Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Öğrencilerinin Osmanlı Arşivinde Bulunan Hazine-i Evrak Daimi Sergi Alanına İlişkin Görüşleri

Yıl 2020, , 549 - 569, 25.10.2020
https://doi.org/10.17497/tuhed.731736

Öz

Arşivcilerin belge muhafazası ve belgelerin araştırmacılara ulaştırılması görevlerinin yanı sıra, tarih öğretimine katkı sağlamaya yönelik eğitimci rolleri de vardır. Hazırlanan sergiler ve kataloglar, müzecilik faaliyetleri gibi kültürel işlevlerin yanı sıra arşivler hazırladıkları eğitim içerikleri ve çeşitli konulardaki atölye çalışmaları ile eğitim alanındaki işlevlerini yerine getirirler. Ülkemizde Devlet Arşivleri Başkanlığı bünyesinde kurulmuş olan Hazine-i Evrak Daimi Sergi Alanı arşivlerin hem kültürel hem de eğitsel işlevlerinin bir arada yürütüldüğü mekânlardan biridir. Bu çalışmada kuruluşundan beri 30 bine yakın öğrencinin ziyaret ettiği sergi alanından kısaca bahsedilecek ardından Daimi Sergi Alanını ziyaret eden öğrencilerin Sergi Alanına ilişkin görüşlerine yer verilecektir. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ve grup görüşmesi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin sergi alanını beğendiği, sergi alanındaki görsellerden etkilendiği, tarih derslerinde işlenen konular hakkındaki belgelere daha çok ilgi gösterdiği ve tarih derslerinde belge kullanılmasını istediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve tarihi mekânlarla tarih öğretimi: Tarih öğretmenlerinin müze eğitimine ilişkin görüşleri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Barton, K.C. (2005). Primary sources in history: Breaking through the myths, Phi Delta Kappan 86:10 745-753
  • DAGM, (2017). Başbakanlık Osmanlı Arşivi Rehberi, Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, İstanbul.
  • DAGM, (2013). Osmanlı Arşivi Galerisi, Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, İstanbul.
  • Carini, Peter. (2009) 'Archivists as Educators: Integrating Primary Sources into the Curriculum', Journal of Archival Organization, 7: 1, 41- 50.
  • Castle M.C. (2002). Teaching history in museums, Ontario History, vol. XCIV, Number 1. Spirng 2002.
  • Cleary, P. ve Neumann, D. (2009) The Challenges of Primary Sources, Collaboration, and the K–16 Elizabeth Murray Project,” The History Teacher Vol. 43, 67-86 Cook A. S. (1997). Connecting archives and the classroom, Archivaria 44, 102-117
  • Cox, R. J, Alcala, J.C. ve Bowler, L. (2002). Archival document packets: A teaching module in advocacy training using the papers of Governer Dick Thornburgh, The American Archivist Vol. 75, Fall/winter 2012: 371-392
  • Doğan, Y. (2007), Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihsel Yazılı Kanıtların Kullanımı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ferro, M. (2003). Açılış Konuşması, Tarih öğretiminde çoğulcu ve hoşgörülübir yaklaşıma doğru, (Sempozyum Raporu), s. 1-14, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul.
  • Fines, J. (1994). Evidence the basis of the disipline?, in H. Bourdillon (ed.) Teaching History, London: Routledge. Pp. 121-125
  • Güvenbaş, M. (203). Tarih öğretiminde arşiv belgeleriyle hazırlanan internet destekli öğretim materyaline ilişkin öğretmen görüşleri, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara.
  • Hendry, J. (2007). Primary sources in K-12 education: Opportunities for archives, The American Archivist, vol.70, Spring 2007 Pp: 114-129
  • Işık, H. (2008). Tarih öğretiminde doküman kullanımının öğrencilerin başarılarına etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt 16, No 2, 389-402
  • Jarosz, E. E. ve Kutay, S. (2017). Guided resource inquries: integrating archives into learning and information literacy objectives, Communications inInformation Literacy, Vol. 11. No 1. Pp 204- 220
  • Kecskemeti, C. (2003). Arşivler ve ortak bir Avrupa mirası, Tarih öğretiminde çoğulcu ve hoşgörülübir yaklaşıma doğru, (Sempozyum Raporu), s. 35-45, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul
  • MEB (2018). Ortaöğretim Tarih Dersi (9,10 ve11. Sınıflar) Öğretim Programı, http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=344 adresinden 20.12.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB. (2011). Tarih Öğretmenliği Özel Alan Yeterlilikleri, http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/13160709_TARYH.pdf. adresinden 20.12.2020 tarihinde indirilmiştir.
  • Morris, S. M., Myktiuk L. J. ve Weiner S. A. (2014). Archival literacy for history students: Identifying faculty expectations of archival research skills, The American Archivist, vol. 77, No. 2, 394-424.
  • Osborne, Ken, (1986). “Archives in the classroom”, Archivaria, No: 23 Winter 1986-87, ss. 16-40,
  • Sandwell, R. M. (2008). Using primary documents ind social studies and history. In the Issues and Strategies for Secondary Teachers (The Anthology of Social Studies Vol:2),eds: Roland Case and Penney Clark, 295- 307, Vancouver: Pacific Educational Press.
  • Spencer, Thomas, T. (1983). “The archivist as historian: towards a broader definition”, Archivarıa, No: 17 ss. 296- 300.
  • Theimer, K. (2011). What is the meaning of archives 2.0?, The American Archivist, vol.74, 58-68
  • Tokdemir, M. A. (2018). History teaching facilities in Ottoman Archive: Archivists’ opinions about students visits, International Journal of Progressive Education, 14 (3), 32-46. doi: 10.29329/ijpe.2018.146.3
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin. Ankara.

High School Students’ Opinions on Hazine-i Evrak Exhibition Hall in the Ottoman Archive

Yıl 2020, , 549 - 569, 25.10.2020
https://doi.org/10.17497/tuhed.731736

Öz

Archives have educational roles as well as their main roles in storing, preserving, and presenting archival materials. The Hazine-i Evrak Exhibition Hall, which is functioning as a historical museum established under the Presidency of the State Archives in the Republic of Turkey, is one of the places where both cultural and educational functions of the archives are carried out together. In this study, the exhibition hall, which has been visited by nearly thirty thousand students since its foundation, will be briefly mentioned and opinions of the students visiting the exhibition hall will be presented. This study is a qualitative study that semi-structured interview form and group interviews were used as data collection tools. As a result of this study, it was found that students were satisfied with the exhibition hall, influenced by the visuals, showed more interest in the documents about the subjects covered in history lessons, and wanted to use such documents in history classes.

Kaynakça

  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve tarihi mekânlarla tarih öğretimi: Tarih öğretmenlerinin müze eğitimine ilişkin görüşleri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Barton, K.C. (2005). Primary sources in history: Breaking through the myths, Phi Delta Kappan 86:10 745-753
  • DAGM, (2017). Başbakanlık Osmanlı Arşivi Rehberi, Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, İstanbul.
  • DAGM, (2013). Osmanlı Arşivi Galerisi, Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, İstanbul.
  • Carini, Peter. (2009) 'Archivists as Educators: Integrating Primary Sources into the Curriculum', Journal of Archival Organization, 7: 1, 41- 50.
  • Castle M.C. (2002). Teaching history in museums, Ontario History, vol. XCIV, Number 1. Spirng 2002.
  • Cleary, P. ve Neumann, D. (2009) The Challenges of Primary Sources, Collaboration, and the K–16 Elizabeth Murray Project,” The History Teacher Vol. 43, 67-86 Cook A. S. (1997). Connecting archives and the classroom, Archivaria 44, 102-117
  • Cox, R. J, Alcala, J.C. ve Bowler, L. (2002). Archival document packets: A teaching module in advocacy training using the papers of Governer Dick Thornburgh, The American Archivist Vol. 75, Fall/winter 2012: 371-392
  • Doğan, Y. (2007), Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihsel Yazılı Kanıtların Kullanımı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ferro, M. (2003). Açılış Konuşması, Tarih öğretiminde çoğulcu ve hoşgörülübir yaklaşıma doğru, (Sempozyum Raporu), s. 1-14, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul.
  • Fines, J. (1994). Evidence the basis of the disipline?, in H. Bourdillon (ed.) Teaching History, London: Routledge. Pp. 121-125
  • Güvenbaş, M. (203). Tarih öğretiminde arşiv belgeleriyle hazırlanan internet destekli öğretim materyaline ilişkin öğretmen görüşleri, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara.
  • Hendry, J. (2007). Primary sources in K-12 education: Opportunities for archives, The American Archivist, vol.70, Spring 2007 Pp: 114-129
  • Işık, H. (2008). Tarih öğretiminde doküman kullanımının öğrencilerin başarılarına etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt 16, No 2, 389-402
  • Jarosz, E. E. ve Kutay, S. (2017). Guided resource inquries: integrating archives into learning and information literacy objectives, Communications inInformation Literacy, Vol. 11. No 1. Pp 204- 220
  • Kecskemeti, C. (2003). Arşivler ve ortak bir Avrupa mirası, Tarih öğretiminde çoğulcu ve hoşgörülübir yaklaşıma doğru, (Sempozyum Raporu), s. 35-45, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul
  • MEB (2018). Ortaöğretim Tarih Dersi (9,10 ve11. Sınıflar) Öğretim Programı, http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=344 adresinden 20.12.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB. (2011). Tarih Öğretmenliği Özel Alan Yeterlilikleri, http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/13160709_TARYH.pdf. adresinden 20.12.2020 tarihinde indirilmiştir.
  • Morris, S. M., Myktiuk L. J. ve Weiner S. A. (2014). Archival literacy for history students: Identifying faculty expectations of archival research skills, The American Archivist, vol. 77, No. 2, 394-424.
  • Osborne, Ken, (1986). “Archives in the classroom”, Archivaria, No: 23 Winter 1986-87, ss. 16-40,
  • Sandwell, R. M. (2008). Using primary documents ind social studies and history. In the Issues and Strategies for Secondary Teachers (The Anthology of Social Studies Vol:2),eds: Roland Case and Penney Clark, 295- 307, Vancouver: Pacific Educational Press.
  • Spencer, Thomas, T. (1983). “The archivist as historian: towards a broader definition”, Archivarıa, No: 17 ss. 296- 300.
  • Theimer, K. (2011). What is the meaning of archives 2.0?, The American Archivist, vol.74, 58-68
  • Tokdemir, M. A. (2018). History teaching facilities in Ottoman Archive: Archivists’ opinions about students visits, International Journal of Progressive Education, 14 (3), 32-46. doi: 10.29329/ijpe.2018.146.3
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin. Ankara.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Muhammet Ahmet Tokdemir 0000-0002-7812-4770

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 14 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Tokdemir, M. A. (2020). Ortaöğretim Öğrencilerinin Osmanlı Arşivinde Bulunan Hazine-i Evrak Daimi Sergi Alanına İlişkin Görüşleri. Turkish History Education Journal, 9(2), 549-569. https://doi.org/10.17497/tuhed.731736



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT