Bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarının (ODÖO) değerler eğitimine katkılarına yönelik görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim deseniyle gerçekleştirilmiş olup, veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. 2023-2024 eğitim öğretim yılı kapsamında, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi okullarda Elazığ ilinde görev yapan 15 okul öncesi öğretmeniyle yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler, MAXQDA 2018 programına aktarılmak suretiyle içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre, okul öncesi öğretmenleri, okul dışı öğrenme ortamlarının çocukların gözlem yapma yetilerini geliştirerek, kalıcı öğrenmeyi pekiştiren aktif bir öğrenme süreci sağladığını ifade etmişlerdir. Ayrıca, okul dışı öğrenme ortamlarının çocukların bilişsel ve devinişsel gelişimlerini destekleyen çeşitli etkinliklerle, onların tümsel gelişimlerini teşvik ettiğine vurgu yapılmıştır. Öğretmenler, bu tür ortamların çocukların sorumluluk bilinci, özgüven, yardımseverlik ve paylaşma gibi değerleri kazanmalarına katkı sağladığını belirtmişlerdir. Değerlerin çocuklara aktarılması sürecinde öğretmenlerin rehberlik rolüne özellikle dikkat çekilmiş ve öğretmenlerin, doğru yönlendirmelerle çocukların öğrenme süreçlerine katkıda bulunmaları gerektiği ifade edilmiştir. Ayrıca, okul dışı öğrenme ortamlarının soyut değerlerin somut deneyimlere dönüştürülmesinde önemli bir rol oynadığı ve bu sürecin dikkatli bir şekilde planlanarak uygulanmasının gerekliliği vurgulanmıştır.
Okul dışı öğrenme ortamları değerler eğitimi okul öncesi öğretmeni okul öncesi
This study aims to investigate opinions of preschool teachers on contributions of out-of-school learning environments on values education. The study was conducted using phenomenological design that is one of the qualitative research methods and data were collected with semi-structured interview form. In the scope of 2023-2024 school year, face-to-face interviews were conducted with 15 preschool teachers working at public schools under Ministry of National Education in Elazığ province. Data obtained were transferred to MAXQDA 2018 program and studied using content analysis method. According to research findings, preschool teachers expressed that out-of-school learning environments developed children’s observation skills, presenting an active learning process consolidating permanent learning. In addition, it was emphasized that out-of-school learning environments encouraged holistic development of children with diverse activities supporting their cognitive and psychomotor development. Teachers mentioned that such environments contributed to children while they gain values such as responsibility, self-confidence, and sharing. Teacher’s guidance role was particularly emphasized in the process of transferring values to children and it was mentioned that teachers must contribute to learning processes of children with correct guidance. In addition it was emphasized that out-of-school learning environments played a significant role in transformation of abstract values to material experiences and that this process must be carefully planned and out into practice.
Out of school learning environments values education preschool teachers preschool
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 23 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 3 |