Biyomimikri tanımlanırken, doğadan esinlenerek doğayı yenilikler için örnek olarak insanların karşılaştıkları problemleri çözüme ulaştırmaları olarak tanımlanmakta olup, Biyomimikri çalışmaları çocukların üreten, keşfeden, doğayı korurken teknolojiyi geliştirip geleceğimize yön veren bireyler olması açısından çok önemli bir yere sahiptir. Bu araştırmanın amacı da biyomimikri çalışmalarının çocukların bilimsel düşünme becerilerine etkisinin olup olmadığını ortaya koymaktır. Bu araştırmada tasarımında nicel araştırma yöntemlerinden yarı-deneysel araştırma yöntemi şeklinde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu rasgele olarak belirlenmiş olup, araştırma öncesinde aynı kurumda aynı yaş grubunda yer alan 24 çocuk araştırmaya dahil edilmiştir. Bu gruplar için, Okul Öncesi Çocuklar İçin Bilim Motivasyonu Ölçeğini ön test-son test şeklinde araştırma öncesinde ve sonrasında uygulamıştır. Çalışmada köpekbalığı, kuşlar, örümcek, kunduz, yusufçuk olmak üzere beş hayvan ele alınmış, her hayvan için beş gün çalışma yapılmıştır. Çalışma toplamda beş hafta sürmüştür). Elde edilen verilerin analizinde SPSS 26 programında normallik durumu için betimleyici analiz ve iki farklı durumda gözlenen (ön ve son test) değerleri karşılaştırmak için ilişkisiz örneklem t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonucundaOkul Öncesi Çocuklar İçin Bilim Motivasyon Ölçeği ön test ve son test toplam puan ortalamalarda; son test puan ortalamalarının ön test puan ortalamalarına göre daha yüksek olduğu ve bu farklılığın anlamlı olduğu belirlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre, deney grubundaki çocukların yapılan eğitim süreci sonrasında bilim motivasyon düzeylerinin anlamlı şekilde yükseldiği belirlenmiştir. Bu da yapılan bilim eğitiminin, çocukların eğitim sürecinden pozitif yönde etkilenerek eğitimde önemli bir bileşen olan motivasyonu yükselttiği şeklinde yorumlanmıştır. Çocukların bilim motivasyon puanlarının ön test ve son test puanları üzerinden hesaplanan bu değere göre yapılan eğitimin belirgin bir etkiye sahip olduğu şeklinde yorumlanmıştır. Bu nedenle, biyomimikriye yönelik çalışmaların okul öncesi dönemden başlayabileceği ve bu konuda öğretmen, öğretmen adaylarına eğitimler düzenlenmesi önerilmiştir.
Araştırma için Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Bilimsel Araştırmalar Etik kurulunun 05 toplantı sayılı ve 2024/221 karar numarası ile etik kurul onayı alınmıştır.
Biomimicry studies have a very important place in terms of children becoming individuals who produce, discover, develop technology while protecting nature and shape their future. The aim of this study is to reveal whether biomimicry-based activities have an impact on children's scientific thinking skills. This study was designed as a quasi-experimental research method as a part of quantitative research methods. The study group of the research was randomly determined and 24 children in the same age group in the same preschool were included. For the participating groups, the Science Motivation Scale for Preschool Children was conducted as pre-tests and post-tests. In the analysis of the data, the descriptive analysis was used in SPSS 26 programme for normality and unrelated sample t-tests. As a result of the research, it was determined that the post-test score averages were higher than the pre-test score averages in the pre-test and post-test total scores of the Science Motivation Scale for Preschool Children. According to the results, it was determined that the science motivation levels of the children in the experimental group increased significantly after the process. This was interpreted as the science education was positively affected by the education process of the children, and increased motivation, which is an important component in education. According to this value calculated over the pre-test and post-test scores of children's science motivation scores, it was interpreted that the experimental process had a significant effect. Therefore, it is suggested that studies on biomimicry can start from preschool period and trainings should be organized for teachers and prospective teachers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3 |