Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ (TPAB) EĞİTİMİNİN ÖĞRETMENLERİN TPAB YETERLİLİKLERİNİ GELİŞTİRMEDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 1420 - 1434, 27.09.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1387809

Öz

Eğitim-öğretimde niteliğin artırılması için öğretmenlerin dijital yeterliliklerinin geliştirilmesi ve teknolojinin eğitim-öğretim süreçlerine entegre edilmesi gerekmektedir. Öğretmenlerin dijital yeterliliklerinin geliştirilmesi ve teknolojinin eğitim-öğretim ortamlarına entegre edilmesinde teknolojik pedagojik alan bilgisi modeli kapsamında yapılan çalışmalar önem teşkil etmektedir. Bu doğrultuda araştırmada Sosyal bilgiler öğretmelerine yönelik düzenlenen Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) eğitimlerinin öğretmenlerin TPAB yeterlilikleri üzerindeki etkilerinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tek gruplu ön test -son test yarı deneysel araştırma desenine uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma ölçüt örneklem yöntemine göre belirlenen 23 sosyal bilgiler öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler Horzum, Akgün ve Öztürk (2014) tarafından geliştirilen “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmada ulaşılan veriler Wilcoxon işaretli sıralar testi ile analiz edilmiştir. Araştırmada sosyal bilgiler öğretmenlerine yönelik olarak 7 gün boyunca uygulanan TPAB eğitimlerinin öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterliliklerini geliştirmede etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar öğretmenlere yönelik TPAB eğitimlerinin önemini ve bu eğitimlerin yaygınlaştırılmasının gerekliliğini göstermektedir.

Etik Beyan

Bu araştırma İstanbul Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu 26.10.2021 tarihi 270 nolu sayı kapsamında yürütülmüştür.

Destekleyen Kurum

Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)

Proje Numarası

121B337-Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterliliklerinin Geliştirilmesine Yönelik Eğitim Uygulamaları II

Teşekkür

Bu araştırmanın gerçekleştirilmesinde katkısı nedeniyle Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)'a teşekkür ediyoruz.

Kaynakça

  • Bal, S., & Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda öz-değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 15-32.
  • Baran, E., & Canbazoğlu Bilici, S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1): 15-32
  • Bayrak, N., & Bayrak, G. (2021). Eğitimde teknoloji kullanımı içerikli hizmet içi eğitim kurslarının öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenine etkileri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi,18(1)1009-1041. Doi:10.33711/ yyuefd.957385.
  • Bayrak, N., & Hırça, N. (2016). FATİH Projesi hizmetiçi eğitimine katılan öğretmenlerin tekno-pedagojik özyeterliklerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 95-111.
  • Bıçak, E., & Şeker, M. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisine (TPAB) bir bakış. Türkiye Eğitim Dergisi, 7(2), 472-487.
  • Bolick, C. M., Berson, M.J., Friedman, A.M., & Porfeli, E.J. (2007) Diffusion of technology innovation in the preservice social studies experience: Results of a national survey. Theory and Research in Social Education, 35(2), 174-95 Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences, 2. Edition. Á/L: Erbaum Associates, Hillsdale, NJ, USA.
  • Collins, A., & Halverson, R. (2010). The second educational revolution: rethinking education in the age of technology. Journal of computer assisted learning, 26(1), 18-27.
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S. M. ve Alemdar, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin FATİH projesine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 12(1), 227-240.
  • Çiftçi, T., & Dikmenli, Y. (2018). Coğrafya ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özdeğerlendirme düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (28), 1-30.
  • Demirezen, S., & Keleş, H. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknopedagojik alan bilgisi yeterliliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 4(1), 131-150.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (Vol. 7, p. 429). McGraw-hill.

INVESTIGATION OF THE EFFECT OF TECHNOLOGICAL PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE (TPACK) TRAINING ON IMPROVING TEACHERS' TPACK COMPETENCIES

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 1420 - 1434, 27.09.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1387809

Öz

In order to increase the quality of education and training, teachers' digital competencies must be improved and technology must be integrated into education and training processes. Studies carried out within the scope of the technological pedagogical content knowledge model are important in improving the digital competence of teachers and integrating technology into educational environments. In this regard, the aim of the study was to investigate the effects of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) trainings organized for social studies teachers on teachers' TPACK competencies. The research was carried out in accordance with the single-group pretest-posttest quasi-experimental research design, which is one of the quantitative research methods. The research was conducted with 23 social studies teachers determined according to the criterion sampling method. In the study, data were collected with the "Technological Pedagogical Content Knowledge Scale" developed by Horzum, Akgün and Öztürk (2014). The data obtained in the study were analyzed with the Wilcoxon signed-rank test. In the study, it was concluded that 7-day TPACK training for social studies teachers was effective in improving teachers' technological pedagogical content knowledge competencies. The results obtained show the importance of TPACK training for teachers and the necessity of disseminating these trainings.

Proje Numarası

121B337-Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterliliklerinin Geliştirilmesine Yönelik Eğitim Uygulamaları II

Kaynakça

  • Bal, S., & Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda öz-değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 15-32.
  • Baran, E., & Canbazoğlu Bilici, S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1): 15-32
  • Bayrak, N., & Bayrak, G. (2021). Eğitimde teknoloji kullanımı içerikli hizmet içi eğitim kurslarının öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenine etkileri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi,18(1)1009-1041. Doi:10.33711/ yyuefd.957385.
  • Bayrak, N., & Hırça, N. (2016). FATİH Projesi hizmetiçi eğitimine katılan öğretmenlerin tekno-pedagojik özyeterliklerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 95-111.
  • Bıçak, E., & Şeker, M. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisine (TPAB) bir bakış. Türkiye Eğitim Dergisi, 7(2), 472-487.
  • Bolick, C. M., Berson, M.J., Friedman, A.M., & Porfeli, E.J. (2007) Diffusion of technology innovation in the preservice social studies experience: Results of a national survey. Theory and Research in Social Education, 35(2), 174-95 Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences, 2. Edition. Á/L: Erbaum Associates, Hillsdale, NJ, USA.
  • Collins, A., & Halverson, R. (2010). The second educational revolution: rethinking education in the age of technology. Journal of computer assisted learning, 26(1), 18-27.
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S. M. ve Alemdar, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin FATİH projesine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 12(1), 227-240.
  • Çiftçi, T., & Dikmenli, Y. (2018). Coğrafya ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özdeğerlendirme düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (28), 1-30.
  • Demirezen, S., & Keleş, H. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknopedagojik alan bilgisi yeterliliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 4(1), 131-150.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (Vol. 7, p. 429). McGraw-hill.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretim Teknolojileri, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Temel Eğitim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yakup Ayaydın 0000-0001-5710-4626

Kaya Yılmaz 0000-0002-2344-1074

Duygu Ün 0000-0002-3937-7759

Proje Numarası 121B337-Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterliliklerinin Geliştirilmesine Yönelik Eğitim Uygulamaları II
Erken Görünüm Tarihi 20 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2023
Kabul Tarihi 28 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ayaydın, Y., Yılmaz, K., & Ün, D. (2024). TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ (TPAB) EĞİTİMİNİN ÖĞRETMENLERİN TPAB YETERLİLİKLERİNİ GELİŞTİRMEDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3), 1420-1434. https://doi.org/10.24315/tred.1387809