KÜRESELLEŞMENİN TOPLUMSAL HAYATA ETKİLERİ İLE İLGİLİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ
Yıl 2024,
, 364 - 377, 29.10.2024
Şerife Nur Akdeniz
,
Akif Akkuş
Ali Meydan
Öz
Bu araştırmada, “Küreselleşme ve Toplum” dersini alan sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küreselleşmenin toplumsal hayata etkileri ile ilgili görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde öğretmen adaylarının, küreselleşmeyi nasıl tanımladıkları, küreselleşmenin toplum hayatına etkisini nasıl değerlendirdikleri, sosyal bilgiler eğitimiyle küreselleşme arasında nasıl bir ilişki kurdukları ve “Küreselleşme ve Toplum” dersinin kazanımlarını nasıl değerlendirdikleri incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinde öğrenim gören ve “Küreselleşme ve Toplum” dersini alan 14 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının küreselleşmeyi genel olarak Amerikanlaşma kapsamında tanımladıkları, küreselleşmenin toplumsal hayata etkisini daha olumsuz açıdan değerlendirdikleri bu olumsuzlukları popüler kültürün oluşması ve tek tipleşme olarak gördükleri sonucuna ulaşılmıştır.
Etik Beyan
u çalışma 20-23 Mayıs 2024 tarihinde gerçekleştirilmiş olan 12. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumunda sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
Kaynakça
- Akhan, N. E. ve Kaymak, B. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin küreselleşme, küresel eğitim ve küresel
vatandaş kavramlarına yönelik görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(229), 129-155.
- Akcaoğlu, M. Ö. ve Demirbaş, İ. (2019). Sosyal bilgiler ve çokkültürlülük. B. Ü. İbret ve S. Kaymakçı
(Eds), Sosyal Bilgiler ve Toplum içinde (ss. 167-203), Ankara: Pegem.
- Baltacı, A. (2021). Nitel veri analizi. A. Uzunöz (Ed.), Bilimsel araştırma becerileri ve araştırmada güncel
desenler: Makale incelemeleri ve örnek makale çalışmalarıyla içinde (ss.71-102). Ankara: Pegem
Akademi.
- Bayır, Ö. G., Göz, N. L. ve Bozkurt, M. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarına göre sosyal bilgiler dersinde
küresel vatandaşlık. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 145-162.
- Bertram, A. (2016). Global learning in the 21st century: An introduction. T. Barkatsas ve A. Bertram (Ed.).
Global learning in the 21st century içinde (ss. 1-5). Rotterdam: Sense Publishers.
- Chepura, Y., & Matviienko, O. (2024). Civil society: Aspects of Globalization. Biologıcal Sciences, 136,
67-69. https://doi.org/10.5281/zenodo.10810577
- Creswell, J. W. (2017). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches.
California: Sage Publications.
- Çakmak, Z., Bulut, B. ve Taşkıran, C. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının internet kullanım
durumları ile küresel vatandaşlık algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 99-112. https://doi.org/10.17984/adyuebd.34905
- Çiydem, E. (2019). Sosyal Bilgiler ve Toplumsal Değişim. B. Ü. İbret ve S. Kaymakçı (Eds), Sosyal Bilgiler
ve Toplum içinde (ss. 95-118). Ankara: Pegem.
- Çiydem, E., Özdemir, Y., Ilgaz, S., Sahin, F., & Örten, H. (2017). Social Studies Teacher Candidates'
Metaphorical Perceptions towards" Modernization" and" Globalization" Concepts. International
Journal of Social Science and Humanity, 7(1), 37. https://doi.org/10.18178/ijssh.2017.7.1.792