Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FEN EĞİTİMİNDE ÇEVREYE YÖNELİK ARAŞTIRMALARININ META-ANALİZİ SÜRECİNDE KODLAMA PROTOKOLÜ (RUBRİK) OLUŞTURMA

Yıl 2024, , 2225 - 2244, 27.09.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1493173

Öz

Bilgi üretiminin kısa sürede katlanarak arttığı günümüzde araştırma alanyazınında binlerce çalışma bulunmaktadır. Sonuçları farklı olan çalışmalardan anlatı incelemesi ile genellenebilir bir sonuca ulaşmak oldukça zordur. Bu nedenle birincil çalışmaların ortaya çıkardığı büyük resmi görebilmek için istatistiksel yöntemleri kullanan meta-analize başvurulmaktadır. Meta-analizin en önemli aşamalarından biri olan kodlama aşamasında, bir çalışmanın sonucunu etkilediği düşünülen özellikler kodlanarak sayısallaştırılır. Hangi özelliklerin kodlanacağını, farklı kodlayıcıların aynı kodlamayı yaparken dikkat etmesi gerekenleri içeren bir kodlama formuna ihtiyaç vardır. Bu çalışma kapsamında kodlama formu oluşturulurken dikkat edilmesi gerekenler ve çevre eğitiminin bileşenleri özelinde bir öğretim yönteminin etkililiğine yönelik meta-analiz çalışmalarında kullanılabilecek kodlama protokolü sunulmuştur. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma, modeli ise doküman analizidir. Bu bağlamda kodlar, araştırmacılar tarafından alanyazın taraması ve uzman görüşüyle belirlenmiş, ilgili kodlar uygun temalar altında ilişkilendirilmiştir. Puanlayıcı güvenilirliğini hesaplamak için belli özellikler doğrultusunda belirlenen çalışmalar fen eğitimi ve ölçme-değerlendirme alanlarında uzman araştırmacılar tarafından kodlanmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda “Fen Eğitiminde Çevreye Yönelik Araştırmaların” meta-analizinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir rubrik (puanlama anahtarı) elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Arık, S. (2017). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve aktif öğrenmenin çevre eğitimi üzerindeki etkisinin sistematik incelenmesi ve meta-analizi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to meta- analysis. Chichester: Wiley Publication.
  • Brown, S. A., Upchurch, S. L., & Acton, G. J. (2003). A framework for developing a coding scheme for meta-analysis. Western Journal of Nursing Research, 25(2), 205-222. doi:10.1177/0193945902250038
  • Card, N. A. (2015). Applied meta-analysis for social science research. New York: Guilford Publications.
  • Cooper, H. (2017). Research synthesis and meta-analysis: A step-by-step approach (5th ed.). Sage publications.
  • Egger, M., & Smith, G. D. (1997). Meta-analysis. Potentials and promise. BMJ, 315(7119), 1371-1374. doi:10.1136/bmj.315.7119.1371
  • Ellis, P. D. (2010). The essential guide to effect sizes: Statistical power, meta-analysis, and the interpretation of research results. New York: Cambridge University Press.
  • Environmental Protection Agency (2023). https://www.epa.gov/education/what-environmental- education (Erişim Tarihi: 29/10/2023)
  • Fang, W.T., Hassan, A., & LePage, B. A. (2023). The living environmental education. Sustainable development goals series. Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-4234-1_1
  • Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. E. (2012). Educational research competencies for analysis and applications (10th ed.). Boston: Pearson Education International.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi, Çevre Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Zehra Çalışkan 0000-0002-2137-7777

İlke Önal Çalışkan 0000-0003-4413-8514

Erken Görünüm Tarihi 20 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 31 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çalışkan, F. Z., & Önal Çalışkan, İ. (2024). FEN EĞİTİMİNDE ÇEVREYE YÖNELİK ARAŞTIRMALARININ META-ANALİZİ SÜRECİNDE KODLAMA PROTOKOLÜ (RUBRİK) OLUŞTURMA. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3), 2225-2244. https://doi.org/10.24315/tred.1493173