Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TPAB MODELİ TEMELLİ BİR DERSİN ETKİSİ: ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİ ÖZ YETERLİLİKLERİ VE ÜRETKENLİK BECERİLERİNDEKİ GELİŞİM

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 552 - 566, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1325148

Öz

Bu araştırmada, TPACK modeli temel alınarak öğrenci merkezli ve performansa dayalı değerlendirme araçlarının kullanıldığı 14 haftalık bir ders planı hazırlanmıştır. Tek grup öntest-sontest deseni kullanılarak yürütülen bu deneysel çalışma, seçmeli bir derste gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, 10 dördüncü sınıf öğrencisinin eğitim teknoloji standartlarına göre öz yeterlilikleri, üretkenlik ve profesyonel uygulama ile öğrenme ortamı ve aktivitelerini planlama ve tasarlama becerileri incelenmiştir. Veriler, 5’li Likert ölçeği kullanılarak toplanmış ve non-parametrik istatistiksel analizlerden Wilcoxon testi uygulanarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonuçları, TPACK temel alınarak hazırlanan ve 14 hafta süresince uygulanan derse katılan öğrencilerin eğitim teknoloji öz yeterliliklerinin ve kullanma becerilerinin arttığını göstermektedir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akman, Ö., Akman, S., & Çelik, E. (2024). Uzaktan Eğitim Sürecinde Karşılaşılan Yönetsel Sorunlar ve Çözüm Önerilerinin Belirlenmesi. Spor, Sağlık ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 29-41.
  • Aldemir Engin, R., Karakuş, D., & Niess, M. L. (2023). TPACK development model for pre-service mathematics teachers. Education and Information Technologies, 28(4), 4769-4794. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11381-1
  • Ammade, S., Mahmud, M., Jabu, B., & Tahmir, S. (2020). TPACK model based instruction in teaching writing: An analysis on TPACK literacy. International Journal of Language Education, 4(1), 129-140. https://doi.org/10.26858/ijole.v4i2.12441
  • Arslan, S., & Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: İlköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 38-63.
  • Atila, M. E., & Sözbilir, M. (2016). Fen ve teknoloji dersi öğretim programındaki yapılandırmacılığa dayalı öğelerin öğretmenler tarafından uygulanışı: Nitel bir çalışma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1418-1457. https://doi.org/10.17556/jef.45868
  • Aydın, F. İ. K., & Sipahi, H. (2023). Öğretmen Yetiştirme Lisans Programlarının STEM Okuryazarı ve Girişimci Öğretmenleri Yetiştirmesi Açısından İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(58), 2830-2858. https://doi.org/10.53444/deubefd.1328629
  • Baran, E., & Canbazoğlu Bilici, S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 15-32.
  • Bilici, S. C., Yamak, H., Kavak, N., & Guzey, S. S. (2013). Technological Pedagogical Content Knowledge Self-Efficacy Scale (TPACK-SeS) for Pre-Service Science Teachers: Construction, Validation, and Reliability. Eurasian Journal of Educational Research, 52, 37-60.
  • Bulun, M., Gülnar, B., & Güran, S. (2004). Egitimde mobil teknolojiler. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2), 165-169.
  • Campbell, N. (2004). The vintage years of elearning in New Zealand schools. Journal of Open, Flexible, and Distance Learning, 8(1), 17-24.
  • Cheng, P.-H., Molina, J., Lin, M.-C., Liu, H.-H., & Chang, C.-Y. (2022). A new TPACK training model for tackling the ongoing challenges of COVID-19. Applied System Innovation, 5(2), 32. https://doi.org/10.3390/asi5020032
  • Chigona, A. (2015). Pedagogical shift in the twenty-first century: Preparing teachers to teach with new technologies. Africa Education Review, 12(3), 478-492. https://doi.org/10.1080/18146627.2015.1110912
  • Cin, A. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgileri ile bilişim teknolojisi kullanım düzeylerinin incelenmesi Mersin İli Örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yükseklisans Tezi.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research: Pearson Education, Inc.
  • Demirel, M. (2009). Yaşam boyu öğrenme ve teknoloji. Paper presented at the 9th International Educational Technology Conference (IETC2009), Ankara, Turkey.
  • Donlevy, K. (2023, 30/06/2023). Harvard to roll out AI professors in flagship coding class for fall semester nypost. https://nypost.com/2023/06/30/harvard-to-roll-out-ai-professors-in-flagship-coding-class-for-fall-semester/ (Erişim Tarihi: 04/07/2023).
  • Dönmez, E. (2022). Türkiye’de Okullarda Eğitim Teknolojileri Entegrasyonu Yönetimine Ilişkin Bir Model Önerisi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • EğitimSen. (2022). 2022/2023 Eğitim Öğretim Yılı Başında Eğitimin Durumu. https://egitimsen.org.tr/2022-2023-egitim-ogretim-yili-basinda-egitimin-durumu/ (Erişim Tarihi: 10/03/2023).
  • Ekici, F. T., & Dereli, F. (2023). Dijital Öyküleme Uygulamalarının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerine Etkisi. Journal of Individual Differences in Education, 5(2), 149-163. https://doi.org/10.47156/jide.1231688
  • Ertuğ, C., & Nikolayidis, U. (2023). Kriz Durumlarında Okul Rehberlik Hizmetleri: Covid-19 Pandemisinin Yansımaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(57), 1581-1606. https://doi.org/10.53444/deubefd.3498037
  • Garrido Abia, R., García Lázaro, D., & Marcos Calvo, M. A. (2023). Virtual education in university teaching. Application of the TPACK model in quantitative subjects. Intangible Capital, 19(1), 55-68. https://doi.org/10.3926/ic.2109
  • Gökdaş, İ., & Kayri, M. (2005). E-öğrenme ve Türkiye açısından sorunlar, çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2). https://doi.org/10.47156/jide.1231688
  • Görmüş, C., & Semiz, K. (2023). Yeni Atanmış Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisinin İncelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 34(3), 135-150. https://doi.org/10.17644/sbd.1324220
  • Gül, M. D., & Sönmez, S. (2023). Özel eğitim öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi-uygulama yetkinlik düzeylerinin incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(3), 701-714. https://doi.org/10.30703/cije.1253727
  • Güven, B., & Kosa, T. (2008). The effect of dynamic geometry software on student mathematics teachers' spatial visualization skills. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 7(4), 100-107.
  • Jang, S.-J., & Tsai, M.-F. (2013). Exploring the TPACK of Taiwanese secondary school science teachers using a new contextualized TPACK model. Australasian Journal of Educational Technology, 29(4). https://doi.org/10.14742/ajet.282
  • Kalaç, M. Ö., & Erönal, Y. (2020). Covid-19 mücadelesi kapsamında uzaktan eğitim sürecinde engelli öğrencilerin durumu sorunlar ve çözüm önerileri.Manisa Celal Bayar Üniversitesi Rektörlük Basımevi.
  • Kaya, M. F. (2019). İlkokul öğretim programlarının teknoloji entegrasyonu bakımından incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 1063-1091. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555122
  • Kemp, S. (2023). Digital 2023: Turkey. DATAREPORTAL: https://datareportal.com/reports/digital-2023-turkey (Erişim Tarihi: 07/08/2023).
  • Lye, L. T. (2013). Opportunities and challenges faced by private higher education institution using the TPACK model in Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 91, 294-305. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.08.426
  • Marsden, E., & Torgerson, C. J. (2012). Single group, pre-and post-test research designs: Some methodological concerns. Oxford Review of Education, 38(5), 583-616. https://doi.org/10.1080/03054985.2012.731208
  • Mishra, P., & Koehler, M. (2008). Introducing TPCK. AACTE Committee on Innovation and Technology. The Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) for educators (pp. 3–29). In: Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Moursund, D., & Bielefeldt, T. (1999). Will new teachers be prepared to teach in a digital age? A national survey on information technology in teacher education. Milken Family Foundation, Beverly Hills, CA.
  • Naci Çoklar, A., & Ferhan Odabaşi, H. (2009). Educational Technology Standards Scale (ETSS) a study of reliability and validity for Turkish preservice teachers. Journal of Computing in Teacher Education, 25(4), 135-142. https://doi.org/ 10.1080/10402454.2009.10784622
  • Niyazi, C. (2006). Öğretmen liderliğinin geliştirilmesinde müdürün rol ve stratejileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 349-363.
  • Özdoğru, M. (2020). COVID-19 salgınında okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlarla başa çıkma stratejileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-14.
  • Pamuk, S., Ergun, M., Cakir, R., Yilmaz, H. B., & Ayas, C. (2015). Exploring relationships among TPACK components and development of the TPACK instrument. Education and Information Technologies, 20, 241-263. https://doi.org/10.1007/s10639-013-9278-4
  • Parlar, H. (2012). Bilgi toplumu, değişim ve yeni eğitim paradigması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4).
  • Prensky, M. (2009). H. sapiens digital: From digital immigrants and digital natives to digital wisdom. Innovate: Journal of Online Education, 5(3).
  • Rodríguez Moreno, J., Agreda Montoro, M., & Ortiz Colon, A. M. (2019). Changes in teacher training within the TPACK model framework: A systematic review. Sustainability, 11(7), 1870. https://doi.org/10.3390/su11071870
  • Ruloff, M., & Petko, D. (2022). School principals’ educational goals and leadership styles for digital transformation: results from case studies in upper secondary schools. International Journal of Leadership in Education, 1-19. https://doi.org/10.1080/13603124.2021.2014979
  • Saykal, A., & Sağır, Ş. U. (2021). Türkiye'de öğretmen yeterlikleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi araştırmaları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 115-137.
  • Sharples, M., Taylor, J., & Vavoula, G. (2005). Towards a theory of mobile learning. Paper presented at the Proceedings of mLearn.
  • Sibel, S., Şekerci, A., Kurban, B., Fatma, T., Demirel, T., Tosun, C., Demirci, T. & Göktaş, Y. (2008). Öğretmen eğitiminde teknolojinin etkin kullanımı: Öğretim elemanları ve öğretmen adaylarının görüşleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(3).
  • Şimşek, O., & Yazar, T. (2016). Education Technology Standards Self-Efficacy (ETSSE) Scale: A Validity and Reliability Study0F. Eurasian Journal of Educational Research, 16(63).
  • Taçgın, Z. (2023). Designing and Developing a Compacted Immersive Virtual Therapy Environment: RelaXRoom. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(3). https://doi.org/10.31067/acusaglik.1084616
  • Tai, H.-C., Pan, M.-Y., & Lee, B.-O. (2015). Applying Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) model to develop an online English writing course for nursing students. Nurse Education Today, 35(6), 782-788. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.02.016
  • Toker, T., Akgün, E., Cömert, Z., & Sultan, E. (2021). Eğitimciler için dijital yeterlilik ölçeği: Uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 301-328. https://doi.org/10.37669/milliegitim.801607 Uçar, M. (1999). İlköğretimde ders araç-gereçleri kullanımı konusunda öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 1(3).
  • Wen, H., & Shinas, V. H. (2020). Using a multidimensional approach to examine TPACK among teacher candidates. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 37(1), 30-47. https://doi.org/10.1080/21532974.2020.1804493
  • Xu, G. (2011). Social networking sites, Web 2.0 technologies and e-learning. Unitec Institute of Technology, Yükseklisans tezi.
  • Yiğit, N., Alev, N., Özmen, H., Altun, T., & Akyıldız, S. (2007). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Editör: Yiğit, N. Geliştirilmiş, 3.
  • Yılmaz, M. (2007). Sınıf öğretmeni yetiştirmede teknoloji eğitimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 155-167.
  • Yılmaz, S. (2013). Büyüköztürk, Ş.(2007). Deneysel Desenler: Öntest-Sontest Kontrol Grubu Desen ve Veri Analizi (2. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. In: Sinan OLKUN.
  • Yurdakal, İ. H. (2018). Değişen sinif öğretmenliği lisans program içeriğinin incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 6(29), 1483-1499.
  • Zehra, K., & Yılayaz, Ö. (2013). Öğretmen eğitimine teknoloji entegrasyonu modelleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 57-83.
  • Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S., & Byers, J. L. (2002). Conditions for classroom technology innovations. Teachers College Record, 104(3), 482-515. https://doi.org/10.1111/1467-9620.00170
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Taçgın 0000-0001-7827-8238

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 25 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Taçgın, Z. (2024). TPAB MODELİ TEMELLİ BİR DERSİN ETKİSİ: ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİ ÖZ YETERLİLİKLERİ VE ÜRETKENLİK BECERİLERİNDEKİ GELİŞİM. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 552-566. https://doi.org/10.24315/tred.1325148