Filmlerin ve dizilerin tüm Dünya’da ilgi ve merakla izlendiği
bilinmektedir. Dil sınıflarında filmlerden ve dizilerden yardım almak,
öğrencilerin bu dile yönelik dil hassasiyeti kazanmalarına ve dört dil
becerisinin gelişimine önemli bir katkı sağlayacaktır. Bu çalışmada, filmlerin
dil sınıflarında nasıl etkin bir şekilde kullanılabileceğine dair sorulara
yanıtlar aranacaktır: Didaktik filmlerin seçiminde nelere dikkat edilmelidir ve
hangi ölçütler kullanılmalıdır? Dil sınıfında kullanılacak film sekansları
nasıl öğretici hale getirilebilir? Film sekanslarının dil öğretimine ne gibi
somut katkıları olabilir? Altyazı yöntemlerinden ve transkripsiyon
tekniklerinden nasıl yararlanılabilir? Ritim ve hız bağlamında film ve
dizilerde geçen sözlü ifadelerin daha iyi anlaşılması nasıl sağlanabilir?
Çalışmanın bu alanda araştırma yürütecek kişilere katkı sağlayacağı ve yabancı
dil öğretiminde örnek teşkil edeceği düşünülmektedir.
It is known that films and series are
watched with interest and curiosity all over the world. Films and series in
language classes will help students gain language sensitivity for this language
and contribute to the development of four language skills. In this study,
questions will be sought on how cinema can be used effectively in language
classes: What should be considered and what criteria should be used in the
selection of didactic films? How can the film sequences used in the language
class be instructed? What concrete contributions do film sequences have for
language teaching? How to use subtitle methods and transcription techniques?
How can a better understanding of oral expressions in films and sequences be
achieved in the context of rhythm and speed? It is thought that this study will
contribute to the people who will conduct research in this field and will serve
as an example in foreign language teaching.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics, Studies on Education |
Journal Section | Turkish Language Education |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 5 |
TURKOPHONE | 2014 | ISSN: 2148-6808
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.