This study investigates the reliability and validity of the Turkish adaptation of “Resilience Scale”. The sample consisted of 155 undergraduates from the Faculty of Education, Gazi University, Ankara. Scale used in the research was a 24-item Likert-type revised “Resilience Scale” (RS) with 7-point response format. The construct validity of RS was examined by factor analysis. To test concurrent validity, correlations between scores on RS and “Generalized Self-Efficacy Scale” were calculated. There was a significant relationship between scores on the two scales (r = .83). Cronbach alpha coefficient of the scale was found .82; test-retest correlation coefficient was r = .84. Item-total correlations coefficiencies were .03 through .69. Considering reliability and validity study results, it can be concluded that RS was a valid and reliable instrument.
Bu çalışmada, Kendini Toparlama Gücü Ölçe-ği’nin (KTGÖ) Türkçe’ye uyarlanması ve ölçeğin ge-çerlik, güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Araştırma 2005-2006 öğretim yılında Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 155 öğrenci üzerinde ya-pılmıştır. Ölçek 24 maddeli 7’li Likert tipi bir ölçektir. Ölçeğin yapı geçerliği faktör analizi ile saptanmıştır. Yapılan benzer ölçekler geçerliği çalışmasında ise KTGÖ ile Genelleştirilmiş Özyeterlik Ölçeği arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r = .83). Ölçeğin cronbach alpha güvenirlik katsayısı .82; test-tekrar test güvenirlik katsayısı r = .84 olarak saptanmıştır. Ölçeğin madde toplam korelasyonları ise .03 ile .69 arasında bulunmuştur. Analizler sonucunda, KTGÖ’nin üniversi-te öğrencilerinin kendini toparlama gücü düzeylerini belirlemede geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğuna karar verilmiştir.
ANAHTAR SÖZCÜKLER: Kendini toparlama gücü kendini toparlama gücü ölçeği
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Nisan 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 3 Sayı: 26 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.