Amaç: Bu çalışma, psikodramanın rehber öğretmenlerde tükenmişlik düzeyine etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Yöntem: Çalışma deneysel, randomize olmayan kontrollü çalışma olarak yürütüldü. Araştırmanın evrenini Gaziosmanpaşa İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde görev yapan 67 rehber öğretmen, örneklemini deney (n=9) ve kontrol (n=11) olmak üzere araştırmaya katılmayı kabul eden 20 rehber öğretmen oluşturdu. Çalışma, Eylül-Ekim 2019 tarihleri arasında haftada 3 saat olmak üzere toplam on oturumda gerçekleştirildi. Sosyo-Demografik Anket Formu ve "Maslach Tükenmişlik Ölçeği" veri toplama aracı olarak kullanıldı. Bulgular: Deney grubundaki rehber öğretmenlerin psikodrama sonrası tükenmişlik düzeylerinde azalma olurken, kontrol grubunda yapılan ölçümlerde anlamlı bir değişiklik bulunmadı. Özellikle Deney grubunun Duygusal Tükenmişlik Alt boyutunda psikodrama sonrası istatistiksel olarak anlamlı bir fark (p <0,002) bulundu. Sonuç: Psikodrama rehber öğretmenlerde tükenmişliği azaltmada etkili bir yöntemdir.
Purpose: This study aims to determine the effect of psychodrama on the level of burnout in school counselors. Method: The study was conducted as experimental nonrandomized controlled trial. The population of the study consisted of 67 school counselors working within the Gaziosmanpaşa District Directorate of National Education and the sample consisted of 20 school counselors, who agreed to participate in the study, as experiment (n=9) and control (n=11) groups. The study was conducted ten sessions in total, 3 hours once a week, between September and October 2019. Socio-Demographic Questionnaire Form and "Maslach Burnout Scale" were used as data collection tools. Results: While there was a decrease in the burnout levels of the school counselors, in the experimental group after psychodrama, no significant change was found in the measurements made in the control group. In particular, a statistically significant difference (p <0.002) was found after psychodrama in the Emotional Exhaustion Sub-dimension of the Experiment group. Conclusion: Psychodrama is an effective method in reducing burnout.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 67 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.