Multicultural counseling has gained an important place in counselor education since the role of culture in counseling process was comprehended. Sensitivity to diversity as accepted one of the main counselor competencies is tried to be provided by counselor education programs through various models in USA and in many other countries. It is believed that counselor education programs in Turkey should also take steps in this matter. In the present study, how multicultural counseling training can be accommodated within Turkish guidance and counseling undergraduate programs and how multicultural counseling competencies can be gained were elaborated. In this respect, first, the client and the counselor candidate profiles in Turkey were evaluated through a cultural perspective. Later, multicultural counselor competencies and their importance in counseling training were briefly underscored. In the context of multicultural counseling training, the levels counselor education programs have passed through were briefly defined. Information about multicultural counseling training models (separate course, integration and infusion and areas of concentration) that have significant role in teaching multicultural counseling competencies were briefly provided. Finally, in the light of these models some suggestions were provided about how in case of integrating a course into guidance and counseling bachelor programs this course’s content and learning and teaching process can be designed, how practicum opportunities can be provided to counselor candidates and how multicultural competencies can be gained through all elements of the programs
multicultural counseling training multicultural counseling competencies guidance and counseling undergraduate program
Öz: Kültürün psikolojik danışma sürecindeki rolünün kavranması ile birlikte çok kültürlü psikolojik
danışma psikolojik danışman eğitimde önemli bir yere sahip olmuştur. Temel psikolojik danışman
yeterliklerinden biri kabul edilen farklılıklara duyarlılık başta Amerika olmak üzere birçok ülkede
psikolojik danışman eğitim programlarında çeşitli modeller eşliğinde kazandırılmaya çalışılmaktadır.
Türkiye’deki psikolojik danışman eğitim programlarının da bir an önce bu yeterlilikleri kazandırma
konusunda adımlar atması gerekmektedir. Bu bağlamda bu çalışmada çok kültürlü psikolojik danışma
eğitiminin Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programlarına nasıl yerleştirilebileceği ve çok
kültürlü psikolojik danışman yeterliklerinin nasıl kazandırılabileceği üzerinde durulmuştur. İlk olarak
Türkiye’deki danışan ve psikolojik danışman adayı profili kültürel bir bakış açısı ile değerlendirilmiştir.
Daha sonra kısaca çok kültürlü psikolojik danışman yeterlilikleri ve psikolojik danışman eğitimindeki
önemi üzerinde durulmuştur. Çok kültürlü psikolojik danışma eğitimi kapsamında çok kültürlü
psikolojik danışman eğitim programlarının geçmiş olduğu aşamalar kısaca betimlenmiştir. Çok kültürlü
psikolojik danışma becerilerin kazandırılmasında önemli role sahip olan çok kültürlü psikolojik
danışma eğitimi modellerine (ayrı ders modeli, bütünleştirme modeli, alan uygulaması modeli) ilişkin
kısaca bilgi verilmiştir. Son olarak bu modeller ışığında, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans
programlarına ders konulması durumunda bu derslerin içeriğinin ve öğrenme ve öğretme süreçlerinin
nasıl yapılandırabileceğine, psikolojik danışman adaylarına nasıl uygulama fırsatı yaratılabileceğine
ve çok kültürlü psikolojik danışman yeterliklerinin eğitim programının tüm öğeleri aracılığıyla nasıl
kazandırılabileceğine dair bazı önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Sözcükler: çok kültürlü psikolojik danışma eğitimi, çok kültürlü psikolojik danışma yeterlikleri, rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programları
Abstract: Multicultural counseling has gained an important place in counselor education since the
role of culture in counseling process was comprehended. Sensitivity to diversity as accepted one of the
main counselor competencies is tried to be provided by counselor education programs through various
models in USA and in many other countries. It is believed that counselor education programs in Turkey
should also take steps in this matter. In the present study, how multicultural counseling training can be
accommodated within Turkish guidance and counseling undergraduate programs and how multicultural
counseling competencies can be gained were elaborated. In this respect, first, the client and the counselor
candidate profiles in Turkey were evaluated through a cultural perspective. Later, multicultural counselor
competencies and their importance in counseling training were briefly underscored. In the context of
multicultural counseling training, the levels counselor education programs have passed through were
briefly defined. Information about multicultural counseling training models (separate course, integration
and infusion and areas of concentration) that have significant role in teaching multicultural counseling
competencies were briefly provided. Finally, in the light of these models some suggestions were provided
about how in case of integrating a course into guidance and counseling bachelor programs this course’s
content and learning and teaching process can be designed, how practicum opportunities can be provided
to counselor candidates and how multicultural competencies can be gained through all elements of the
programs.
Keywords: multicultural counseling training, multicultural counseling competencies, guidance and
counseling undergraduate program
çok kültürlü psikolojik danışma eğitimi çok kültürlü psikolojik danışma yeterlikleri rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 4 Issue: 40 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.