Purpose and Importance: The aim of this research is to determine the knowledge and experience levels and attitudes of the students of the tourism guidance department towards the values in the ICH representative list of Turkey. The knowledge, experience and attitudes towards the cultural heritage are important factors in the successful fulfillment of these responsibilities of the tourist guides, who play an important role in the visitors' recognition of the cultural elements of a region, the formation of positive feelings and thoughts towards the region, the development of their behavioral intentions, and the increase of the image of the region. Although university education plays a major role in the guides' gaining this acquisition, this research is important in terms of identifying the problems experienced in the related field and making suggestions for these problems by determining the knowledge and experience levels and attitudes of the students of the tourism guidance department towards the elements of ICH.
Methodology: Questionnaire technique, which is one of the data collection methods in quantitative research, was used in the research. The population of the research consists of the students of Afyon Kocatepe University, Faculty of Tourism, Department of Tourism Guidance. Convenience sampling method was used in the research. Research data were collected face to face with 245 people between December 2021-January 2022.
Findings: As a result of the research, it was determined that the level of knowledge of tourism guidance students about “Turkish Coffee Culture and Tradition”, “Karagöz” and “Flatbread Making and Sharing Culture: Lavash, Katyrma, Jupka, Yufka” among the elements included in the SOKÜM representative list is higher than the other elements. Looking at the level of experience, it has been revealed that the level of experiencing the elements of "Turkish Coffee Culture and Tradition" and " Flatbread Making and Sharing Culture: Lavash, Katyrma, Jupka, Yufka" is higher. There is a significant difference in the knowledge, experience and attitudes of the participants according to their classes, work and internship experience. However, it was determined that the knowledge and experience levels of the participants and their attitudes towards ICH were generally low.
Originality/Value: When the literature on the subject is examined, there are various studies to determine the knowledge, awareness and experience levels of university students, teachers and academicians studying in different disciplines. However, it has been seen that these studies are handled within the scope of tangible cultural heritage and that there is not enough work on intangible cultural heritage. It is thought that the related study will contribute to the literature in order to determine the knowledge and experience levels and attitudes of the students of the tourism guidance department towards the intangible cultural heritage and to reveal the importance of university education at this point.
Keywords: Tourist guide, intangible cultural heritage, knowledge, experience, attitude
Tourist guide intangible cultural heritage knowledge experience attitude
Amaç ve Önem: Bu araştırmanın amacı, turizm rehberliği bölümü öğrencilerinin Türkiye’nin SOKÜM temsili listesinde yer alan değerlerine yönelik bilgi ve deneyim düzeyleri ile tutumlarının belirlenmesidir. Ziyaretçilerin bir bölgenin kültürel öğelerini tanıması, bölgeye yönelik olumlu duygu ve düşüncelerinin oluşması ve davranışsal niyetlerinin gelişmesi, bölge imajının artması noktasında önemli görev üstlenen turist rehberlerinin bu sorumluluklarını başarılı şekilde yerine getirmesinde sahip oldukları kültürel mirasa yönelik bilgi, deneyim ve tutumları önemli etkendir. Rehberlerin bu edinimi kazanmasında üniversite eğitiminin büyük rolü bulunmakla birlikte bu araştırma, turizm rehberliği bölümü öğrencilerinin SOKÜM unsurlarına yönelik bilgi ve deneyim düzeyleri ile tutumlarını belirleyerek ilgili alanda yaşanan sorunları tespit etmek ve bu sorunlara öneriler getirmek açısından önem taşımaktadır.
Yöntem: Araştırmada, nicel araştırmada veri toplama yöntemlerinden olan anket tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini Afyon Kocatepe Üniversitesi Turizm Fakültesi Turizm Rehberliği bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri Aralık 2021-Ocak 2022 tarihleri arasında 245 kişi ile yüz yüze toplanmıştır.
Bulgular: Yapılan araştırma sonucunda turizm rehberliği öğrencilerinin SOKÜM temsili listesinde yer alan unsurlar arasında “Türk Kahvesi Kültürü ve Geleneği”, “Karagöz” ve “İnce Ekmek Yapma ve Paylaşma Kültürü” ile ilgili bilgi düzeylerinin diğer unsurlara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Deneyim düzeyine bakıldığında ise “Türk Kahvesi Kültürü ve Geleneği” ve “İnce Ekmek Yapma ve Paylaşma Kültürü” unsurlarının deneyimlenme düzeyinin daha yüksek olduğu ortaya konulmuştur. Katılımcıların bilgi ve deneyim ile tutumlarının sınıflarına, iş ve staj deneyimine göre anlamlı bir farklılık görülmektedir. Ancak katılımcıların bilgi ve deneyim düzeyleri ile SOKÜM tutumlarının genel itibariyle düşük olduğu saptanmıştır.
Özgünlük/Bilimsel Katkı: Konu ile ilgili literatür incelendiğinde farklı disiplinlerde eğitim gören üniversite öğrencilerinin, öğretmenlerin, akademisyenlerin kültürel mirasa yönelik bilgi, farkındalık, deneyim düzeylerini belirlemeye yönelik çeşitli çalışmalar bulunmaktadır. Ancak bu çalışmaların somut kültürel miras kapsamında ele alındığı ve somut olmayan kültürel mirasa yönelik yeterli düzeyde çalışma yapılmadığı görülmüştür. Turizm rehberliği bölümü öğrencilerinin somut olmayan kültürel mirasa yönelik bilgi ve deneyim düzeyleri ile tutumlarının belirlenmesi ve üniversite eğitiminin bu noktada taşıdığı önemi ortaya koymak adına ilgili çalışmanın literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Turist rehberliği, somut olmayan kültürel miras, bilgi, deneyim, tutum.
Turist rehberliği somut olmayan kültürel miras bilgi deneyim tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2 |