The main purpose of agricultural tractors, especially in the medium and high power range, is to improve traction. The value of a tractor is measured by the amount of work done according to the cost spent to do the job. The function of forward speed and traction force is traction force. In this study, the effects of three different radial tire sizes and axle loads on traction performance were examined and evaluated with the help of data obtained from the experiments. The trials were conducted on a hard field road. A single wheel test system was used in the trials. Slip, traction force, axle power, net traction ratio and traction efficiency values were obtained as performance values. Depending on the traction force; slip values varied between 1.2% and 19.10%, net traction ratio between 0.14 and 0.8, and traction efficiency between 0.35 and 0.84. According to the results of the variance analysis performed on traction efficiency values, it was found that the effect of wheel tire size and axle load on traction efficiency was significant (P<0.01). Tire contact surface area and traction performances increased due to increased tire size and axle load. The effect of axle load on traction performance was greater than tire size.
Özellikle orta ve yüksek güç aralığındaki tarım traktörlerinin temel amacı çeki geliştirmektir. Bir traktörün değeri, işin yapılması için harcanan maliyete göre yapılan iş miktarıyla ölçülür. İlerleme hızının ve çeki kuvvetinin fonksiyonu çeki gücüdür. Bu çalışmada, çeki performansı üzerine üç farklı radyal lastik ölçüsünün ve aks yükünün etkileri, yapılan deneylerle elde edilen veriler yardımıyla incelenerek değerlendirilmiştir. Denemeler, sert tarla yolu üzerinde yürütülmüştür. Denemelerde tek tekerlek test sistemi kullanılmıştır. Patinaj, çeki gücü, aks gücü, net çeki oranı ve çeki verimliliği değerleri, performans değerleri olarak elde edilmiştir. Çeki kuvvetine bağlı olarak; patinaj değerleri %1.2 ile %19.10, net çeki oranı 0.14 ile 0.8 arasında ve çeki verimliliği ise 0.35 ile 0.84 değerleri arasında değişmiştir. Çeki verimliliği değerlerine yapılan varyans analizi sonuçlarına göre tekerlek lastik ölçüsünün ve aks yükünün çeki verimliliği üzerine etkisinin önemli olduğu bulunmuştur (P<0.01). Artan lastik ölçüsü ve aks yüküne bağlı olarak lastik temas yüzey alanı ve çeki performansları artmıştır. Çeki performansı üzerine aks yükünün etkisi, lastik ölçüsüne göre daha büyük olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural Machines |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | August 28, 2024 |
Acceptance Date | October 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |
International peer double-blind reviewed journal