Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 69, 224 - 239, 30.06.2023
https://doi.org/10.17066/tpdrd.1223320mn

Öz

Kaynakça

  • *Akbıyık, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumlarının çeşitli değişkenler bağlamında incelenmesi [Investigation of university students' life satisfaction in the context of various variables]. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 51(51) , 280-301.
  • *Akyüz, H. (2020). rekreasyon bölümü öğrencilerinin rekreasyon fayda ve yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Investigation of the relationship between recreation benefits and life satisfaction levels of recreation department students]. Turkish Studies - Social, 15(5) , 2323-2336.
  • *Amanak, K. & Sevil, Ü. (2020). Üriner inkontinansı olan ve olmayan kadınların yaşam doyumu ve sosyal kaygı düzeylerinin karşılaştırılması [Comparison of life satisfaction and social anxiety levels of women with and without urinary ıncontinence]. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi , 10(2) , 217-222.
  • Andrews, F. M., Crandall, R. (1976). The validity of measures of self-reported well-being. Soc Indic Res 3, 1–19.
  • *Atasoy, İ., & Turan, Z. (2019). Ebe ve hemşirelerde duygusal emek ile yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi [Investigation of the relationship between emotional labor and life satisfaction in midwives and nurses]. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi , 9(3) , 357-366.
  • *Aydıner Boylu, A. & Günay, G. (2018). Yaşlı bireylerde algılanan sosyal desteğin yaşam doyumu üzerine etkisi [The effect of perceived social support on life satisfaction in elderly individuals]. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi , 7(2) , 1351-1363.
  • *Balaban, T., Saç, A. & Yıldız, Y. (2021). Rekreasyonel aktivitelere katılan bireylerin serbest zaman özgürlük düzeyleri ile yaşam doyumları ilişkisinin incelenmesi [Investigation of the relationship between leisure time freedom levels and life satisfaction of ındividuals participating in recreational activities]. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi , 12(3) , 245-251.
  • *Balcı Akpınar, R. & Şahin, G. (2016). Ortopedik engelli bireylerin öfke ifade biçimleri, benlik saygıları ve yaşam doyumları [Anger expression styles, self-esteem and life satisfaction of orthopedically disabled ındividuals]. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi , 19(3) , 0-0.
  • Bonett, D. G. (2002). Sample size requirements for estimating intraclass correlations with desired precision. Statistics in Medicine, 21(9), 1331–1335.
  • Borenstein, M. (2019). Common Mistakes in Meta-Analysis and How to Avoid Them. Biostat, Inc, Englewood, NJ.
  • *Bozoğlan, B. (2015). Emeklilik doyum envanterinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması [Validity and reliability study of Turkish form of retirement satisfaction ınventory]. Türk Geriatri Dergisi , 18(3) , 224-230.
  • *Bulut, M. B. & Yıldız, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin kişilik özelliklerinin yaşam doyumuna etkisi [The effect of personality traits of university students on life satisfaction]. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi , 24(2) , 397-412.
  • Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Belmont, CA: Wadsworth
  • *Çattık, M & Aksoy, V. (2018). Gelişimsel yetersizliği olan çocukların ebeveynlerinin sosyal destek, öz yeterlik ve yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Investigating the relationship between social support, self-efficacy and life satisfaction levels of parents of children with developmental disabilities]. Eğitim ve Bilim , 43(195) 65-77.
  • Cho, E., & Kim, S. (2015). Cronbach’s coefficient alpha: Well known but poorly understood. Organizational Research Methods, 18(2), 207–230. https://doi.org/10.1177/1094428114555994
  • *Çırpan, H., Vardarlıer, P. & Koçak, Ö. E. (2019). Kişi - iş uyumu ve yaşam doyumu ilişkisinde işte kendini yetiştirmenin aracı etkisi [The mediating effect of self-cultivation at work in the relationship between person-work fit and life satisfaction]. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 22(41) , 237-252.
  • Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal Of Applied Psychology, 78(1), 98.
  • Deditius-Island, H. K., & Caruso, J. C. (2002). An examination of the reliability of scores from Zuckerman's Sensation Seeking Scales, Form V. Educational and Psychological Measurement, 62(4), 728 734. https://doi.org/10.1177/0013164402062004012
  • DeVellis, R. F. (1991). Scale Development: Theory and Applications (Applied Social Research Methods Series, Vol. 26). Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542–575. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  • Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71–75.
  • *Dil, K., Marcus, K., Dil, S., & Short, S. (2020). Avustralya’daki Türkiyeli göçmenlerin yaşam doyumları ve aktif yurttaşlık durumlarına ilişkin sosyolojik bir değerlendirme [A sociological evaluation of life satisfaction and active citizenship status of Turkish immigrants in Australia]. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 2(22) , 386-401.
  • *Erdoğdu, M. Y. (2020). İyimserlik (yaşam yönelimi) ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide akademik başarının aracılık rolü [The mediating role of academic achievement in the relationship between optimism (life orientation) and life satisfaction]. Eğitim ve Bilim , 46(205) , 395-407.
  • Field, A. P. (2003b). The problems in using fixed effects models of metaanalysis on real-world data. Understanding Statistics, 2, 77 – 96.
  • *Gençay, S., & Akkoyunlu, Y. (2012). A Comparison of Life Satisfaction And Physical Self-Perception of Physical Education And Computer Teacher Candidates. Nigde University Journal of Physical Education And Sport Sciences , 6(3) , 316-323.
  • Gilman, R., & Huebner, E.S. (2003) A review of life satisfaction research with children and adolescents. Journal of School Psychology QtlaIte1y, 2, 107-116.
  • Huebner, E. S. (1991). Correlates of life satisfaction in children. School Psychology Quarterly, 6(2), 103–111.
  • Henson, R. K. ve Thompson, B. (2002). Characterizing Measurement Error in Scores Across Studies: Some Recommendations for Conducting “ Reliability Generalization” Studies. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, Vol. 35, 113-126
  • Holland, D. F. (2015). Reliability generalization: a systematic review and evaluation of meta-analytic methodology and reporting practice. Doctoral dissertation, North Texas University, Texas, USA.
  • *Kahyaoğlu Süt, H., Küçükkaya B., Cumur E., & Özdemir E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel aktiviteleri ile akademik başarı durumları ve yaşam doyumları arasındaki ilişki [The relationship between nursing students' social and ıntellectual activities, academic achievement status and life satisfaction]. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science , 9(2) , 326-334.
  • *Kara, F. M., Gürbüz, B., Küçük Kılıç, S., & Öncü, E. (2018). Beden eğitimi öğretmenleri adaylarının serbest zaman sıkılma algısı, yaşam doyumu ve sosyal bağlılık düzeylerinin incelenmesi [Investigation of physical education teacher candidates' perception of leisure time boredom, life satisfaction and social commitment levels]. Journal of Computer and Education Research , 6(12) , 342-357.
  • *Kolbaşı, E. & Bağcı, Z. (2019). İş doyumu ve yaşam doyumu ilişkisi: bir kamu kurumu üzerinde analitik bir araştırma [Relationship between job satisfaction and life satisfaction: An analytical research on a public ınstitution]. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 7(4) , 119-123.
  • Köker, S. (1991). Normal ve sorunlu ergenlerin yaşam doyumu düzeylerinin karşılaştırılması [Comparison of life satisfaction levels of normal and troubled adolescents]. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Köse, M. F, Çobanoğlu, G., & Mercan Sarı, R. (2022). Yaşam memnuniyeti ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri [Life satisfaction scale and psychometric properties]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 55, 324-346 .
  • Lavallee, L. F., Hatch, P. M., Michalos, A. C., & McKinley, T. (2007). Development of the contentment with life assessment scale (CLAS): Using daily life experiences to verify levels of self-reported life satisfaction. Social Indicators Research, 83(2), 201–244
  • Lightsey, O. R., Jr., McGhee, R., Ervin, A., Gharghani, G. G., Rarey, E. B., Daigle, R. P., Wright, K. F., Constantin, D., & Powell, K. (2013). Self-efficacy for affect regulation as a predictor of future life satisfaction and moderator of the negative affect—Life satisfaction relationship. Journal of Happiness Studies: An Interdisciplinary Forum on Subjective Well-Being, 14(1), 1–18
  • Neugarten, B. L., Havighurst, R. J., & Tobin, S. S. (1961). The measurement of life satisfaction. Journal of Gerontology, 16, 134–143. https://doi.org/10.1093/geronj/16.2.134
  • Onwuegbuzie, A. J., & Daniel, L. G. (2002). A framework for reporting and interpreting internal consistency reliability estimates. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 35(2), 89–103.
  • Onwuegbuzie, A. J., & Daniel, L. G. (2000, November 17). Reliability Generalization: The Importance of Considering Sample Specificity, Confident Intervals, and Subgroup Differences. Paper presented at the Annual meeting of the Mid-South Educational Research Association. Bowling Green, KY.
  • *Odacı, H., Kaya, F., & Kınık, Ö. (2021). Akademik yaşam doyumu ölçeği’nin Türkçe versiyonu [Turkish version of the satisfaction with academic life scale]. Ege Eğitim Dergisi , 22 (1), 1-15.
  • Özdemir, V., Yıldırım, Y., & Tan, Ş. (2020). A meta-analytic reliability generalization study of the Oxford Happiness Scale in Turkish sample. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 11(4), 374-404. doi: 10.21031/epod.766266.
  • Pavot, W. G., Diener, E., Colvin, C. R., & Sandvik, E. (1991). Further validation of the satisfaction with life scale: Evidence for the cross-method convergence of well-being measures. Journal of Personality Assessment, 57(1), 149–161.
  • Pavot, W., & Diener, E. (1993). Review of the Satisfaction With Life Scale. Psychological Assessment, 5(2), 164–172
  • *Recepoğlu, E., & Ülker Tümlü, G. (2015). Üniversite Akademik Personelinin Mesleki ve Yaşam Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Investigation of the Relationship Between Professional and Life Satisfaction of University Academic Staff]. Kastomonu Eğitim Dergisi , 23(4) , 1851-1868.
  • Sánchez‐Meca, J., López‐López, J. A., & López‐Pina, J. A. (2013). Some recommended statistical analytic practices when reliability generalization studies are conducted. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 66(3), 402-425
  • Shields, A. L., & Caruso, J. C. (2004). A reliability ınduction and reliability generalization study of the cage questionnaire. Educational and Psychological Measurement, 64(2), 254–270. https://doi.org/10.1177/0013164403261814
  • *Sincar, S., Sohbet, R., Birimoglu Okuyan, C. & Karasu, F. (2020). Üniversite Öğrencilerinde Yaşam Doyumu ve Depresyon: Kesitsel Bir Çalışma [Satisfaction with life and depression in university students: A cross-sectional study]. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi , 9(2) , 93-100.
  • *Şeker, B. D., & Sirkeci, İ. (2014). Birleşik Krallık’daki Türkiye kökenli kadınlarda yaşam doyumu: Kimlik, kültürleşme ve ayrımcılık [Life satisfaction among women of Turkish origin in the United Kingdom: Identity, acculturation and discrimination]. Türk Psikoloji Yazıları , 17(34) , 69-81.
  • Taylor, R. T. (2012). Review of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) using reliability generalization techniques to assess scale reliability [Unpublished doctoral dissertation]. Auburn University.
  • *Tepeli Temiz, S., & Ulusoy Gökçek, V. (2020). Yurtta kalan üniversite öğrencilerinin anksiyete, sosyal destek ve yaşam doyum düzeyleri ile baş etme stillerinin incelenmesi [Investigation of anxiety, social support and life satisfaction levels and coping styles of university students living in dormitory]. Fatih Sultan Mehmet İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi , 15, 431-458.
  • Thompson, B., & Vacha-Haase, T. (2000). Psychometrics is datametrics: The test is not reliable. Educational and Psychological Measurement, 60(2), 174–195.
  • Traub, R. R., & Rowley, G. L. (1991). Understanding reliability. Educational Measurement:Issues and Practice, 10(1), 37-45.
  • *Uğurlu, O. (2013). Pozitif ve Negatif duyguların iyimserlik-karamsarlık ve yaşam doyumu arasındaki ilişkide ara bulucu etkisi [Mediating effect of positive and negative emotions on the relationship between optimism-pessimism and life satisfaction]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 28(2) , 497-504.
  • Vacha-Haase, T. (1998). Reliability generalization: Exploring variance in measurement error affecting score reliability across studies. Educational and Psychological Measurement, 58(1), 6–20.
  • Vacha-Haase, T., Henson, R. K., & Caruso, J. C. (2002). Reliability generalization: Moving toward improved understanding and use of score reliability. Educational and Psychological Measurement, 62(4), 562–569.
  • Vacha-Haase, T., Kogan, L. R., & Thompson, B. (2000). Sample compositions and variabilities in published studies versus those in test manuals: Validity of score reliability inductions. Educational and Psychological Measurement, 60(4), 509–522. https://doi.org/10.1177/00131640021970682
  • Vassar, M. (2007). A note on the score reliability for the satisfaction with life scale: An RG study. Social Indicators Research, 86(1), 47–57. https://doi.org/10.1007/s11205-007-9113-7
  • *Yıldırım, J. C., Kozak, E. D., & Türkarslan, K. K. (2021). Utandıran diğeri ölçeği-2’nin Türkçe Formunun psikometrik özellikleri [Psychometric properties of the Turkish version of the embarrassing other scale-2]. Klinik Psikoloji Dergisi , 5(1) , 13-26.
  • Wallace, K. A., & Wheeler, A. J. (2002). Reliability generalization of the Life Satisfaction Index. Educational and Psychological Measurement, 62(4), 674–684. https://doi.org/10.1177/0013164402062004009
  • Wilkinson, L. (1999). The task force on statistical ınference. Statistical Methods in Psychology Journals: Guidelines and explanations. American Psychologist, 54(8), 594-604. https://doi.org/10.1037/0003- 066X.54.8.594

Life Satisfaction Scale: A Meta-Analytic Reliability Generalization Study in Turkey Sample

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 69, 224 - 239, 30.06.2023
https://doi.org/10.17066/tpdrd.1223320mn

Öz

Life satisfaction is the result of comparing one's expectations with the actual situation. The life satisfaction scale developed by Ed Diener and his colleagues is one of the most preferred life satisfaction scales in research. In this study, it was aimed to obtain an approximate estimate of the generalized reliability of the measurement tool through meta-analytic reliability generalization and to determine which sample characteristics of the studies may affect the variability of reliability coefficients. For 24 studies, the generalized reliability coefficient was .84 [.81-.87]. No visual or statistical evidence of publication bias was encountered in the meta-analysis. As a result of the moderator analysis, it was concluded that the year of publication, sample type and the percentage of women in the sample can be shown as sources related to the change in the reliability value. It is thought that it would be useful to report reliability coefficients in accordance with the research conditions and assumptions in future studies.

Kaynakça

  • *Akbıyık, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumlarının çeşitli değişkenler bağlamında incelenmesi [Investigation of university students' life satisfaction in the context of various variables]. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 51(51) , 280-301.
  • *Akyüz, H. (2020). rekreasyon bölümü öğrencilerinin rekreasyon fayda ve yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Investigation of the relationship between recreation benefits and life satisfaction levels of recreation department students]. Turkish Studies - Social, 15(5) , 2323-2336.
  • *Amanak, K. & Sevil, Ü. (2020). Üriner inkontinansı olan ve olmayan kadınların yaşam doyumu ve sosyal kaygı düzeylerinin karşılaştırılması [Comparison of life satisfaction and social anxiety levels of women with and without urinary ıncontinence]. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi , 10(2) , 217-222.
  • Andrews, F. M., Crandall, R. (1976). The validity of measures of self-reported well-being. Soc Indic Res 3, 1–19.
  • *Atasoy, İ., & Turan, Z. (2019). Ebe ve hemşirelerde duygusal emek ile yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi [Investigation of the relationship between emotional labor and life satisfaction in midwives and nurses]. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi , 9(3) , 357-366.
  • *Aydıner Boylu, A. & Günay, G. (2018). Yaşlı bireylerde algılanan sosyal desteğin yaşam doyumu üzerine etkisi [The effect of perceived social support on life satisfaction in elderly individuals]. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi , 7(2) , 1351-1363.
  • *Balaban, T., Saç, A. & Yıldız, Y. (2021). Rekreasyonel aktivitelere katılan bireylerin serbest zaman özgürlük düzeyleri ile yaşam doyumları ilişkisinin incelenmesi [Investigation of the relationship between leisure time freedom levels and life satisfaction of ındividuals participating in recreational activities]. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi , 12(3) , 245-251.
  • *Balcı Akpınar, R. & Şahin, G. (2016). Ortopedik engelli bireylerin öfke ifade biçimleri, benlik saygıları ve yaşam doyumları [Anger expression styles, self-esteem and life satisfaction of orthopedically disabled ındividuals]. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi , 19(3) , 0-0.
  • Bonett, D. G. (2002). Sample size requirements for estimating intraclass correlations with desired precision. Statistics in Medicine, 21(9), 1331–1335.
  • Borenstein, M. (2019). Common Mistakes in Meta-Analysis and How to Avoid Them. Biostat, Inc, Englewood, NJ.
  • *Bozoğlan, B. (2015). Emeklilik doyum envanterinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması [Validity and reliability study of Turkish form of retirement satisfaction ınventory]. Türk Geriatri Dergisi , 18(3) , 224-230.
  • *Bulut, M. B. & Yıldız, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin kişilik özelliklerinin yaşam doyumuna etkisi [The effect of personality traits of university students on life satisfaction]. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi , 24(2) , 397-412.
  • Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Belmont, CA: Wadsworth
  • *Çattık, M & Aksoy, V. (2018). Gelişimsel yetersizliği olan çocukların ebeveynlerinin sosyal destek, öz yeterlik ve yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Investigating the relationship between social support, self-efficacy and life satisfaction levels of parents of children with developmental disabilities]. Eğitim ve Bilim , 43(195) 65-77.
  • Cho, E., & Kim, S. (2015). Cronbach’s coefficient alpha: Well known but poorly understood. Organizational Research Methods, 18(2), 207–230. https://doi.org/10.1177/1094428114555994
  • *Çırpan, H., Vardarlıer, P. & Koçak, Ö. E. (2019). Kişi - iş uyumu ve yaşam doyumu ilişkisinde işte kendini yetiştirmenin aracı etkisi [The mediating effect of self-cultivation at work in the relationship between person-work fit and life satisfaction]. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 22(41) , 237-252.
  • Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal Of Applied Psychology, 78(1), 98.
  • Deditius-Island, H. K., & Caruso, J. C. (2002). An examination of the reliability of scores from Zuckerman's Sensation Seeking Scales, Form V. Educational and Psychological Measurement, 62(4), 728 734. https://doi.org/10.1177/0013164402062004012
  • DeVellis, R. F. (1991). Scale Development: Theory and Applications (Applied Social Research Methods Series, Vol. 26). Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542–575. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  • Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71–75.
  • *Dil, K., Marcus, K., Dil, S., & Short, S. (2020). Avustralya’daki Türkiyeli göçmenlerin yaşam doyumları ve aktif yurttaşlık durumlarına ilişkin sosyolojik bir değerlendirme [A sociological evaluation of life satisfaction and active citizenship status of Turkish immigrants in Australia]. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 2(22) , 386-401.
  • *Erdoğdu, M. Y. (2020). İyimserlik (yaşam yönelimi) ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide akademik başarının aracılık rolü [The mediating role of academic achievement in the relationship between optimism (life orientation) and life satisfaction]. Eğitim ve Bilim , 46(205) , 395-407.
  • Field, A. P. (2003b). The problems in using fixed effects models of metaanalysis on real-world data. Understanding Statistics, 2, 77 – 96.
  • *Gençay, S., & Akkoyunlu, Y. (2012). A Comparison of Life Satisfaction And Physical Self-Perception of Physical Education And Computer Teacher Candidates. Nigde University Journal of Physical Education And Sport Sciences , 6(3) , 316-323.
  • Gilman, R., & Huebner, E.S. (2003) A review of life satisfaction research with children and adolescents. Journal of School Psychology QtlaIte1y, 2, 107-116.
  • Huebner, E. S. (1991). Correlates of life satisfaction in children. School Psychology Quarterly, 6(2), 103–111.
  • Henson, R. K. ve Thompson, B. (2002). Characterizing Measurement Error in Scores Across Studies: Some Recommendations for Conducting “ Reliability Generalization” Studies. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, Vol. 35, 113-126
  • Holland, D. F. (2015). Reliability generalization: a systematic review and evaluation of meta-analytic methodology and reporting practice. Doctoral dissertation, North Texas University, Texas, USA.
  • *Kahyaoğlu Süt, H., Küçükkaya B., Cumur E., & Özdemir E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel aktiviteleri ile akademik başarı durumları ve yaşam doyumları arasındaki ilişki [The relationship between nursing students' social and ıntellectual activities, academic achievement status and life satisfaction]. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science , 9(2) , 326-334.
  • *Kara, F. M., Gürbüz, B., Küçük Kılıç, S., & Öncü, E. (2018). Beden eğitimi öğretmenleri adaylarının serbest zaman sıkılma algısı, yaşam doyumu ve sosyal bağlılık düzeylerinin incelenmesi [Investigation of physical education teacher candidates' perception of leisure time boredom, life satisfaction and social commitment levels]. Journal of Computer and Education Research , 6(12) , 342-357.
  • *Kolbaşı, E. & Bağcı, Z. (2019). İş doyumu ve yaşam doyumu ilişkisi: bir kamu kurumu üzerinde analitik bir araştırma [Relationship between job satisfaction and life satisfaction: An analytical research on a public ınstitution]. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 7(4) , 119-123.
  • Köker, S. (1991). Normal ve sorunlu ergenlerin yaşam doyumu düzeylerinin karşılaştırılması [Comparison of life satisfaction levels of normal and troubled adolescents]. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Köse, M. F, Çobanoğlu, G., & Mercan Sarı, R. (2022). Yaşam memnuniyeti ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri [Life satisfaction scale and psychometric properties]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 55, 324-346 .
  • Lavallee, L. F., Hatch, P. M., Michalos, A. C., & McKinley, T. (2007). Development of the contentment with life assessment scale (CLAS): Using daily life experiences to verify levels of self-reported life satisfaction. Social Indicators Research, 83(2), 201–244
  • Lightsey, O. R., Jr., McGhee, R., Ervin, A., Gharghani, G. G., Rarey, E. B., Daigle, R. P., Wright, K. F., Constantin, D., & Powell, K. (2013). Self-efficacy for affect regulation as a predictor of future life satisfaction and moderator of the negative affect—Life satisfaction relationship. Journal of Happiness Studies: An Interdisciplinary Forum on Subjective Well-Being, 14(1), 1–18
  • Neugarten, B. L., Havighurst, R. J., & Tobin, S. S. (1961). The measurement of life satisfaction. Journal of Gerontology, 16, 134–143. https://doi.org/10.1093/geronj/16.2.134
  • Onwuegbuzie, A. J., & Daniel, L. G. (2002). A framework for reporting and interpreting internal consistency reliability estimates. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 35(2), 89–103.
  • Onwuegbuzie, A. J., & Daniel, L. G. (2000, November 17). Reliability Generalization: The Importance of Considering Sample Specificity, Confident Intervals, and Subgroup Differences. Paper presented at the Annual meeting of the Mid-South Educational Research Association. Bowling Green, KY.
  • *Odacı, H., Kaya, F., & Kınık, Ö. (2021). Akademik yaşam doyumu ölçeği’nin Türkçe versiyonu [Turkish version of the satisfaction with academic life scale]. Ege Eğitim Dergisi , 22 (1), 1-15.
  • Özdemir, V., Yıldırım, Y., & Tan, Ş. (2020). A meta-analytic reliability generalization study of the Oxford Happiness Scale in Turkish sample. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 11(4), 374-404. doi: 10.21031/epod.766266.
  • Pavot, W. G., Diener, E., Colvin, C. R., & Sandvik, E. (1991). Further validation of the satisfaction with life scale: Evidence for the cross-method convergence of well-being measures. Journal of Personality Assessment, 57(1), 149–161.
  • Pavot, W., & Diener, E. (1993). Review of the Satisfaction With Life Scale. Psychological Assessment, 5(2), 164–172
  • *Recepoğlu, E., & Ülker Tümlü, G. (2015). Üniversite Akademik Personelinin Mesleki ve Yaşam Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Investigation of the Relationship Between Professional and Life Satisfaction of University Academic Staff]. Kastomonu Eğitim Dergisi , 23(4) , 1851-1868.
  • Sánchez‐Meca, J., López‐López, J. A., & López‐Pina, J. A. (2013). Some recommended statistical analytic practices when reliability generalization studies are conducted. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 66(3), 402-425
  • Shields, A. L., & Caruso, J. C. (2004). A reliability ınduction and reliability generalization study of the cage questionnaire. Educational and Psychological Measurement, 64(2), 254–270. https://doi.org/10.1177/0013164403261814
  • *Sincar, S., Sohbet, R., Birimoglu Okuyan, C. & Karasu, F. (2020). Üniversite Öğrencilerinde Yaşam Doyumu ve Depresyon: Kesitsel Bir Çalışma [Satisfaction with life and depression in university students: A cross-sectional study]. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi , 9(2) , 93-100.
  • *Şeker, B. D., & Sirkeci, İ. (2014). Birleşik Krallık’daki Türkiye kökenli kadınlarda yaşam doyumu: Kimlik, kültürleşme ve ayrımcılık [Life satisfaction among women of Turkish origin in the United Kingdom: Identity, acculturation and discrimination]. Türk Psikoloji Yazıları , 17(34) , 69-81.
  • Taylor, R. T. (2012). Review of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) using reliability generalization techniques to assess scale reliability [Unpublished doctoral dissertation]. Auburn University.
  • *Tepeli Temiz, S., & Ulusoy Gökçek, V. (2020). Yurtta kalan üniversite öğrencilerinin anksiyete, sosyal destek ve yaşam doyum düzeyleri ile baş etme stillerinin incelenmesi [Investigation of anxiety, social support and life satisfaction levels and coping styles of university students living in dormitory]. Fatih Sultan Mehmet İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi , 15, 431-458.
  • Thompson, B., & Vacha-Haase, T. (2000). Psychometrics is datametrics: The test is not reliable. Educational and Psychological Measurement, 60(2), 174–195.
  • Traub, R. R., & Rowley, G. L. (1991). Understanding reliability. Educational Measurement:Issues and Practice, 10(1), 37-45.
  • *Uğurlu, O. (2013). Pozitif ve Negatif duyguların iyimserlik-karamsarlık ve yaşam doyumu arasındaki ilişkide ara bulucu etkisi [Mediating effect of positive and negative emotions on the relationship between optimism-pessimism and life satisfaction]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 28(2) , 497-504.
  • Vacha-Haase, T. (1998). Reliability generalization: Exploring variance in measurement error affecting score reliability across studies. Educational and Psychological Measurement, 58(1), 6–20.
  • Vacha-Haase, T., Henson, R. K., & Caruso, J. C. (2002). Reliability generalization: Moving toward improved understanding and use of score reliability. Educational and Psychological Measurement, 62(4), 562–569.
  • Vacha-Haase, T., Kogan, L. R., & Thompson, B. (2000). Sample compositions and variabilities in published studies versus those in test manuals: Validity of score reliability inductions. Educational and Psychological Measurement, 60(4), 509–522. https://doi.org/10.1177/00131640021970682
  • Vassar, M. (2007). A note on the score reliability for the satisfaction with life scale: An RG study. Social Indicators Research, 86(1), 47–57. https://doi.org/10.1007/s11205-007-9113-7
  • *Yıldırım, J. C., Kozak, E. D., & Türkarslan, K. K. (2021). Utandıran diğeri ölçeği-2’nin Türkçe Formunun psikometrik özellikleri [Psychometric properties of the Turkish version of the embarrassing other scale-2]. Klinik Psikoloji Dergisi , 5(1) , 13-26.
  • Wallace, K. A., & Wheeler, A. J. (2002). Reliability generalization of the Life Satisfaction Index. Educational and Psychological Measurement, 62(4), 674–684. https://doi.org/10.1177/0013164402062004009
  • Wilkinson, L. (1999). The task force on statistical ınference. Statistical Methods in Psychology Journals: Guidelines and explanations. American Psychologist, 54(8), 594-604. https://doi.org/10.1037/0003- 066X.54.8.594
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Psikoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Taha Eser 0000-0001-7031-1953

Nuri Doğan 0000-0001-6274-2016

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 69

Kaynak Göster

APA Eser, M. T., & Doğan, N. (2023). Life Satisfaction Scale: A Meta-Analytic Reliability Generalization Study in Turkey Sample. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 13(69), 224-239. https://doi.org/10.17066/tpdrd.1223320mn

!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.