The adaptation problems of students enrolled at primary schools at different socioeconomic levels according to the evaluation of their parents. This research is done in order to examine adaptation situations of 6 to 12 age group students studying at the primary education schools at different socio-economic levels in Kırşehir Province center as a descriptor. The research sample is 433 students’parents of these schools who were randomly assigned. At the data collection, The Adaptation Study Form which was developed by the researcher was used. The adaptation situations were studied under the headings of Behavior Disorder, Emotional Disorder and Attitude Disorder at three socio-economic levels as upper, middle and lower level. At the form there are 19 behaviors used as variables. According to research findings analyzed by ki-square test it has been found out that. There is no meaningfool difference at behaviour disorder, emotional disorder and attitude disorder of students among at three different socio-economic levels. Angriness
intravertedness, fingernail eating behaviors are seen continously even if they are at small rates. It is thought better to prevent and to remove these behaviors by raising parents, awareness as much as possible not to cause serious maladaptations.
Bu araştırma Kırşehir il merkezinde farklı sosyo ekonomik düzeydeki ilköğretim okullarındaki 6-12 yaş grubundaki öğrencilerin uyum durumlarını incelemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini bu okullardan random yöntemi ile seçilen 433 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen Uyum İnceleme Formu kullanılmıştır. Uyum durumları Davranış Bozukluğu, Duygusal Bozukluk ve Alışkanlık Bozuklukları başlıklarıyla değişik davranışlarını içeren değişkenlere göre üst, orta ve alt olmak üzere üç farklı sosyo ekonomik düzeyde incelenmeye çalışılmıştır. Formda toplam 19 davranış değişken olarak bulunmaktadır. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin davranış bozukluğu, duygusal bozukluk ve alışkanlık bozukluğuna göre uyum davranışları ile farklı sosyo ekonomik düzeyler arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı ki-kare testiyle analiz edilmiştir. Bir fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sinirlilik, içe kapanıklık, tırnak yeme davranışları küçük oranlarda da olsa sürekli görülmektedir. Bu davranışların ciddi uyumsuzluklara neden olmaması için önlenmesinin ve mümkün olduğu kadar ortadan kaldırılmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
Uyum uyumsuz çocuklar davranış bozukluğu duygusal bozukluk alışkanlık bozukluğu sosyo-ekonomik durum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 4 Sayı: 32 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.