Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜRESELLEŞMENİN TOPLUMSAL HAYATA ETKİLERİ İLE İLGİLİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2024, , 364 - 377, 29.10.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1519053

Öz

Bu araştırmada, “Küreselleşme ve Toplum” dersini alan sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küreselleşmenin toplumsal hayata etkileri ile ilgili görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde öğretmen adaylarının, küreselleşmeyi nasıl tanımladıkları, küreselleşmenin toplum hayatına etkisini nasıl değerlendirdikleri, sosyal bilgiler eğitimiyle küreselleşme arasında nasıl bir ilişki kurdukları ve “Küreselleşme ve Toplum” dersinin kazanımlarını nasıl değerlendirdikleri incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinde öğrenim gören ve “Küreselleşme ve Toplum” dersini alan 14 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının küreselleşmeyi genel olarak Amerikanlaşma kapsamında tanımladıkları, küreselleşmenin toplumsal hayata etkisini daha olumsuz açıdan değerlendirdikleri bu olumsuzlukları popüler kültürün oluşması ve tek tipleşme olarak gördükleri sonucuna ulaşılmıştır.

Etik Beyan

u çalışma 20-23 Mayıs 2024 tarihinde gerçekleştirilmiş olan 12. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumunda sözlü bildiri olarak sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akhan, N. E. ve Kaymak, B. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin küreselleşme, küresel eğitim ve küresel vatandaş kavramlarına yönelik görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(229), 129-155.
  • Akcaoğlu, M. Ö. ve Demirbaş, İ. (2019). Sosyal bilgiler ve çokkültürlülük. B. Ü. İbret ve S. Kaymakçı (Eds), Sosyal Bilgiler ve Toplum içinde (ss. 167-203), Ankara: Pegem.
  • Baltacı, A. (2021). Nitel veri analizi. A. Uzunöz (Ed.), Bilimsel araştırma becerileri ve araştırmada güncel desenler: Makale incelemeleri ve örnek makale çalışmalarıyla içinde (ss.71-102). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bayır, Ö. G., Göz, N. L. ve Bozkurt, M. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarına göre sosyal bilgiler dersinde küresel vatandaşlık. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 145-162.
  • Bertram, A. (2016). Global learning in the 21st century: An introduction. T. Barkatsas ve A. Bertram (Ed.). Global learning in the 21st century içinde (ss. 1-5). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Chepura, Y., & Matviienko, O. (2024). Civil society: Aspects of Globalization. Biologıcal Sciences, 136, 67-69. https://doi.org/10.5281/zenodo.10810577
  • Creswell, J. W. (2017). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. California: Sage Publications.
  • Çakmak, Z., Bulut, B. ve Taşkıran, C. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının internet kullanım durumları ile küresel vatandaşlık algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 99-112. https://doi.org/10.17984/adyuebd.34905
  • Çiydem, E. (2019). Sosyal Bilgiler ve Toplumsal Değişim. B. Ü. İbret ve S. Kaymakçı (Eds), Sosyal Bilgiler ve Toplum içinde (ss. 95-118). Ankara: Pegem.
  • Çiydem, E., Özdemir, Y., Ilgaz, S., Sahin, F., & Örten, H. (2017). Social Studies Teacher Candidates' Metaphorical Perceptions towards" Modernization" and" Globalization" Concepts. International Journal of Social Science and Humanity, 7(1), 37. https://doi.org/10.18178/ijssh.2017.7.1.792
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çok Kültürlü Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şerife Nur Akdeniz 0000-0002-7586-7122

Akif Akkuş Bu kişi benim 0000-0003-0307-5537

Ali Meydan 0000-0002-1278-096X

Erken Görünüm Tarihi 25 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 19 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 15 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Akdeniz, Ş. N., Akkuş, A., & Meydan, A. (2024). KÜRESELLEŞMENİN TOPLUMSAL HAYATA ETKİLERİ İLE İLGİLİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(Özel Sayı), 364-377. https://doi.org/10.24315/tred.1519053