DSM-5’te Otistik Spektrum Bozukluğu altında birleştirilen Asperger Sendromu (AS); motor beceriler, bilişsel, sosyal, duygusal ve davranışsal alanlarda ortaya çıkan belirgin özelliklerle kendini göstermektedir. AS’li gençlerin topluma uyumlarını kolaylaştırmak için bireysel özellikleri doğrultusunda çalışmalar planlamak son derece önemlidir. Bu çalışmada birbirinden farklı yıllarda okumuş ortaokul düzeyindeki AS’li iki ergenin belirtilen bu alanlarda yaşadıkları güçlükler ve bu güçlüklerle başa çıkmalarında okul psikolojik danışmanları tarafından verilen destek ve yapılan çalışmalar olgu sunumu şeklinde ele alınmıştır. Bir gruba ait olma ve sosyal kabul ihtiyacının ön plana çıktığı ergenlik döneminde AS’li gençlerin sosyal yetersizlikleri nedeniyle bu ihtiyaçlarını karşılamada yaşadıkları güçlükler sınıf karmaları, diğer öğrencilerle kurulan işbirlikleri, sınıf görüşmeleri ve grup görüşmeleri aracılığıyla aşılmıştır. Ayrıca AS’li ergenlerle kurulan güven ilişkisi, ailelerle ve öğretmenlerle yapılan işbirlikleri, okul kurallarının AS’li gençler özelinde esnetilmesi şeklindeki sınıf içi düzenleme ve uyarlamaların etkili sonuçlar verdiği gözlenmiştir. Bireysel farklılıklar kapsamında değerlendirilebilecek AS vakalarını okul ortamında tanımak, farklılıklarını ve ihtiyaçlarını anlayabilmek ve değerlendirebilmek çoğu zaman hem öğretmenler ve okul yönetimi hem de kendilerinden çözüm beklenilen psikolojik danışmanlar açısından zor ve zorlayıcı olabilmektedir. Bu olgular, AS’li ergenlerin psikolojik danışma ve rehberlik servisi tarafından nasıl desteklendiğini; veli, öğretmenler, diğer öğrenciler ve okul yönetimi ile gerçekleştirilen çalışmaların önemi ve etkililiğini vurgulamak amacıyla sunulmuştur
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 45 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.