Bu araştırmada amaç, özdeşlikler ve
çarpanlara ayırma konusuna yönelik, 5E öğretim modeline dayalı hazırlanan ders
planları ile sekizinci sınıf öğrencilerinin kavramsal ve işlemsel anlama
süreçlerini incelemektir. Nitel araştırma desenine sahip olan bu çalışmada,
öğretim deneyi modeli kullanılmıştır. Araştırma, İstanbul ilinde bulunan bir
devlet ortaokulunda öğrenim gören 20 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu
öğrencilerin matematik başarı düzeyleri yüksek, orta ve düşük olmak üzere
heterojen bir yapıdadır. Öğrencilerin özdeşlikler ve çarpanlara ayırma konusuna
yönelik ön bilgi ve becerilerini belirlemek için hazırbulunuşluk testi
uygulanmıştır. Bu testten elde edilen verilere göre özdeşlikler ve çarpanlara
ayırma konusuna yönelik öğrencilerin kavramsal ve işlemsel anlama süreçlerini
incelenmek amacıyla üç farklı ders planı tasarlanmıştır. 12 ders saati süren öğretim
deneyi sürecinde araştırmacının gözlem notları, hazırbulunuşluk testi, etkinlik
kağıtları ve çalışma yaprakları ile veriler toplanmıştır. Veriler betimsel
analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Hazırbulunuşluk testinden,
öğrencilerin 6. ve 7. sınıfta gördükleri cebirsel ifadeler konusuna yönelik
işlemsel bilgilerini yeterli şekilde ifade edebildikleri; ancak kavramsal
bilgilerinde eksiklikler olduğu belirlenmiştir. Elde edilen verilere göre, 5E
öğretim modeli kapsamında hazırlanan ders planları süresince yapılan
değerlendirmelerde, öğrenciler özdeşlikler ve çarpanlara ayırma konusunun alt
kazanımlarında kavramsal ve işlemsel bilgilerinde yeterlilik kazanmışlardır.
Bununla birlikte bazı öğrencilerin (a-b)² özdeşliğinin işlemsel ve kavramsal
anlamalarında, a²-b² özdeşliğinin ise işlemsel anlamalarında eksiklikleri
olduğu görülmüştür.
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi BAP
2201721A128
Bu araştırmada amaç, özdeşlikler ve çarpanlara ayırma konusuna yönelik, 5E öğretim modeline dayalı hazırlanan ders planları ile sekizinci sınıf öğrencilerinin kavramsal ve işlemsel anlama süreçlerini incelemektir. Nitel araştırma desenine sahip olan bu çalışmada, öğretim deneyi modeli kullanılmıştır. Araştırma, İstanbul ilinde bulunan bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 20 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu öğrencilerin matematik başarı düzeyleri yüksek, orta ve düşük olmak üzere heterojen bir yapıdadır. Öğrencilerin özdeşlikler ve çarpanlara ayırma konusuna yönelik ön bilgi ve becerilerini belirlemek için hazırbulunuşluk testi uygulanmıştır. Bu testten elde edilen verilere göre özdeşlikler ve çarpanlara ayırma konusuna yönelik öğrencilerin kavramsal ve işlemsel anlama süreçlerini incelenmek amacıyla üç farklı ders planı tasarlanmıştır. 12 ders saati süren öğretim deneyi sürecinde araştırmacının gözlem notları, hazırbulunuşluk testi, etkinlik kağıtları ve çalışma yaprakları ile veriler toplanmıştır. Veriler betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Hazırbulunuşluk testinden, öğrencilerin 6. ve 7. sınıfta gördükleri cebirsel ifadeler konusuna yönelik işlemsel bilgilerini yeterli şekilde ifade edebildikleri; ancak kavramsal bilgilerinde eksiklikler olduğu belirlenmiştir. Elde edilen verilere göre, 5E öğretim modeli kapsamında hazırlanan ders planları süresince yapılan değerlendirmelerde, öğrenciler özdeşlikler ve çarpanlara ayırma konusunun alt kazanımlarında kavramsal ve işlemsel bilgilerinde yeterlilik kazanmışlardır. Bununla birlikte bazı öğrencilerin (a-b)² özdeşliğinin işlemsel ve kavramsal anlamalarında, a²-b² özdeşliğinin ise işlemsel anlamalarında eksiklikleri olduğu görülmüştür.
Conceptual understanding Operetional understanding İdenty 5E learning model
2201721A128
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2201721A128 |
Yayımlanma Tarihi | 5 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |