This study has two aims. First aim is to examine whether irrational beliefs relating to career choice predict career decision making difficulties or not. Second aim is to examine career decision making difficulties of high school students according to gender, age, perceived academic achievement, perceived social-economic levels and career decidedness. The study group consisted of 199 (104 female and 95 male) students from 9th grade students in high school. Career Decision Making Difficulties Questionnaire, Irrational Beliefs Relating to the Career Choice Scale and Personal Information Form are used to collect data. Simultaneous multiple regression analysis and t test are used to analyze data. Irrational Beliefs (perfectionism, external conflict, faulty inference, generalization and self-esteem) relating to the career choices of the students accounted for a significant proportion of the variance (30 %) of the career decision making difficulty scores. The external control is powerful predictors of the career decision making difficulties. It is found that there are significant differences in career decision making difficulties of the students according to the gender, perceived academic achievement, and decided and undecided situation for career. The findings of the study were discussed in related literature and suggestions were made for future research.
Bu araştırmanın iki amacı vardır. Birincisi, ortaöğretim 9.sınıf öğrencilerinin meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançların kariyer karar verme güçlüklerini yordayıp yordamadığını incelemektir. İkincisi kariyer karar verme güçlüklerini cinsiyete, yaşa, algılanan sosyo ekonomik düzeye, algılanan akademik başarı düzeyine, meslek seçimi kararın verme ve vermeme durumlarına göre karşılaştırmaktır. Araştırma grubu 188 (119 kız ve 69 erkek) ortaöğretim dokuzuncu sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma verileri meslek seçimine ilişkin Akılcı Olmayan İnançlar Ölçeği (AOİÖ), Kariyer Karar Verme Güçlükleri Ölçeği (KKVGÖ) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılarak toplanmıştır. Verileri analiz etmek için çoklu doğrusal regresyon analizi ve t testi kullanılmıştır. Araştırma grubundaki öğrencilerin meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançları (mükemmeliyetçilik, dışsal kontrol, yanlış çıkarımlar, genellemeler ve özsaygı) kariyer karar verme güçlüklerine ilişkin toplam varyansın % 30’unu açıklamıştır. Dışsal kontrol tek başına mesleki karar verme güçlüklerinin anlamlı yordayıcısı olarak bulunmuştur. Kız öğrencilerin erkek öğrencilerinkinden, kariyer kararını vermeyen öğrencilerin verenlerden ve akademik başarısını kötü algılayanların iyi algılayanlarınkinden kariyer karar verme güçlükleri puan ortalamaları anlamlı olarak yüksek bulunmuştur. Sonuçlar, ilgili literatür ışığında tartışılmış ve gelecek araştırmalar için öneriler sunulmuştur.
Akılcı olmayan inançlar kariyer karar verme güçlükleri ortaöğretim öğrencileri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mayıs 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 4 Sayı: 37 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.