BibTex RIS Kaynak Göster

YAZMA GÜÇLÜĞÜ OLAN ÜÇÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİSİNİN EL YAZISI OKUNAKLILIĞININ GELİŞTİRİLMESİ: EYLEM ARAŞTIRMASI

Yıl 2016, Cilt: 20 Sayı: 2, 523 - 539, 14.08.2016

Öz

Bu çalışma ilkokul 3. sınıfta öğrenimine devam etmekte olan ve yazma güçlüğü yaşayan bir öğrencinin el yazısı okunaklılığını geliştirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla, Bayburt ilinde bir ilkokula devam eden, görme ve işitmeyle ilgili veya zihinsel herhangi bir problemi olmayan ancak yazma güçlüğü yaşayan bir öğrenci belirlenmiştir. Çalışma bir eylem araştırması olarak tasarlanmıştır.  Öğrencinin yazma güçlüğünün nedenlerinin tespit edilmesi amacıyla öğrenci, öğretmen, veliyle görüşme yapılmış, sağlık raporları incelenmiştir. Öğrencinin yazma hataları belirlenmiş, bu hataları gidermeye yönelik 40 saatlik bir bireysel çalışma programı hazırlanmıştır. Çalışma sonunda öğrencinin yazma hatalarında azalma ve yazı okunaklılığında gelişme olduğu gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2000). Yazı öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı:146, 37-48.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Akyol, H. (2011). Disgrafi. Eğitimci Öğretmen Dergisi, (1), 6-10.
  • Ali Baba ve kırk haramiler (2012). Damla Yayınevi, İstanbul.
  • Arslan, D. (2012). Examining First Grade Teachers’ Handwriting Instruction. Educational Sciences: Theory&Practice, 12(4), 2839-2846.
  • Asher, A. V. (2006). Handwriting Instruction in Elementary Schools. The American Journal of Occupational Therapy, 60(4), s.461-471.
  • Bara, F. & Morin, M. F. (2013). Does the hand wrıtıng style learned ın fırst grade determıne the style used ın the fourth and fıfth grades and ınfluence handwrıtıng speed and qualıty? A comparıson between french and quebec chıldren. Psychology in the Schools, 50(6), s.601-617.
  • Bayraktar, A. ve Seçkin, Ş. (2012). Yazma güçlükleri ve öğretim yöntemleri. Yıldırım Doğru, S.S. (Ed.), Öğrenme güçlükleri, Eğiten Kitap, Ankara.
  • Bayraktar, Ö. (2006). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıda yaptıkları hatalar. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Calp, M. (2013). Yazma Problemi Olan Bir Öğrenciye Bitişik Eğik Yazı Öğretimi (Bir Eylem Araştırması). e-international journal of educational research, 4(1), 1-28.
  • Chan, A. & Lee, P. (2005). Effects of different task factors on speed and preferences in Chinese handwriting. Ergonomics, 48(1), 38 – 54.
  • Crouch, A. L. & Jakubecy, J.J. (2007). Dysgraphia: How It Affects A Student’s Performance and What Can Be Done About It. Teachıng Exceptional Children Plus, 3(3). 08.07.2014 tarihinde http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ967123.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Çinar Özdemir, Ö. (2006). Disgrafi problemi olan çocuklarda üst ekstremite motor eğitiminin yazı yazma üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Demir, G. K. (2003). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğrencilerinin yazım hataları ve öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Duran, E. (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Duran, E. ve Akyol, H. (2010). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 817-838.
  • Duran, E. (2011). Bitişik eğik yazı harflerinin yazım şekillerine ilişkin öğretmen görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 55-69.
  • Erdoğan, T. (2012).İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, Cilt 37, Sayı 165.
  • Feder, K. P. &Majnemer, A. (2007). Handwriting development, competency, and intervention. Developmental Medicine& Child Neurology, 49: 312–317.
  • Graham, S.,Struck, M., Santoro, J. &Berninger, V. W. (2006). Dimensions of good and poor handwriting legibility in first and second graders: motor programs, visual–spatial arrangement, and letter formation parameter setting. Developmental Neuropsychology, 29(1), 43–60.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Pegem Akademi, Ankara.
  • Hamstra, B. L. &Blöte, A.W. (1993). A longitudinal study on dysgraphic handwriting in primary school. Journal of Learning Disabilities, 26(10), 689-699.
  • İftar, E. T. Ve İftar, G. K. (2006). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Nobel yayınevi, Ankara.
  • Jongmans, M. J., Linthorst-Bakker, E., Westenberg, Y. & Smits-Engelsman, B. C. M. (2003). Use of a task-oriented self-instruction method to support children in primary school with poor handwriting quality and speed. Human Movement Science, 22, 549–566.
  • Kadıoğlu, H. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazma becerisi, hızı ve tutumlarının incelenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaman, M. G. ve Yurduseven, S. (2008). İlk okuma yazma programına ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 115-129.
  • Kıroğlu, K. (2008). İlköğretim Programları. Pegem Akademi, Ankara.
  • Kızmaz, S. Ve Kızmaz, E. (2007). Arkadaş yazı. Arkadaş Yy., İstanbul.
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni İlköğretim Birinci Sınıf Programının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 419–428.
  • Lam, S.S.T.,Au, R. K.C., Leung, H. W. H., Cecilia, W.P., Li-Tsang (2011). Chinese Handwriting Performance of Primary School Children with Dyslexia. Research in Developmental Disabilities, 32, pp1745-1756.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, California: SAGE. Morahan- Martin, 1996.
  • Özsoy, U. (2006). Ses temelli cümle yöntemiyle okuma yazma öğretiminde karşılaşılan güçlükler. Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Palut, B. (2012). Okuma ve dil sanatlarının öğrenme özellikleri. Sarı, H. (Ed.), Öğrenme güçlükleri olan bireyler ve eğitimleri, (177-217), Nobel Yy, Ankara.
  • Rosemblum, S.,Weiss, P. L. &Parush, S. (2003). Product and process evaluatıon of handwrıtıng dıffıcultıes: a revıew. Educational Psychology Review, 15 (1), 41-81.
  • Sheffield, B. (1996). Handwriting: a neglected cornerstone of literacy. Annals of Dyslexia, Vol. 46.
  • Sudsawad, P.,Trombly, C.A., Henderson, A. & Degnen, L.T. (2002). Testing the Effect of Kinesthetic Training on Handwriting Performance in First-Grade Students. The American Journal of Occupational Therapy, 56(1), 26-33.
  • Taylan, F. (2001). İlköğretim yazı öğretimi programının I. Kademe uygulamasının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Temur, T. (2009). Yazı ve yazma becerisi. Pilten, G., Temur, T., Şahin, A. ve Demir, E. ,İlk okuma ve yazma öğretimi, (82-110),PegemYy., Ankara.
  • Uslu, S. (1998). İlkokul 1.,2. Sınıflarda yazı öğretim etkinliğinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uysal, S. (2008). İlköğretim yazı dersi programının tarihsel değişim süreci içerisinde bitişik yazı eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 303-314.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K., Ateş, S. (2009). Sınıf öğretmenlerinin sınıf tahtasına yazdıkları yazıların okunaklılık bakımından öğrencilere model olmadaki uygunluğu. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), s. 75-88.
  • Yıldız, M. ve Ateş, S. (2010). İlk okuma yazmayı farklı yöntemlerle öğrenen ilköğretim 3. sınıf öğrencilerinin yazılarının okunaklılık ve yazım hataları bakımından karşılaştırılması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14, 11-30.
  • Yıldız, M. (2013). Yazma Güçlüğü (Disgrafi) Olan Bir İlkokul 2. Sınıf Öğrencisinin El Yazısı Okunaklılığının Geliştirilmesi: Eylem Araştırması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 282-311
Yıl 2016, Cilt: 20 Sayı: 2, 523 - 539, 14.08.2016

Öz

Kaynakça

  • Akyol, H. (2000). Yazı öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı:146, 37-48.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Akyol, H. (2011). Disgrafi. Eğitimci Öğretmen Dergisi, (1), 6-10.
  • Ali Baba ve kırk haramiler (2012). Damla Yayınevi, İstanbul.
  • Arslan, D. (2012). Examining First Grade Teachers’ Handwriting Instruction. Educational Sciences: Theory&Practice, 12(4), 2839-2846.
  • Asher, A. V. (2006). Handwriting Instruction in Elementary Schools. The American Journal of Occupational Therapy, 60(4), s.461-471.
  • Bara, F. & Morin, M. F. (2013). Does the hand wrıtıng style learned ın fırst grade determıne the style used ın the fourth and fıfth grades and ınfluence handwrıtıng speed and qualıty? A comparıson between french and quebec chıldren. Psychology in the Schools, 50(6), s.601-617.
  • Bayraktar, A. ve Seçkin, Ş. (2012). Yazma güçlükleri ve öğretim yöntemleri. Yıldırım Doğru, S.S. (Ed.), Öğrenme güçlükleri, Eğiten Kitap, Ankara.
  • Bayraktar, Ö. (2006). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıda yaptıkları hatalar. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Calp, M. (2013). Yazma Problemi Olan Bir Öğrenciye Bitişik Eğik Yazı Öğretimi (Bir Eylem Araştırması). e-international journal of educational research, 4(1), 1-28.
  • Chan, A. & Lee, P. (2005). Effects of different task factors on speed and preferences in Chinese handwriting. Ergonomics, 48(1), 38 – 54.
  • Crouch, A. L. & Jakubecy, J.J. (2007). Dysgraphia: How It Affects A Student’s Performance and What Can Be Done About It. Teachıng Exceptional Children Plus, 3(3). 08.07.2014 tarihinde http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ967123.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Çinar Özdemir, Ö. (2006). Disgrafi problemi olan çocuklarda üst ekstremite motor eğitiminin yazı yazma üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Demir, G. K. (2003). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğrencilerinin yazım hataları ve öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Duran, E. (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Duran, E. ve Akyol, H. (2010). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 817-838.
  • Duran, E. (2011). Bitişik eğik yazı harflerinin yazım şekillerine ilişkin öğretmen görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 55-69.
  • Erdoğan, T. (2012).İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, Cilt 37, Sayı 165.
  • Feder, K. P. &Majnemer, A. (2007). Handwriting development, competency, and intervention. Developmental Medicine& Child Neurology, 49: 312–317.
  • Graham, S.,Struck, M., Santoro, J. &Berninger, V. W. (2006). Dimensions of good and poor handwriting legibility in first and second graders: motor programs, visual–spatial arrangement, and letter formation parameter setting. Developmental Neuropsychology, 29(1), 43–60.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Pegem Akademi, Ankara.
  • Hamstra, B. L. &Blöte, A.W. (1993). A longitudinal study on dysgraphic handwriting in primary school. Journal of Learning Disabilities, 26(10), 689-699.
  • İftar, E. T. Ve İftar, G. K. (2006). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Nobel yayınevi, Ankara.
  • Jongmans, M. J., Linthorst-Bakker, E., Westenberg, Y. & Smits-Engelsman, B. C. M. (2003). Use of a task-oriented self-instruction method to support children in primary school with poor handwriting quality and speed. Human Movement Science, 22, 549–566.
  • Kadıoğlu, H. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazma becerisi, hızı ve tutumlarının incelenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaman, M. G. ve Yurduseven, S. (2008). İlk okuma yazma programına ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 115-129.
  • Kıroğlu, K. (2008). İlköğretim Programları. Pegem Akademi, Ankara.
  • Kızmaz, S. Ve Kızmaz, E. (2007). Arkadaş yazı. Arkadaş Yy., İstanbul.
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni İlköğretim Birinci Sınıf Programının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 419–428.
  • Lam, S.S.T.,Au, R. K.C., Leung, H. W. H., Cecilia, W.P., Li-Tsang (2011). Chinese Handwriting Performance of Primary School Children with Dyslexia. Research in Developmental Disabilities, 32, pp1745-1756.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, California: SAGE. Morahan- Martin, 1996.
  • Özsoy, U. (2006). Ses temelli cümle yöntemiyle okuma yazma öğretiminde karşılaşılan güçlükler. Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Palut, B. (2012). Okuma ve dil sanatlarının öğrenme özellikleri. Sarı, H. (Ed.), Öğrenme güçlükleri olan bireyler ve eğitimleri, (177-217), Nobel Yy, Ankara.
  • Rosemblum, S.,Weiss, P. L. &Parush, S. (2003). Product and process evaluatıon of handwrıtıng dıffıcultıes: a revıew. Educational Psychology Review, 15 (1), 41-81.
  • Sheffield, B. (1996). Handwriting: a neglected cornerstone of literacy. Annals of Dyslexia, Vol. 46.
  • Sudsawad, P.,Trombly, C.A., Henderson, A. & Degnen, L.T. (2002). Testing the Effect of Kinesthetic Training on Handwriting Performance in First-Grade Students. The American Journal of Occupational Therapy, 56(1), 26-33.
  • Taylan, F. (2001). İlköğretim yazı öğretimi programının I. Kademe uygulamasının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Temur, T. (2009). Yazı ve yazma becerisi. Pilten, G., Temur, T., Şahin, A. ve Demir, E. ,İlk okuma ve yazma öğretimi, (82-110),PegemYy., Ankara.
  • Uslu, S. (1998). İlkokul 1.,2. Sınıflarda yazı öğretim etkinliğinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uysal, S. (2008). İlköğretim yazı dersi programının tarihsel değişim süreci içerisinde bitişik yazı eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 303-314.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K., Ateş, S. (2009). Sınıf öğretmenlerinin sınıf tahtasına yazdıkları yazıların okunaklılık bakımından öğrencilere model olmadaki uygunluğu. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), s. 75-88.
  • Yıldız, M. ve Ateş, S. (2010). İlk okuma yazmayı farklı yöntemlerle öğrenen ilköğretim 3. sınıf öğrencilerinin yazılarının okunaklılık ve yazım hataları bakımından karşılaştırılması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14, 11-30.
  • Yıldız, M. (2013). Yazma Güçlüğü (Disgrafi) Olan Bir İlkokul 2. Sınıf Öğrencisinin El Yazısı Okunaklılığının Geliştirilmesi: Eylem Araştırması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 282-311
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Kodan

Yayımlanma Tarihi 14 Ağustos 2016
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kodan, H. (2016). YAZMA GÜÇLÜĞÜ OLAN ÜÇÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİSİNİN EL YAZISI OKUNAKLILIĞININ GELİŞTİRİLMESİ: EYLEM ARAŞTIRMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(2), 523-539.
AMA Kodan H. YAZMA GÜÇLÜĞÜ OLAN ÜÇÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİSİNİN EL YAZISI OKUNAKLILIĞININ GELİŞTİRİLMESİ: EYLEM ARAŞTIRMASI. TSA. Ağustos 2016;20(2):523-539.
Chicago Kodan, Hülya. “YAZMA GÜÇLÜĞÜ OLAN ÜÇÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİSİNİN EL YAZISI OKUNAKLILIĞININ GELİŞTİRİLMESİ: EYLEM ARAŞTIRMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20, sy. 2 (Ağustos 2016): 523-39.
EndNote Kodan H (01 Ağustos 2016) YAZMA GÜÇLÜĞÜ OLAN ÜÇÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİSİNİN EL YAZISI OKUNAKLILIĞININ GELİŞTİRİLMESİ: EYLEM ARAŞTIRMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20 2 523–539.
IEEE H. Kodan, “YAZMA GÜÇLÜĞÜ OLAN ÜÇÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİSİNİN EL YAZISI OKUNAKLILIĞININ GELİŞTİRİLMESİ: EYLEM ARAŞTIRMASI”, TSA, c. 20, sy. 2, ss. 523–539, 2016.
ISNAD Kodan, Hülya. “YAZMA GÜÇLÜĞÜ OLAN ÜÇÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİSİNİN EL YAZISI OKUNAKLILIĞININ GELİŞTİRİLMESİ: EYLEM ARAŞTIRMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20/2 (Ağustos 2016), 523-539.
JAMA Kodan H. YAZMA GÜÇLÜĞÜ OLAN ÜÇÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİSİNİN EL YAZISI OKUNAKLILIĞININ GELİŞTİRİLMESİ: EYLEM ARAŞTIRMASI. TSA. 2016;20:523–539.
MLA Kodan, Hülya. “YAZMA GÜÇLÜĞÜ OLAN ÜÇÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİSİNİN EL YAZISI OKUNAKLILIĞININ GELİŞTİRİLMESİ: EYLEM ARAŞTIRMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 20, sy. 2, 2016, ss. 523-39.
Vancouver Kodan H. YAZMA GÜÇLÜĞÜ OLAN ÜÇÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİSİNİN EL YAZISI OKUNAKLILIĞININ GELİŞTİRİLMESİ: EYLEM ARAŞTIRMASI. TSA. 2016;20(2):523-39.