Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜKETİCİLERİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNE GÖRE GIDA TEMELLİ YAŞAM TARZI PROFİLLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 52 - 63, 26.10.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin kişilik
özelliklerine göre gıda temelli yaşam tarzı profillerinin belirlenmesidir. Bu
amaca binaen online ortamda kolayda örnekleme yöntemine göre anket ile 281
katılımcıdan veri toplanmıştır. Araştırma sonucuna göre, gıda temelli yaşam
tarzları 12 boyutlu olarak 38 ifade ile ölçülmüştür. Boyutlar literatürdeki
boyutlar ile birebir örtüşmemektedir. Bunun sebebi örneklem boyutunun yetersiz
olmasından kaynaklanmaktadır. Faktör analizi sonucunda ortaya çıkan faktörler
temel alındığında ve bu faktörlere kümeleme analizi uygulandığında
tüketicilerin 7 kümeye ayrıldıkları görülmüştür. Bu kümeler; fiyata karşı
duyarlı olanlar, sosyalleşenler; lezzet arayanlar, önemseyenler, planlılar,
bilinçliler ve kolaya kaçanlar olarak isimlendirilmişlerdir. Genellikle B tipi
kişilik tipolojisine sahip tüketiciler fiyata karşı hassas, sosyalleşmeyi
seven, planlı tüketiciler iken, A tipi kişilik tipolojisi özellikleri gösteren
tüketiciler ise dondurulmuş gıdaları tercih etmeleri ve düzenli olarak dışarıda
yemek yeme alışkanlıklarından dolayı kolaya kaçan bireyler ve lezzet arayan
bireylerdir. 

Kaynakça

  • Aktaş, A. M. (2001). Bir kamu kuruluşunun üst düzey yöneticilerinin iş stresi ve kişilik özellikleri. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi. 8(56), 26-42.
  • Avcı, U., ve Kaya, U. (2010). Yıldırma (Mobbing) ve kişilik ilişkisi: Hizmet sektörü çalışanları üzerinde bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(2), 51-79.
  • Buchanan, D. ve Huczynski, A. (1997). Organizational behaviour: An introductory text. 3. Basım. Prentice Hall International. UK.
  • Brunsø, K.,Grunert, K. G., ve Bredahl, L. (1996). An Analysis of Nationaland Cross-National Consumer Segments Using the Food-Related Lifestyle Instrument in Denmark, France, Germany and Great Britain.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı, Eğitim Yönetimi, Sayı 32, 470-483
  • Can, H., Aşan, Ö. ve Aydın, E.M. (2006). Örgütsel davranış. İstanbul: Arıkan Basım Yay. Dağ.
  • Durna, U. (2004). Stres, A ve B tipi kişilik yapısı ve bunlar arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi, 11(1), 191-206.
  • Elliot, G. R. ve Eisdorf, C. (1982). Stress and human health,. New York: SpringerPub. Co.
  • Grunert, K. G. (1995). Development and testing of a cross-culturally valid instrument: Food-Related life style. NA-Advances in Consumer Research, 22.
  • Grunert, K. G., Brunsø, K., Bredahl, L., and Bech, A. C. (2001). Food-Related Lifestyle: A segmentation approach to European food consumers. In Food, People and Society. Springer Berlin Heidelberg.
  • Heath, E., and Wall, G. (1991). Marketing tourism destinations: A strategic planning approach. John Wiley&Sons, Inc..
  • Kunnanatt, J.T. (2003). Type A Behavior Pattern and Managerial Performance: A study among bank executives in India. International Journal of Manpower. 24(6), 720-734.
  • Luthans, F. (2010). Organizational behaviour. An evidence based approach, Mcgrow Hill. N.Y.
  • Mucuk, İ. (2001). Pazarlama ilkeleri, 13. Basım, Türkmen Kitapevi, İstanbul.
  • Olson, J. C., ve Reynolds, T. J. (1983). Understanding consumers’ cognitive structures: Implications for advertising strategy. Advertising and Consumer Psychology, 1, 77-90.
  • O'Sullivan, C., Scholderer, J., and Cowan, C. (2005). Measurement equivalence of the food related lifestyle instrument (FRL) in Ireland and Great Britain. Food Quality and Preference, 16(1), 1-12.
  • Özsoy, E. ve Yıldız, G. (2013). Kişilik kavramının örgütler açısından önemi: Bir literatür incelemesi. İşletme Bilimi Dergisi, 1(2), 1-12.
  • Ryan, I.,Cowan, C., McCarthy, M., ve O'sullivan, C. (2004). Segmenting Irish food consumers using the food-related lifestyle instrument. Journal of International Food&Agribusiness Marketing, 16(1), 89-114.
  • Veccohio, R.P. (1988). Organizational behavior. The Dryden Press International Edition, ABD.

INVESTIGATION OF CONSUMER’S FOOD RELATED LIFESTYLES PROFILES ACCORDING TO PERSONALITY

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 52 - 63, 26.10.2017

Öz

The sample of this study is selected by convenience sampling method and consists
of 281 consumers. Online survey method is used to gather the research data.
According to the results,food related life style is measured by 38 items under
12 dimensions. The dimensions of this study dont overlap with the examples in
the literature. The reason of this difference maybe the insufficient sample size.
The factors and after the factor analysis were examined
with cluster analysis.
This analysis resulted with 7 consumer clusters, which
are named as: those who are price sensitive, socializor, looking for flavor, mindful,
well-planned, conscious, easy maker. Usually consumers who scored under B type personality
profile are price sensitive, like to get social, well-planned; on the other hand
A type personality profile consists of consumers who prefer frozen food, easy way
to have meal so eat outside regularly and look for flavor.

Kaynakça

  • Aktaş, A. M. (2001). Bir kamu kuruluşunun üst düzey yöneticilerinin iş stresi ve kişilik özellikleri. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi. 8(56), 26-42.
  • Avcı, U., ve Kaya, U. (2010). Yıldırma (Mobbing) ve kişilik ilişkisi: Hizmet sektörü çalışanları üzerinde bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(2), 51-79.
  • Buchanan, D. ve Huczynski, A. (1997). Organizational behaviour: An introductory text. 3. Basım. Prentice Hall International. UK.
  • Brunsø, K.,Grunert, K. G., ve Bredahl, L. (1996). An Analysis of Nationaland Cross-National Consumer Segments Using the Food-Related Lifestyle Instrument in Denmark, France, Germany and Great Britain.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı, Eğitim Yönetimi, Sayı 32, 470-483
  • Can, H., Aşan, Ö. ve Aydın, E.M. (2006). Örgütsel davranış. İstanbul: Arıkan Basım Yay. Dağ.
  • Durna, U. (2004). Stres, A ve B tipi kişilik yapısı ve bunlar arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi, 11(1), 191-206.
  • Elliot, G. R. ve Eisdorf, C. (1982). Stress and human health,. New York: SpringerPub. Co.
  • Grunert, K. G. (1995). Development and testing of a cross-culturally valid instrument: Food-Related life style. NA-Advances in Consumer Research, 22.
  • Grunert, K. G., Brunsø, K., Bredahl, L., and Bech, A. C. (2001). Food-Related Lifestyle: A segmentation approach to European food consumers. In Food, People and Society. Springer Berlin Heidelberg.
  • Heath, E., and Wall, G. (1991). Marketing tourism destinations: A strategic planning approach. John Wiley&Sons, Inc..
  • Kunnanatt, J.T. (2003). Type A Behavior Pattern and Managerial Performance: A study among bank executives in India. International Journal of Manpower. 24(6), 720-734.
  • Luthans, F. (2010). Organizational behaviour. An evidence based approach, Mcgrow Hill. N.Y.
  • Mucuk, İ. (2001). Pazarlama ilkeleri, 13. Basım, Türkmen Kitapevi, İstanbul.
  • Olson, J. C., ve Reynolds, T. J. (1983). Understanding consumers’ cognitive structures: Implications for advertising strategy. Advertising and Consumer Psychology, 1, 77-90.
  • O'Sullivan, C., Scholderer, J., and Cowan, C. (2005). Measurement equivalence of the food related lifestyle instrument (FRL) in Ireland and Great Britain. Food Quality and Preference, 16(1), 1-12.
  • Özsoy, E. ve Yıldız, G. (2013). Kişilik kavramının örgütler açısından önemi: Bir literatür incelemesi. İşletme Bilimi Dergisi, 1(2), 1-12.
  • Ryan, I.,Cowan, C., McCarthy, M., ve O'sullivan, C. (2004). Segmenting Irish food consumers using the food-related lifestyle instrument. Journal of International Food&Agribusiness Marketing, 16(1), 89-114.
  • Veccohio, R.P. (1988). Organizational behavior. The Dryden Press International Edition, ABD.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burçak Başak

Merve Türkmen Barutçu

Buket Bora Semiz

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Başak, B., Türkmen Barutçu, M., & Bora Semiz, B. (2017). TÜKETİCİLERİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNE GÖRE GIDA TEMELLİ YAŞAM TARZI PROFİLLERİNİN BELİRLENMESİ. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(2), 52-63.