This research investigates the mediating role of problematic internet use in the relationship between coping humor and subjective vitality of university students. A total of 378 university students (243 females and 135 males, Agemean = 20.27 ± 1.78) participated in the study and completed The Subjective Vitality Scale, Coping Humor Scale, Young Internet Addiction Scale - Short Form and Personal Information Form. Structural Equation Modeling was used for data analysis. According to the Structural Equation Modeling, coping humor predicts subjective vitality through the partial mediation of problematic internet use. In the discussion and conclusion section, explanations related to the research findings, limitations of the study, and suggestions for future research were provided.
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin mizahla başa çıkmaları ile öznel zindelikleri arasındaki ilişkide problemli internet kullanımının aracı rolü araştırılmaktadır. Toplamda 378 üniversite öğrencisi (243 kadın ve 135 erkek, Yaşort = 20.27 ± 1.78) araştırmaya dahil olmuştur. Katılımcılar araştırma kapsamında Öznel Zindelik Ölçeğini, Mizah Yoluyla Başa Çıkma Ölçeğini, Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği-Kısa Formunu ve Kişisel Bilgi Formunu doldurmuşlardır. Verilerin analizinde yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Yapısal eşitlik modellemesine göre, mizahla başa çıkma öznel zindeliği problemli internet kullanımının kısmi aracılığı ile yordamaktadır. Sonuç ve tartışma bölümünde araştırma bulgularına ilişkin açıklamalara, çalışmanın sınırlılıklarına ve gelecek araştırmalara yönelik önerilere yer verilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 13, 2023 |
Publication Date | October 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |