Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisansüstü Eğitime Devam Eden Öğrencilerin Benlik Saygısı Düzeylerinin ve Motivasyon Tutumlarının Akademik Erteleme Davranışı Eğilimlerine Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 156 - 177, 31.07.2022
https://doi.org/10.31454/troyacademy.1076608

Öz

Bütün bireyler, yaşamları boyunca üstlendikleri rollerin kendilerine yüklediği görevleri yerine getirmekle sorumludur. Ancak sorumlulukları gerçekleştirmeye dair zorluklar, bireyin kendisine yönelik algısı ve motivasyonun düşmesi gibi nedenler bireyleri sorumluluklarını erteleme davranışına yönlendirebilmektedir. Araştırma kapsamında öğrenimlerini Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nde lisansüstü düzeyde sürdüren öğrencilerin akademik erteleme davranışı eğilimlerinin benlik saygısı ve motivasyon değişkenleri dikkate alınarak ortaya konulması amaçlanmıştır. 101’i yüksek lisans, 27’si doktora öğrencisi olmak üzere toplam 128 katılımcıdan nicel araştırma yöntemi ile elde edilen veriler neticesinde benlik saygısının ve motivasyonun alt boyutu olan içsel motivasyonun akademik erteleme eğilimi ile anlamlı ve negatif yönde bir ilişkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre erteleme eğilimi, eğitim düzeyleri arasında farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Lisansüstü öğrencilerin benlik saygısı düzeylerinin arttırılması amacıyla bireysel veya grup odaklı rehberlik çalışmalarının yapılmasının etkili olacağı düşünülmektedir. Üniversite enstitülerinde yapılacak zaman yönetimi, iletişim ve grup dinamiği faaliyetlerinin yanı sıra danışmanların teşviki ile lisansüstü düzeydeki öğrencilerin içsel motivasyonlarının destekleneceği ve akademik erteleme eğiliminin azaltılabileceği öngörülmektedir.

Kaynakça

  • Ackerman, D. S. & Gross, B. L. (2005). My instructor made me do it: task characteristics of procrastination. Journal of Marketing Education, 27, 5-13.
  • Balkıs, M., Duru, E., Buluş, M., & Duru, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme eğiliminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 2(7), 57-73.
  • Balkıs, M. (2007). Öğretmen Adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin karar verme stilleri ile ilişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 67-83.
  • Balkıs, M. & Duru, E. (2010). Akademik erteleme eğilimi, akademik başarı ilişkisinde genel ve performans benlik saygısının rolü, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(27), 159-170.
  • Baltacı, A. (2017). Erteleme davranışı eğilimi ve beş faktörlü kişilik özellikleri arasındaki ilişkiler: okul yöneticileri üzerine bir araştırma. International Journal of Contemporary Educational Studies, 3(1), 56-80.
  • Blegur, J., Tlonaen, Z., Lumba, A., & Leko, J. (2021). The importance of self-esteem to students learning responsibilities and group learning commitment of physical education students. Journal of Education, Teaching and Learning, 6(1), 53-61.
  • Bridges, K. R. & Roig, M. (1994). Academic procrastination and irrational thinking: a re-examination with context controlled. Personality and Individual Differences, 22(6), 941-944.
  • Clark, J. L. & Hill, O. W. (1994). Academic procrastination among African-American college students. Psychological Reports, 75(2), 931-36.
  • Collins, K. M. T., Onwuegbuzie, A. J., & Jiao, Q. G. (2008). Reading ability as a predictor of academic procrastination among African-American graduate students. Reading Psychology, 29(6), 493-507.
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Kalite güvencesi. (11.12.2021). https://lee.comu.edu.tr/kalite-guvencesi/kurumsal-bilgiler-r65.html
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). Adolesanlarda benlik saygısı. (Uzmanlık tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Darian, I., Negru, M., & Ilie D. (2020). Self-esteem: the decisive difference between bullying and assertiveness in adolescence. Journal of Educational Sciences, 1(41), 19-34.
  • Dornyei, Z. & Otto, I. (1998). Motivation in action: a process model of L12 motivation. Working Papers in Applied Linguistics, 4, 43-69.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. 3 Baskı, Anı Yayıncılık.
  • Fen, H. Y., Fan, J. J., & Yang, H. Z. (2013). The Relationship of learning motivation and achievement in EFL: gender as an intermediated variable. Educational Research International, 2(2), 50-58.
  • Güloğlu, B. & Karaırmak, Ö. (2010). Üniversite öğrencilerinde yalnızlığın yordayıcısı olarak benlik saygısı ve psikolojik sağlamlılık. Ege Eğitim Dergisi, 11(2), 73-88.
  • Haycock, L. A., McCarthy, P., & Skay, C. L. (1998). Procrastination in college students: the role of self-efficacy and anxiety. Journal of Counseling and Development, 76(3), 317-324.
  • Hussain I. & Sultan S. (2010). Analysis of procrastination among university students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 1897-1904.
  • Jamaris, M. & Hartati, S. (2017). The role of the undergraduate students’ self-regulations and its influence to their academic achievements., International Journal of Muldisciplinary and Current Research, 5, 544-552.
  • Karimi Moonaghi, H. & Baloochi Beydokhti, T. (2017). Academic procrastination and its characteristics: a narrative review. Future of Medical Education Journal, 7(2), 43- 50.
  • Klingsieck, K. B. (2013). Procrastination: when good things don’t come to those who wait. European Psychologist, 18(1), 24-34.
  • Liu, G., Cheng, G., Hu, J., Pan, Y., & Zhao, S. (2020). Academic self-efficacy and postgraduate procrastination: a moderated mediation model. Frontiers in Psychology, 11, 1-9.
  • Matsumoto, M. (2013). Political theorizing and policy implications: The case of Rawlsian approach to multicultural education. International Journal of Multicultural Education, 15(1), 1-12.
  • Merry, M. S. (2012). Equality, self-respect, and voluntary separation. Critical Review of International Social and Political Philosophy, 15(1), 79-100.
  • Michinov, N., Brunot, S., Le Bohec, O., Juhel, J., & Delaval, M. (2011). Procrastination, participation and performance in online learning environments. Computers & Education, 56(1), 243-252.
  • Moayed, M. S. & Vahedian-Azimi, A. (2021). The relationship between self-esteem and academic motivation among postgraduate nursing students: a cross-sectional study. International Journal of Behavioral Sciences, 15(1), 113-119.
  • Murad, O. S. (2020). Social anxiety in relation to self-esteem among university students in Jorgan. International Education Studies, 12(2), 96-103.
  • Okoye, K. R. E. & Onokpaunu, M. O. (2020). Relationship between self-esteem, academic procrastination and test anxiety with academic achievement of post graduate diploma in education (PGDE) students in Delta State University. Abraka. International Scholars Journal of Arts and Social Science Research, 3(1), 37-47.
  • Okumuş, C. N. (2021). The relationship between learner autonomy and motivation. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 20(4), 150-158.
  • Rahimi, S. & Hall, N. C. (2021). Why are you waiting? Procrastination on academic tasks among undergraduate and graduate students. Innovative Higher Education, 46(6), 759-776.
  • Ray, N. L. (1992). Motivation in education. Washington, DC: U.S. Department of Education.
  • Ryan, T. M. & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78.
  • Rosenber, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press.
  • Sancar, H. T. (2021). Üniversite öğrencilerinde psikolojik dayanıklılık ve öz yeterliliğin başarı odaklı motivasyon ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Kent Üniversitesi.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi: analiz ve raporlaştırma. 2. Baskı, Anı Yayıncılık.
  • Serdar, E., Harmandar Demirel, D., & Demirel, M. (2021). The relationship between academic procrastination, academic motivation and perfectionism: a study on teacher candidates. TOJET, 20(4), 140-149.
  • Semerci, Ç. (2010). Başarı odaklı motivasyon (BOM) ölçeğinin geliştirilmesi. Education Sciences, 5(4), 2123-2133.
  • Solomon, L. & Rothblum, E. (1984). Academic procrastination: frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503-509.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri.3. Baskı, Anı Yayıncılık.
  • Stell, P. & König, C. J. (2006). Integrating theories of motivation. Academy of Management Review, 31(4), 889-913.
  • Stell, P. (2007). The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94.
  • Stryker, S., & Burke, P. J. (2000). The past, present, and future of an identity theory. Social Psychology Quarterly, 63(4), 284-297.
  • Ugwuanyi, C. S., Okeke, C. I. O., & Asomugha, C. G. (2020). Prediction of learners' mathematics performance by their emotional intelligence, self-esteem and self-efficacy. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(3), 492-501.
  • Yılmaz, K. & Arık R. S. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. 1. Baskı, Pegem Akademi.
  • Yılmaz, N. (2021). Üniversiteye giriş sınavında ilk 1000’e giren kişilerin başarı odaklı motivasyonunun duygusal zekâ ve beş faktör kişilik özellikleri açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetimi Sistemi (2021). İstatistik. (11.12.2021) https://istatistik.yok.gov.tr
  • Wang, N., He, P., & Li, Q. (2013). The relationship between postgraduates’ academic procrastination and psychodynamic variables. ICEMSS 2013), 457, 54-57.

The Effect of Self-Respect Levels and Motivation Attitudes of Postgraduate Students on Academic Procrastination Behavior Tendencies

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 156 - 177, 31.07.2022
https://doi.org/10.31454/troyacademy.1076608

Öz

All individuals are responsible for carrying out the tasks that they have put into their lives. However, the challenges to carry out their responsibilities can lead individuals to the behavior of postponing their responsibilities, such as the perception the individual and a decline in motivation. Within the scope of the research, it is aimed to reveal the academic procrastination behavior tendencies of the students who continue their education at the postgraduate level at Çanakkale Onsekiz Mart University by taking into account the variables of self-esteem and motivation. As a result of the data obtained by the quantitative research method from a total of 128 participants, 101 of whom were master’s and 27 were Ph.D. students, it was determined that self-esteem and intrinsic motivation, which is a sub-dimension of motivation, have a significant and negative relationship with a tendency to academic procrastination. According to the findings obtained from the research, it was concluded that the tendency to procrastination differed between education levels. It is thought that individual or group-oriented guidance studies will be effective in order to increase the self-esteem of postgraduate students. In addition to the time management, communication, and group Dynamics activities to be carried out in university institutes, it is foreseen that the intrinsic motivation of postgraduate students will be supported and the tendency to procrastination academically be reduced with the encouragement of the advisors.

Kaynakça

  • Ackerman, D. S. & Gross, B. L. (2005). My instructor made me do it: task characteristics of procrastination. Journal of Marketing Education, 27, 5-13.
  • Balkıs, M., Duru, E., Buluş, M., & Duru, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme eğiliminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 2(7), 57-73.
  • Balkıs, M. (2007). Öğretmen Adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin karar verme stilleri ile ilişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 67-83.
  • Balkıs, M. & Duru, E. (2010). Akademik erteleme eğilimi, akademik başarı ilişkisinde genel ve performans benlik saygısının rolü, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(27), 159-170.
  • Baltacı, A. (2017). Erteleme davranışı eğilimi ve beş faktörlü kişilik özellikleri arasındaki ilişkiler: okul yöneticileri üzerine bir araştırma. International Journal of Contemporary Educational Studies, 3(1), 56-80.
  • Blegur, J., Tlonaen, Z., Lumba, A., & Leko, J. (2021). The importance of self-esteem to students learning responsibilities and group learning commitment of physical education students. Journal of Education, Teaching and Learning, 6(1), 53-61.
  • Bridges, K. R. & Roig, M. (1994). Academic procrastination and irrational thinking: a re-examination with context controlled. Personality and Individual Differences, 22(6), 941-944.
  • Clark, J. L. & Hill, O. W. (1994). Academic procrastination among African-American college students. Psychological Reports, 75(2), 931-36.
  • Collins, K. M. T., Onwuegbuzie, A. J., & Jiao, Q. G. (2008). Reading ability as a predictor of academic procrastination among African-American graduate students. Reading Psychology, 29(6), 493-507.
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Kalite güvencesi. (11.12.2021). https://lee.comu.edu.tr/kalite-guvencesi/kurumsal-bilgiler-r65.html
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). Adolesanlarda benlik saygısı. (Uzmanlık tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Darian, I., Negru, M., & Ilie D. (2020). Self-esteem: the decisive difference between bullying and assertiveness in adolescence. Journal of Educational Sciences, 1(41), 19-34.
  • Dornyei, Z. & Otto, I. (1998). Motivation in action: a process model of L12 motivation. Working Papers in Applied Linguistics, 4, 43-69.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. 3 Baskı, Anı Yayıncılık.
  • Fen, H. Y., Fan, J. J., & Yang, H. Z. (2013). The Relationship of learning motivation and achievement in EFL: gender as an intermediated variable. Educational Research International, 2(2), 50-58.
  • Güloğlu, B. & Karaırmak, Ö. (2010). Üniversite öğrencilerinde yalnızlığın yordayıcısı olarak benlik saygısı ve psikolojik sağlamlılık. Ege Eğitim Dergisi, 11(2), 73-88.
  • Haycock, L. A., McCarthy, P., & Skay, C. L. (1998). Procrastination in college students: the role of self-efficacy and anxiety. Journal of Counseling and Development, 76(3), 317-324.
  • Hussain I. & Sultan S. (2010). Analysis of procrastination among university students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 1897-1904.
  • Jamaris, M. & Hartati, S. (2017). The role of the undergraduate students’ self-regulations and its influence to their academic achievements., International Journal of Muldisciplinary and Current Research, 5, 544-552.
  • Karimi Moonaghi, H. & Baloochi Beydokhti, T. (2017). Academic procrastination and its characteristics: a narrative review. Future of Medical Education Journal, 7(2), 43- 50.
  • Klingsieck, K. B. (2013). Procrastination: when good things don’t come to those who wait. European Psychologist, 18(1), 24-34.
  • Liu, G., Cheng, G., Hu, J., Pan, Y., & Zhao, S. (2020). Academic self-efficacy and postgraduate procrastination: a moderated mediation model. Frontiers in Psychology, 11, 1-9.
  • Matsumoto, M. (2013). Political theorizing and policy implications: The case of Rawlsian approach to multicultural education. International Journal of Multicultural Education, 15(1), 1-12.
  • Merry, M. S. (2012). Equality, self-respect, and voluntary separation. Critical Review of International Social and Political Philosophy, 15(1), 79-100.
  • Michinov, N., Brunot, S., Le Bohec, O., Juhel, J., & Delaval, M. (2011). Procrastination, participation and performance in online learning environments. Computers & Education, 56(1), 243-252.
  • Moayed, M. S. & Vahedian-Azimi, A. (2021). The relationship between self-esteem and academic motivation among postgraduate nursing students: a cross-sectional study. International Journal of Behavioral Sciences, 15(1), 113-119.
  • Murad, O. S. (2020). Social anxiety in relation to self-esteem among university students in Jorgan. International Education Studies, 12(2), 96-103.
  • Okoye, K. R. E. & Onokpaunu, M. O. (2020). Relationship between self-esteem, academic procrastination and test anxiety with academic achievement of post graduate diploma in education (PGDE) students in Delta State University. Abraka. International Scholars Journal of Arts and Social Science Research, 3(1), 37-47.
  • Okumuş, C. N. (2021). The relationship between learner autonomy and motivation. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 20(4), 150-158.
  • Rahimi, S. & Hall, N. C. (2021). Why are you waiting? Procrastination on academic tasks among undergraduate and graduate students. Innovative Higher Education, 46(6), 759-776.
  • Ray, N. L. (1992). Motivation in education. Washington, DC: U.S. Department of Education.
  • Ryan, T. M. & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78.
  • Rosenber, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press.
  • Sancar, H. T. (2021). Üniversite öğrencilerinde psikolojik dayanıklılık ve öz yeterliliğin başarı odaklı motivasyon ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Kent Üniversitesi.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi: analiz ve raporlaştırma. 2. Baskı, Anı Yayıncılık.
  • Serdar, E., Harmandar Demirel, D., & Demirel, M. (2021). The relationship between academic procrastination, academic motivation and perfectionism: a study on teacher candidates. TOJET, 20(4), 140-149.
  • Semerci, Ç. (2010). Başarı odaklı motivasyon (BOM) ölçeğinin geliştirilmesi. Education Sciences, 5(4), 2123-2133.
  • Solomon, L. & Rothblum, E. (1984). Academic procrastination: frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503-509.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri.3. Baskı, Anı Yayıncılık.
  • Stell, P. & König, C. J. (2006). Integrating theories of motivation. Academy of Management Review, 31(4), 889-913.
  • Stell, P. (2007). The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94.
  • Stryker, S., & Burke, P. J. (2000). The past, present, and future of an identity theory. Social Psychology Quarterly, 63(4), 284-297.
  • Ugwuanyi, C. S., Okeke, C. I. O., & Asomugha, C. G. (2020). Prediction of learners' mathematics performance by their emotional intelligence, self-esteem and self-efficacy. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(3), 492-501.
  • Yılmaz, K. & Arık R. S. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. 1. Baskı, Pegem Akademi.
  • Yılmaz, N. (2021). Üniversiteye giriş sınavında ilk 1000’e giren kişilerin başarı odaklı motivasyonunun duygusal zekâ ve beş faktör kişilik özellikleri açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetimi Sistemi (2021). İstatistik. (11.12.2021) https://istatistik.yok.gov.tr
  • Wang, N., He, P., & Li, Q. (2013). The relationship between postgraduates’ academic procrastination and psychodynamic variables. ICEMSS 2013), 457, 54-57.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Çisem Tuğçe Kıyım 0000-0001-6900-6353

Erken Görünüm Tarihi 31 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kıyım, Ç. T. (2022). Lisansüstü Eğitime Devam Eden Öğrencilerin Benlik Saygısı Düzeylerinin ve Motivasyon Tutumlarının Akademik Erteleme Davranışı Eğilimlerine Etkisi. TroyAcademy, 7(2), 156-177. https://doi.org/10.31454/troyacademy.1076608