This study aims to analyse the perceptions of teachers who teach in high schools concerning multicultural efficacy in terms of several variables. Teachers were analysed according to a) gender, b) years of service, c) domain of teaching, d) in what order they chose teaching profession, e) reason for choosing the profession, f) whether or not they joined cultural events, g) whether or not they had any other teachers in their family, h) marital status and i) whether or not they thought of quitting teaching. The research was conducted in general high schools located in the centre districts of Ankara and 434 teachers were included in the study. The “perceptions of multicultural efficacy scale” developed by Başbay and Kağnıcı (2011) was used for data collection. The Alpha reliability of the scale was found as 0.92. The t test was used to compare paired groups whereas one-way variance analysis and the Scheffe test were used to compare more than two groups in data analysis. It was found as a result that teachers’ perceptions of multicultural efficacy differed significantly according to a) gender, b) domain of teaching, c) in what order they chose teaching profession, d) whether or not they joined cultural events and e) marital status. On the other hand, no significant differences were found according to their years of service, reasons for teaching the profession or whether or not they thought of quitting teaching.
multiculturalism perceptions of multicultural efficacy okkültürlü yeterlik algıları
Bu çalışmanın amacı genel liselerde görev yapan öğretmenlerin çokkültürlü yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma kapsamında öğretmenler a) cinsiyet, b) hizmet yılı, c)öğretim alanı, d) tercih sırası, e) tercih nedeni, f) kültürel etkinliklere katılabilme, g) ailesinde öğretmen olup olmaması, h) medeni durumu ve ı) mesleğinden ayrılmayı düşünüp düşünmeme bazında incelenmişlerdir. Araştırma Ankara ili merkez ilçelerde bulunan genel liseler üzerinde yürütülmüş ve 434 öğretmene ulaşılmıştır. Veri toplamak amacıyla Başbay ve Kağnıcı (2011) tarafından geliştirilmiş olan “Çokkültürlü Yeterlik Algıları Ölçeği” kullanılmıştır. Veri toplama amacıyla kullanılan ölçeğin alfa güvenirliği 0.92 olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizinde ikili grupların karşılaştırılmasında t testi, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi ve Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğretmenlerin çokkültürlü yeterlik algıları a) cinsiyete, b) öğretim alanına, c) tercih sırasına, d) kültürel etkinliklere katılabilme durumuna, e) medeni durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Hizmet yılı, tercih nedeni, ailede öğretmen olma durumu ve mesleğinden ayrılmayı düşünme bakımından ise gruplar arasında anlamlı farklılıklar elde edilememiştir.
multiculturalism perceptions of multicultural efficacy okkültürlü yeterlik algıları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 3 |