Yabancı dil öğretiminde
özgün (otantik) materyallerin kullanımı öğrencilerin dil gelişimlerine ve
kültür edinimlerine katkı sağlamaktadır. Broşürler, filmler, reklamlar, ilanlar
gibi günlük hayatta kullanılan ve teknolojinin gelişimi ile sayıları sürekli
artan her türlü yazılı ve görsel kaynaklar özgün materyallerin içinde yer
almakta ve yabancı dil öğretiminde eğitsel amaçlı kullanılmaktadır. Bu
çalışmanın konusu reklamlar aracılığı ile deyimlerin ve kalıplaşmış sözlerin
yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılmasıdır. Çalışma, televizyon
reklamları ile sınırlandırılmıştır. Bu amaçla, günlük dili daha iyi yansıtması
ve güncelliği korumak açısından 2000 sonrasında yayımlanan reklamlar belirli
başlıklar altında sınıflandırılmıştır. Seçilen her reklam için ön etkinlik,
uygulama ve son etkinliğin yer aldığı ders planları hazırlanmıştır. Bu
planlardan bazıları İstanbul Medeniyet Üniversitesinde öğrenim gören yabancı
uyruklu lisans ve lisansüstü öğrenciler ile “Türkçe Destek Dersleri” kapsamında
uygulanacaktır. Çalışmanın amacı, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen
öğrencilerin görsel materyaller aracılığı ile deyimleri ve kalıplaşmış sözleri
kolay ve akılda kalıcı şekilde öğrenmelerini sağlamak ve öğrencilere anlamlı
bir bağlam sunarak günlük hayatta bu deyimleri ve sözleri kullanmalarına
yardımcı olmaktır. Bu araştırmada, “Deyimler ve kalıplaşmış sözler, yabancı dil
olarak Türkçe öğretim sürecinde reklamlar aracılığı ile nasıl öğretilebilir?” sorusuna
cevap aranmaya çalışılacaktır. Çalışmada, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde
deyimleri ve kalıplaşmış sözleri öğretirken reklamların önemi ele alınacak ve
bu reklamların derlenmesi yoluyla model oluşturulacaktır.
Yabancı dil öğretiminde
özgün (otantik) materyallerin kullanımı öğrencilerin dil gelişimlerine ve
kültür edinimlerine katkı sağlamaktadır. Broşürler, filmler, reklamlar, ilanlar
gibi günlük hayatta kullanılan ve teknolojinin gelişimi ile sayıları sürekli
artan her türlü yazılı ve görsel kaynaklar özgün materyallerin içinde yer
almakta ve yabancı dil öğretiminde eğitsel amaçlı kullanılmaktadır. Bu
çalışmanın konusu reklamlar aracılığı ile deyimlerin ve kalıplaşmış sözlerin
yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılmasıdır. Çalışma, televizyon
reklamları ile sınırlandırılmıştır. Bu amaçla, günlük dili daha iyi yansıtması
ve güncelliği korumak açısından 2000 sonrasında yayımlanan reklamlar belirli
başlıklar altında sınıflandırılmıştır. Seçilen her reklam için ön etkinlik,
uygulama ve son etkinliğin yer aldığı ders planları hazırlanmıştır. Bu
planlardan bazıları İstanbul Medeniyet Üniversitesinde öğrenim gören yabancı
uyruklu lisans ve lisansüstü öğrenciler ile “Türkçe Destek Dersleri” kapsamında
uygulanacaktır. Çalışmanın amacı, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen
öğrencilerin görsel materyaller aracılığı ile deyimleri ve kalıplaşmış sözleri
kolay ve akılda kalıcı şekilde öğrenmelerini sağlamak ve öğrencilere anlamlı
bir bağlam sunarak günlük hayatta bu deyimleri ve sözleri kullanmalarına
yardımcı olmaktır. Bu araştırmada, “Deyimler ve kalıplaşmış sözler, yabancı dil
olarak Türkçe öğretim sürecinde reklamlar aracılığı ile nasıl öğretilebilir?” sorusuna
cevap aranmaya çalışılacaktır. Çalışmada, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde
deyimleri ve kalıplaşmış sözleri öğretirken reklamların önemi ele alınacak ve
bu reklamların derlenmesi yoluyla model oluşturulacaktır.
Subjects | Linguistics, Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Turkish Language Education |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 1 |
TURKOPHONE | 2014 | ISSN: 2148-6808
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.