In this study, the consumption of pepper paste, consumption preferences and the factors affecting the consumption of pepper paste in Bahçe district of Osmaniye province were discussed; In addition, the relationship between pepper paste consumption and some socio-economic characteristics was investigated. In the study, a survey was conducted with 160 family members by using the Convenience Sampling Method, which is one of the Non-Probability Sampling Methods. The relationship between the consumption of pepper paste, working status of the mother and the living place of the family was revealed by the chi-square analysis. The factors taken into account in the supply of pepper paste were examined using a 5-point Likert scale and analyzed by finding the mode. The Kruskal-Wallis and the Mann Whitney-U tests were used to determine the relationships between the issues that consumers pay attention to when purchasing pepper paste and some socio-economic characteristics. According to the results of the study, it was determined that there was a significant relationship between the dark color and freshness of the pepper paste and the gender, and between the consistency and the monthly income. While all consumers who see the packaging as necessary because it provides protection, prefer packaged pepper paste, all consumers who want to see and buy pepper paste prefer unpackaged pepper paste regardless of protection.
Bu çalışmada, Osmaniye ili Bahçe ilçesinde biber salçası tüketimi, tüketim tercihleri ve biber salçası tüketiminde etkili olan unsurlar ele alınmış; ayrıca, biber salçası tüketiminin bazı sosyo-ekonomik özellikler ile ilişkisi incelenmiştir. Araştırmada olasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerinden Kolayda Örnekleme Yöntemi kullanılarak 160 aile üyesi ile anket yapılmıştır. Biber salçası temini ile annenin çalışma durumu ve ailenin yaşam yeri arasındaki ilişki ki-kare analizi ile ortaya konulmuştur. Biber salçası temininde dikkate alınan unsurlar, 5’li likert ölçeği kullanılarak incelenmiş ve mod bulunarak analiz edilmiştir. Tüketicilerin biber salçası satın alırken dikkat ettiği hususlar ile bazı sosyo-ekonomik özellikler arasındaki ilişkilerin tespitinde Kruskal-Wallis testi ve Mann Whitney-U testleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, biber salçasını dışarıdan satın alanların biber salçasının koyu renkli olması ve taze olması ile cinsiyet arasında ve kıvamının iyi olması ile aylık gelir arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ambalajı salçayı koruma sağladığı için gerekli gören tüketicilerin tamamı ambalajlı biber salçasını tercih ederken, biber salçasını görerek satın almak isteyen tüketicilerin tamamı ise korumayı önemsemeden paketsiz biber salçasını tercih etmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tarımsal Yayım ve Haberleşme |
Bölüm | Araştırma Makalesi / Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2 |