It has been argued that one of the qualities that makes all of us human is our imagination. The daydreaming of a bored student in classroom and the ability to imagine riding on a particle of light as Albert Einstein is said to have done in creating his special theory of relativity are fundamentally the same processes. This article describes fantasy and imagery as wonderfully rich sources of content, affect, and energy that can be harnessed in the therapeutic process to promote insight and positive behavioral change in clients. Fantasy is described in terms of spontaneous imagery that can provide insight into the needs, values, and knowledge possessed by a client. The techniques associated with the use of guided imagery are also described along with applications for their use with clients. The processing of spontaneous fantasy and the purposeful use of guided imagery experiences are presented as safe, versatile, and powerful tools for working with a variety of clients and in a variety of settings ranging from classroom guidance activities (career exploration) to highly specific behavioral rehearsal and stress management strategies in individual therapy. Techniques for creating guided imagery scripts are provided along with a sample script for guided imagery exercises.
İnsanı insan yapan niteliklerden birisinin hayal edebilmesi olduğu düşünülmektedir. Sınıfta canı sıkılan bir öğrencinin hayale dalması ve bir ışık partikiilüne bindiği imgesini beyninde yaratabilme becerisi Albert Einstein’in özel görecelik kuramını oluşturkenki süreçlere temel oluşturmuştur. Bu makale, danışanların olumlu davranış değişikliklerini ve içgörülerin artırmak için çok zengin içerik, duygu ve enerji kaynağı olarak fantazinin ve hayal edebilmenin/imgeleyebilmenin terapötik bir süreç olarak nasıl kullanılabileceğini tanımlamaktadır. Bu tanımlamada ayrıca yönlendirilmiş hayalin kullanımıyla ilgili tekniklerin danışanlara nasıl uygulanabileceklerine de yer verilmektedir Spontan hayal etme olarak tanımlanan fantazi, danışanın sahip olduğu bilgileri, değerleri ve gereksinimleri konusunda içgörü kazanmasını sağlayabilir. Bu amaçla yazıda, spontan hayal etme süreci ve yönlendirilmiş hayal deneyimleri, mesleki keşif gibi sınıf içi rehberlik etkinliklerinden bireysel terapideki stres yönetimi taktikleri ve yüksek derecede belirgin davranış provalarını uygulamaya dek giden farklı ortamlarda, farklı danışanlarla, farklı amaçlarla kullanılabilecek güvenli, güçlü araçlar olarak ele alınmaktadır. Bunların yanında yönlendirilmiş hayal senaryoları oluşturmak için kullanılabilecek teknikler bir örnek senaryo aracılığı ile sunulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 11, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 4 Issue: 33 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.