Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Logic Behind Marketing Decisions: Understanding Rational Consumer Behaviors

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 67 - 74, 30.06.2024

Öz

Understanding and predicting consumer purchasing behavior is crucial for businesses today. The concept of "rational consumer behavior" suggests that consumers make purchasing decisions based on logical evaluation and cost-benefit analysis. However, consumer decision-making processes are influenced not only by rational factors but also by emotional, social, and cultural factors. To effectively comprehend consumer behavior, it is essential to consider all these elements. Consequently, marketing strategies need to account for the complex interplay between logical thought processes and emotional and social influences in consumer decision-making. By acknowledging this complexity, businesses can better tailor their marketing efforts to meet consumer needs and preferences. Therefore, the study of consumer behavior is vital in understanding not just the act of purchase, but the entire experience before, during, and after the purchase, highlighting the importance of a holistic approach in marketing strategies.

Kaynakça

  • Atak, Ş. (2009). Global market segmentatıon for a new product category based on consumer values and adoption. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bahşi, N., & Budak, D. B. (2014). Tüketicilerin gıda ürünlerini satınalma davranışı üzerine pazarlama iletişimi araçlarının etkisi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 1(Özel Sayı-1), 1349-1356.
  • Çakır, M. (2017). Yeşil ürün grupları çerçevesinde marka ve markalama kararları. Journal of Social Sciences Institute, 5(9), 333-378.
  • Davut, L. (1997). Tüketici davranışları ve rasyonellik. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 52(01), 169-179.
  • Dölekoğlu, C. Ö., & Yurdakul, O. (2008). Adana ilinde hanehalkının beslenme düzeyleri ve etkili faktörlerin logit analizi ile belirlenmesi. Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(8), 62-86.
  • Durmaz, Y. (2007). Pazarlama ve üretim yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Durmaz, Y., & Bahar(Oruç), R. (2011). Tüketicilerin satın alma davranışları üzerinde sosyolojik faktörlerin etkisinin incelenmesine yönelik bir çalışma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 60-77.
  • İslamoğlu, A. H. (2020). Pazarlama yönetimi (stratejik yaklaşım). İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Kabadayı, E. T., & Aygün, İ. (2007). Determinants of brand loyalty and the link between brand loyalty and price tolerance. Bogazici Journal of Economics and Administrative Sciences, 21, 21-35.
  • Kavas, A., Katrinli, A., & Timurcanday Özmen, Ö. N. (1995). Tüketici davranışları. Eskişehir: Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özyurt Kaptanoğlu, R., Kılıçarslan, M., & Tosun, A. (2019). Marka ve marka farkındalığı. The Journal of Social Science, 3(5), 248-266.
  • Penpece, D. (2006). Tüketici davranışlarını belirleyen etmenler: Kültürün tüketici davranışları üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Ranaweera, C., & Prabhu, J. (2003). The influence of satisfaction, trust, and switching barriers on customer retention in a continuous purchasing setting. International Journal of Service Industry Management, 14(4), 374-395.
  • Solak, T. (2019). Satın alma kararında irrasyonel insan davranışının incelenmesi. Gümrük ve Ticaret Dergisi, 6(17), 42-62.
  • Taş, C. (2017). Rasyonel-irrasyonel tüketim: Bartın örneğinde karşılaştırmalı bir uygulama. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(16), 107-134.
  • Tek, Ö. B. (1999). Pazarlama ilkeleri (global yönetimsel yaklaşım Türkiye uygulamaları) . İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Türk, Z. (2004). Tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörler ve perakendeci markası üzerine bir alan araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Uçak, P. (2004). Pazarlama iletişimi aracı olarak reklamın tüketici davranışlarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yavuz, S., & Yüceşahin, M. M. (2012). Türkiye’de hanehalkı kompozisyonlarında değişimler ve bölgesel farklılaşmalar. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 15(1), 75-118.
  • Yıldırım, N. T. (2015). Fiyatlandırma ve internet ortamında fiyatlandırma stratejileri. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(8), 10-29.

Pazarlama Kararlarının Arkasındaki Mantık: Rasyonel Müşteri Davranışlarını Anlamak

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 67 - 74, 30.06.2024

Öz

Günümüzde, tüketicilerin satın alma davranışlarını anlamak ve öngörmek, işletmeler için hayati önem taşır. Tüketicilerin satın alma süreçlerinde hangi faktörleri göz önünde bulundurdukları ve kararlarını neye dayandırdıkları, işletmelerin pazarlama stratejilerini daha etkili bir şekilde yönlendirmelerini sağlar. Bu bağlamda, "rasyonel müşteri davranışları" kavramı önemli bir rol oynar. Bu kavram, tüketicilerin satın alma süreçlerini mantıklı bir şekilde değerlendirdikleri ve genellikle fayda-maliyet analizi yaparak karar verdikleri varsayımına dayanır. Ancak, tüketicilerin karar alma süreçleri sadece rasyonel faktörlerle sınırlı değildir; duygusal, sosyal ve kültürel etkenler de büyük önem taşır. Tüketici davranışlarını tam anlamıyla kavrayabilmek için bu faktörlerin tümünün dikkate alınması gerekir. Bu nedenle, pazarlama stratejilerinin etkin olabilmesi için tüketicilerin alışveriş süreçlerindeki mantıksal düşünce ile duygusal ve sosyal etkenlerin etkileşiminin göz önünde bulundurulması gerekmektedir. Sonuç olarak, tüketici davranışlarının karmaşıklığı, pazarlama stratejilerinin geliştirilmesinde dikkate alınması gereken önemli bir unsurdur.

Kaynakça

  • Atak, Ş. (2009). Global market segmentatıon for a new product category based on consumer values and adoption. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bahşi, N., & Budak, D. B. (2014). Tüketicilerin gıda ürünlerini satınalma davranışı üzerine pazarlama iletişimi araçlarının etkisi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 1(Özel Sayı-1), 1349-1356.
  • Çakır, M. (2017). Yeşil ürün grupları çerçevesinde marka ve markalama kararları. Journal of Social Sciences Institute, 5(9), 333-378.
  • Davut, L. (1997). Tüketici davranışları ve rasyonellik. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 52(01), 169-179.
  • Dölekoğlu, C. Ö., & Yurdakul, O. (2008). Adana ilinde hanehalkının beslenme düzeyleri ve etkili faktörlerin logit analizi ile belirlenmesi. Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(8), 62-86.
  • Durmaz, Y. (2007). Pazarlama ve üretim yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Durmaz, Y., & Bahar(Oruç), R. (2011). Tüketicilerin satın alma davranışları üzerinde sosyolojik faktörlerin etkisinin incelenmesine yönelik bir çalışma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 60-77.
  • İslamoğlu, A. H. (2020). Pazarlama yönetimi (stratejik yaklaşım). İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Kabadayı, E. T., & Aygün, İ. (2007). Determinants of brand loyalty and the link between brand loyalty and price tolerance. Bogazici Journal of Economics and Administrative Sciences, 21, 21-35.
  • Kavas, A., Katrinli, A., & Timurcanday Özmen, Ö. N. (1995). Tüketici davranışları. Eskişehir: Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özyurt Kaptanoğlu, R., Kılıçarslan, M., & Tosun, A. (2019). Marka ve marka farkındalığı. The Journal of Social Science, 3(5), 248-266.
  • Penpece, D. (2006). Tüketici davranışlarını belirleyen etmenler: Kültürün tüketici davranışları üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Ranaweera, C., & Prabhu, J. (2003). The influence of satisfaction, trust, and switching barriers on customer retention in a continuous purchasing setting. International Journal of Service Industry Management, 14(4), 374-395.
  • Solak, T. (2019). Satın alma kararında irrasyonel insan davranışının incelenmesi. Gümrük ve Ticaret Dergisi, 6(17), 42-62.
  • Taş, C. (2017). Rasyonel-irrasyonel tüketim: Bartın örneğinde karşılaştırmalı bir uygulama. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(16), 107-134.
  • Tek, Ö. B. (1999). Pazarlama ilkeleri (global yönetimsel yaklaşım Türkiye uygulamaları) . İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Türk, Z. (2004). Tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörler ve perakendeci markası üzerine bir alan araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Uçak, P. (2004). Pazarlama iletişimi aracı olarak reklamın tüketici davranışlarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yavuz, S., & Yüceşahin, M. M. (2012). Türkiye’de hanehalkı kompozisyonlarında değişimler ve bölgesel farklılaşmalar. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 15(1), 75-118.
  • Yıldırım, N. T. (2015). Fiyatlandırma ve internet ortamında fiyatlandırma stratejileri. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(8), 10-29.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tüketici Davranışı
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Alihan Atmaca 0009-0005-2220-0059

Caner Giray 0000-0001-9699-8976

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 13 Nisan 2024
Kabul Tarihi 17 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atmaca, A., & Giray, C. (2024). Pazarlama Kararlarının Arkasındaki Mantık: Rasyonel Müşteri Davranışlarını Anlamak. Turkish Journal of Marketing Research, 3(1), 67-74.