BibTex RIS Kaynak Göster

Aggression Level of High School Students Who Have Different Psychological Needs

Yıl 2009, Cilt: 4 Sayı: 32, 64 - 74, 11.06.2009

Öz

This research study sought to invenstigate aggression levels high school students based on their psychological needs. Participants (n=1011) were selected from 4 high schools in Kayseri, Turkey. The level of students' psychological needs was assessed using the Basic Psychological Needs Scale, developed by Deci and Ryan (2000) and adapted to Turkish by Kesici, Bozgeyikli, Sunbul and Ure (2002). Student aggression aggression was measured using ‘the Scale of Aggression’ developed by Tuzgöl (1998). Remaining demographic information was collected through the use of a subject questionnair developed by the researchers. Data were initially analyzed through the use of a two way analysis of variance (ANOVA) and Scheffè test was used to determine the source of differences. The common effects of the independent variables (relationship need level with the spare time activities, competence need level with the educational satisfaction level originating from school, and autonomy need level and gender) were found to be significant upon the aggression points of those high school students. However the common effects of the remaining variables were not found to be significant. The basic effects of gender, perceived parental attitudes, observed family domestic violence, relationship and competence needs levels were found to be significant predictors of aggression scores for participants. Nevertheless, the main effects of having domestic violence at home, recreational activities, and autonomy need level were not found to be significantly related to the aggression level of the participants. The findings of this study were discussed in light of current related professional literature and suggestions for additional research were offered.

Psikolojik İhtiyaçları Farklı Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeyleri

Yıl 2009, Cilt: 4 Sayı: 32, 64 - 74, 11.06.2009

Öz

Bu araştırmanın amacı, psikolojik ihtiyaçları farklı lise öğrencilerinin saldırganlık düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmaya, Kayseri ilindeki dört lisede öğrenim görmekte olan 1011 öğrenci katılmıştır. Araştırmada öğrencilerin psikolojik ihtiyaçlarını ölçmek için Deci ve Ryan (2000) tarafından geliştirilen, Kesici, Üre, Bozgeyikli ve Sünbül (2003) tarafından Türkçe’ye, uyarlaması yapılan ve araştırmacılar tarafından lise öğrencilerine uyarlanan Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği (TPİÖ) kullanılmıştır. Bunun yanında öğrencilerin saldırganlık düzeylerini belirlemek için Tuzgöl (1998) tarafından geliştirilen “Saldırganlık Ölçeği (SÖ) ile kişisel ve sosyal özellikleri hakkında bilgi toplamak için Kişisel Bilgi Formundan yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde iki yönlü varyans analizi, farkların kaynağını belirlemek amacıyla ise, Scheffè Çoklu Karşılaştırma Testi uygulanmıştır. Araştırmada lise öğrencilerinin saldırganlık puanı üzerinde ilişki ihtiyacı ile serbest zamanlarda yapılan etkinliğin türü, özerklik ihtiyacı ile cinsiyet değişkenlerinin ortak etkisi anlamlı bulunurken; diğer değişkenlerin ortak etkileri anlamlı bulunmamıştır. Cinsiyetin, algılanan anne tutumunun, algılanan baba tutumunun, ailede şiddet uygulanma durumunun, ilişki ve yeterlik ihtiyaçlarının öğrencilerin saldırganlık puanları üzerindeki temel etkisi anlamlı bulunurken serbest zamanlarda yapılan etkinliklerin türünün ve özerklik ihtiyacının öğrencilerin saldırganlık puanları üzerindeki temel etkisi anlamlı bulunmamıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara dayalı olarak, saldırganlığın önlenmesiyle ilgili çalışmalara yardımcı olabilecek bazı önerilerde bulunulmuştur.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ekrem Şahin Bu kişi benim

Fidan Owen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Haziran 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 4 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Şahin, E., & Owen, F. (2009). Psikolojik İhtiyaçları Farklı Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeyleri. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(32), 64-74. https://doi.org/10.17066/pdrd.84871

!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.