The aim of the current study was to investigate the efficacy of “Forgiveness Enrichment Group” on forgiveness level of Turkish university students. The subjects were 16 (8 treatment group, 8 non-treatment group) university students. A quasi-experimental design with a treatment and non-treatment group was used to investigate the effectiveness of the program. The Turkish version of Heartland Forgiveness Scale (Bugay & Demir, 2010a) used to determine forgiveness level of the subjects. “Forgiveness Enrichment Group” was introduced to treatment group subjects for 5 sessions. The sessions were held once a week and lasted 90 minutes. Non-treatment group received no application at all. Nonparametric methods were used in the analysis of data in this study. The main finding of the study was that treatment group gain scores were significantly higher level of self-forgiveness than non-treatment group. Furthermore, significant increases were observed in the posttest others’ forgiveness and total forgiveness scores of participants who received “Forgiveness Enrichment Group”. It would be recommended to extend the reach of Forgiveness Enrichment Group among university students on given findings of the current study.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin kendilerini ve başkalarını affetmelerini geliştirmeye yönelik olarak oluşturulan grupla psikolojik danışma programının etkililiğini test etmektir. Araştırma; 8’i deney, 8’i kontrol grubunda olmak üzere Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nde değişik bölüm ve sınıflarda eğitim gören toplam 16 öğrenciyle yürütülmüştür. Deney grubundaki öğrencilere 5 hafta süre ile haftada bir kez olmak üzere 90 dakikalık oturumlarla Enright’ın (1996) Affetme Süreç Modeli esas alınarak hazırlanmış “Affetmeyi Geliştirme Grubu” uygulanmıştır. Kontrol grubuna ölçümler arasında bir işlem uygulanmamıştır. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Bugay ve Demir (2010a) tarafından Türkçeye çevirilen Heartland Affetme Ölçeği ile elde edilmiştir. Verilerinin analizinde parametrik olmayan istatistikler kullanılmıştır. Elde edilen Bulgulara göre; deney ve kontrol grubunun kendini affetme son test sonuçları arasında anlamlı düzeyde bir fark bulunmuştur. Ayrıca, bulgular Affetmeyi Geliştirme Programı’nın, öğrencilerin başkalarını ve genel affetmelerinin olumlu düzeyde arttırdığı yönündedir. Bu sonuçlar ışığında, affetmeyi geliştirme program uygulamaları üzerinde çalışmaların sürdürülmesi ve üniversite öğrencilerine yönelik olarak uygulamanın yaygınlaştırılması önerilebilinir.
affetme affetmeyi geliştirme grubu grupla psikolojik danışma
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mayıs 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 4 Sayı: 37 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.