Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Table Olive Consumption Habits of Consumers in Manisa City Center of Turkey

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 390 - 401, 24.04.2020
https://doi.org/10.30910/turkjans.725809

Öz

In this study, a questionnaire consisting of 26 questions about the consumption of table olives, purchasing preferences and the effects of table olives on human health was applied to 400 randomly selected individuals living in Manisa city center with different demographic characteristics. In this way, consumers' knowledge about table olives and olive consumption habits were determined and it was aimed to create resources for the producer and thus increase the consumption of table olives. While the effect of gender, age and income level on daily olive consumption was insignificant (P> 0.05), a significant correlation was found with monthly olive consumption (P <0.05). It was also determined that the knowledge of the olives increased with the increase in the educational level of the individuals (P <0.05). According to the results, while each of the consumers consumed different amounts of olives every day, the majority of the knowledge about the health benefit of olives was determined at medium and low levels. 68.50% of the individuals can be protected from cataract risk by consumption of olives, 58.75% of olives due to high vitamin E content does not know that anti-aging effect. For these reasons, it is seen that the health benefits rather than the usual consumption of olives should be communicated to consumers through scientific studies and / or communication tools.

Kaynakça

  • Ağır, M., Boran, C., Özden, F., Artukoğlu, M. M. 2018. Zeytinyağında Tüketici Tercihleri Üzerine Bir Araştırma: İzmir İli Dikili İlçesi Örneği. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 55(4): 441-451.
  • Anonim 2018. T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü 2017 Yılı Zeytin ve Zeytinyağı Raporu.
  • Anonim 2019. Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü, Tarım Ürünleri Piyasaları: Zeytinyağı.
  • Baş, T. 2013. Anket Nasıl Hazırlanır? Nasıl Uygulanır? Nasıl Değerlendirilir? Seçkin Yayıncılık,Ankara, Türkiye, 263 s.
  • Bayramer, G. 2015. Türkiye’nin sofralık zeytin ve zeytinyağı ihracatındaki̇ sorunların değerlendirilmesi̇. Adanan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 160s.
  • Cömert, M., Adıyaman, S., Özkaya, D.F. 2012. Yerel halkın zeytinyağı ile ilgili bilgi düzeyinin belirlenmesi : Gölbaşı, Ankara örneği. Zeytin Bilimi, 3(1): 1–9.
  • Çam, E. 2018. Zeytin ve Zeytinyağı Sektörü Raporu. AR&GE Bülten, 7-11.
  • Çelik, M., Aksoy, M., Özkaya, D.F. 2016. Üniversite öğrencilerinin zeytinyağı bilgi düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Zeytin Bilimi, 6(2): 69–75.
  • Çetin, B., Tipi, T. 2000. Türkiye’de sofralık zeytin üretimi ve pazarlaması. Türkiye 1. Zeytincilik Sempozyumu, 6-9 Haziran 2000, Bursa, 34-40s.
  • Matsatsinis, N.F., Grigoroudis, E., Samaras, A.P. 2007. Comparing distributors’ judgements to buyers’preferences. A consumer value analysis in the Greek olive oil market. International Journal of Retail & Distribution Management, 35(5): 342-362.
  • Meral, Y., Şahin, A. 2013. Tüketicilerin Coğrafi İşaretli Ürün Algısı: Gemlik Zeytini Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Doğa Bilimleri Dergisi, 16(4): 16-24.
  • Mtimet, N., Zaibet, L., Zairi, C., Hzami, H. 2013. Marketing Olive Oil Products in the Tunisian Local Market: The Importance of Quality Attributes and Consumers' Behavior. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 25: 134–145.
  • Özdemir, Y., Kayahan, S., Keskinel, Ö. 2016. Tüketi̇ci̇ni̇n sofralık zeyti̇n terci̇hleri̇ni̇n beli̇rlenmesi̇. Bahçe, 45(1): 11–19.
  • Özdemir, Y., Kayahan, S., Keskinel, Ö. 2017. Tüketicinin ambalajlı ve ambalajsız sofralık zeytin satın alma tercihleri ve buna etki eden bazı faktörler. Gıda ve Yem Bilimi-Teknolojisi Dergisi, 17: 41-50.
  • Özinanç, G. 2018. Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerine ait natürel sızma zeytinyağı örneklerinin yağ asidi ve sterol bileşenleri ile yakın kızılötesi spektrumları arasındaki ilişkiler. Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Kimya Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 135s.
  • Panico, T., Del Giudice, T., Caracciol, F. 2014. Quality dimensions and consumer preferences: A choice experiment in the Italian extra-virgin olive oil market. Agricultural Economics Reviews, 15(2): 100-112.
  • PASW Statistics 18. 2009. SPSS Inc, Chicago, USA.
  • Sakar, E., Ünver, H. 2011. Türkiye’de zeytin yeti̇şti̇ri̇ci̇li̇ği̇ni̇n durumu ve Ülkemizde yapılan bazı seleksi̇yon ve adaptasyon çalışmaları. Harran Tarım ve Gıda Bilimleri Dergisi, 15(2): 19–25.
  • Salazar-Ordóñez, M., Entrena, M.R., Cabrera, E.R., Henseler, J. 2018. Survey data on consumer behaviour in olive oil markets: The role of product knowledge and brand credence. Data in Brief, 18: 1750–1757.
  • Savran, M.K., Demirbaş, N. 2011. Türkiye’de sofralık zeytinde kalite sorunu ve öneriler. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 25(2): 89–99.
  • Tiryakioğlu, M. 2011. Sofralık zeytin üretimi ve dış satım olanakları üzerine bir araştırma : Akhisar ilçesi örneği. Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 77s.
  • Tsakiridou, E., Mattas, K., Kalogianni, I.T. 2006. The Influence of Consumer Characteristics and Attitudes on the Demand for Organic Olive Oil. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 18(3/4): 23-31.
  • Tunalıoğlu, R. 2003. Sofralık zeytin. Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü Bakış, 4(5): 1–4.
  • Tunalıoğlu, R., Çobanoğlu, F., Cankurt, M., Armağan, G. 2012. Zeytinyağı tüketici davranışları. 10. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, 5-7 Eylül 2012, Konya, 853-862s.

Manisa İl Merkezinde Tüketicilerin Sofralık Zeytin Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 390 - 401, 24.04.2020
https://doi.org/10.30910/turkjans.725809

Öz

Bu çalışmada Manisa il merkezinde yaşayan farklı demografik özelliklere sahip, rastgele seçilmiş 400 bireye sofralık zeytin tüketimi, satın alma tercihleri ve sofralık zeytinin insan sağlığı üzerindeki etkilerinin ne derece bilindiğine yönelik 26 sorudan oluşan anket uygulanmıştır. Bu sayede tüketicilerin sofralık zeytin hakkındaki bilgi düzeyleri ve zeytin tüketim alışkanlıkları tespit edilip, üreticiye kaynak oluşturulması ve böylece sofralık zeytin tüketiminin arttırılması hedeflenmiştir. Cinsiyet, yaş ve gelir düzeyinin günlük zeytin tüketim miktarı üzerine etkisi önemsiz iken (P>0,05), aylık zeytin tüketimi ile anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (P<0.05). Ankete katılan bireylerin eğitim seviyelerinin artmasıyla zeytin hakkındaki bilgilerinin de arttığı saptanmıştır (P<0.05). Sonuçlara göre tüketicilerin her biri her gün farklı miktarlarda zeytin tüketmekle birlikte, büyük bir kısmının zeytinin sağlığa yararı hakkındaki bilgisi orta ve düşük seviyelerde tespit edilmiştir. Bireylerin %68.50’si zeytin tüketimi ile katarakt riskinden korunabileceğini, %58.75’i ise zeytinin yüksek E vitamini içeriğine bağlı olarak yaşlanmayı geciktirici etkisinin olduğunu bilmemektedir. Bu sebeplerle zeytinin alışılagelmiş tüketiminden ziyade sağlık açısından yararlarının tüketicilere bilimsel çalışmalarla ve/veya iletişim araçları ile ulaştırılarak bilgilendirmenin gerekli olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Ağır, M., Boran, C., Özden, F., Artukoğlu, M. M. 2018. Zeytinyağında Tüketici Tercihleri Üzerine Bir Araştırma: İzmir İli Dikili İlçesi Örneği. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 55(4): 441-451.
  • Anonim 2018. T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü 2017 Yılı Zeytin ve Zeytinyağı Raporu.
  • Anonim 2019. Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü, Tarım Ürünleri Piyasaları: Zeytinyağı.
  • Baş, T. 2013. Anket Nasıl Hazırlanır? Nasıl Uygulanır? Nasıl Değerlendirilir? Seçkin Yayıncılık,Ankara, Türkiye, 263 s.
  • Bayramer, G. 2015. Türkiye’nin sofralık zeytin ve zeytinyağı ihracatındaki̇ sorunların değerlendirilmesi̇. Adanan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 160s.
  • Cömert, M., Adıyaman, S., Özkaya, D.F. 2012. Yerel halkın zeytinyağı ile ilgili bilgi düzeyinin belirlenmesi : Gölbaşı, Ankara örneği. Zeytin Bilimi, 3(1): 1–9.
  • Çam, E. 2018. Zeytin ve Zeytinyağı Sektörü Raporu. AR&GE Bülten, 7-11.
  • Çelik, M., Aksoy, M., Özkaya, D.F. 2016. Üniversite öğrencilerinin zeytinyağı bilgi düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Zeytin Bilimi, 6(2): 69–75.
  • Çetin, B., Tipi, T. 2000. Türkiye’de sofralık zeytin üretimi ve pazarlaması. Türkiye 1. Zeytincilik Sempozyumu, 6-9 Haziran 2000, Bursa, 34-40s.
  • Matsatsinis, N.F., Grigoroudis, E., Samaras, A.P. 2007. Comparing distributors’ judgements to buyers’preferences. A consumer value analysis in the Greek olive oil market. International Journal of Retail & Distribution Management, 35(5): 342-362.
  • Meral, Y., Şahin, A. 2013. Tüketicilerin Coğrafi İşaretli Ürün Algısı: Gemlik Zeytini Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Doğa Bilimleri Dergisi, 16(4): 16-24.
  • Mtimet, N., Zaibet, L., Zairi, C., Hzami, H. 2013. Marketing Olive Oil Products in the Tunisian Local Market: The Importance of Quality Attributes and Consumers' Behavior. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 25: 134–145.
  • Özdemir, Y., Kayahan, S., Keskinel, Ö. 2016. Tüketi̇ci̇ni̇n sofralık zeyti̇n terci̇hleri̇ni̇n beli̇rlenmesi̇. Bahçe, 45(1): 11–19.
  • Özdemir, Y., Kayahan, S., Keskinel, Ö. 2017. Tüketicinin ambalajlı ve ambalajsız sofralık zeytin satın alma tercihleri ve buna etki eden bazı faktörler. Gıda ve Yem Bilimi-Teknolojisi Dergisi, 17: 41-50.
  • Özinanç, G. 2018. Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerine ait natürel sızma zeytinyağı örneklerinin yağ asidi ve sterol bileşenleri ile yakın kızılötesi spektrumları arasındaki ilişkiler. Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Kimya Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 135s.
  • Panico, T., Del Giudice, T., Caracciol, F. 2014. Quality dimensions and consumer preferences: A choice experiment in the Italian extra-virgin olive oil market. Agricultural Economics Reviews, 15(2): 100-112.
  • PASW Statistics 18. 2009. SPSS Inc, Chicago, USA.
  • Sakar, E., Ünver, H. 2011. Türkiye’de zeytin yeti̇şti̇ri̇ci̇li̇ği̇ni̇n durumu ve Ülkemizde yapılan bazı seleksi̇yon ve adaptasyon çalışmaları. Harran Tarım ve Gıda Bilimleri Dergisi, 15(2): 19–25.
  • Salazar-Ordóñez, M., Entrena, M.R., Cabrera, E.R., Henseler, J. 2018. Survey data on consumer behaviour in olive oil markets: The role of product knowledge and brand credence. Data in Brief, 18: 1750–1757.
  • Savran, M.K., Demirbaş, N. 2011. Türkiye’de sofralık zeytinde kalite sorunu ve öneriler. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 25(2): 89–99.
  • Tiryakioğlu, M. 2011. Sofralık zeytin üretimi ve dış satım olanakları üzerine bir araştırma : Akhisar ilçesi örneği. Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 77s.
  • Tsakiridou, E., Mattas, K., Kalogianni, I.T. 2006. The Influence of Consumer Characteristics and Attitudes on the Demand for Organic Olive Oil. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 18(3/4): 23-31.
  • Tunalıoğlu, R. 2003. Sofralık zeytin. Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü Bakış, 4(5): 1–4.
  • Tunalıoğlu, R., Çobanoğlu, F., Cankurt, M., Armağan, G. 2012. Zeytinyağı tüketici davranışları. 10. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, 5-7 Eylül 2012, Konya, 853-862s.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Pelin Günç Ergönül Bu kişi benim

Deniz Dinçer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 9 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Günç Ergönül, P., & Dinçer, D. (2020). Manisa İl Merkezinde Tüketicilerin Sofralık Zeytin Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi. Türk Tarım Ve Doğa Bilimleri Dergisi, 7(2), 390-401. https://doi.org/10.30910/turkjans.725809