This study aims to develop educational software for the instrument (guitar) training course through gamification. The study was carried out by basing on the design and development research method and the processes included in the analysis, design, development, implementation, and evaluation phases of the method are considered as the sub-problems of the study. In each phase, interview techniques were used and the participants were determined according to the requirements of the phases. The results reveal that students find the education with traditional methods in instrument education boring and therefore their motivation is low. As a result of the studies carried out to offer solutions to the existing problems related to motivation in instrument (guitar) education, a mobile application called Gitarist was developed and the application was revealed as a product. In the implementation phase, it was concluded that the application developed through gamification techniques had motivation-enhancing effects on students. In line with the results, some suggestions were made for technology-supported studies to be carried out in the future.As a result of the studies carried out in line with the requirements of the analysis, design, development, implementation, and evaluation phases, the final version of the mobile application called Gitarist was formed and the application was revealed as a product.
Gamification in guitar education Gamification in music education Instrument education Software Technology
Marmara University Scientific Research Projects Unit
EGT-CDRP-101018-0522
This study was supported by Marmara University Scientific Research Project numbered EGT-CDRP-101018-0522. The authors would like to thank Marmara University Scientific Research Projects Unit for their contributions.
Bu çalışma, çalgı (gitar) eğitimi dersi için oyunlaştırma yöntemi doğrultusunda eğitsel bir yazılım geliştirmeyi amaçlamaktadır. Çalışma, tasarım ve geliştirme araştırması yöntemi temel alınarak gerçekleştirilmiş ve yöntemin aşamaları olan analiz, tasarım, geliştirme, uygulama ve değerlendirme aşamaları içerisinde yer alan süreçler, çalışmanın alt problemleri olarak ele alınmıştır. Her aşamada, nitel araştırma yöntemi içerisindeki görüşme tekniklerinden yararlanılmış ve katılımcılar aşamaların ihtiyaçları doğrultusunda belirlenmiştir. Çalışmanın sonuçları günümüz öğrencilerinin, çalgı eğitiminde geleneksel yöntemler ile verilen eğitimi sıkıcı bulduklarını ve bu nedenle motivasyonlarının düşük olduğunu ortaya koymaktadır. Çalgı (gitar) eğitiminde motivasyona yönelik karşılaşılan mevcut sorunlara çözüm yolları sunabilmek için analiz, tasarım, geliştirme, uygulama ve değerlendirme aşamalarının gerekleri doğrultusunda yapılan çalışmalar neticesinde Gitarist adlı mobil uygulama geliştirilmiş ve uygulama bir ürün olarak ortaya çıkarılmıştır. Çalışmanın uygulama aşamasında, oyunlaştırma teknikleri kapsamında geliştirilen mobil uygulamanın, öğrenciler üzerinde motivasyonu artırıcı etkileri olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda alan ve ileride yapılacak olan teknoloji destekli bu tarz çalışmalar için bazı önerilerde bulunulmuştur.
Çalgı eğitimi Gitar eğitiminde oyunlaştırma Müzik eğitiminde oyunlaştırma Teknoloji Yazılım
EGT-CDRP-101018-0522
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | EGT-CDRP-101018-0522 |
Publication Date | January 31, 2023 |
Acceptance Date | November 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 1 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0