İlk insandan
günümüze kadar insanoğlu bilinmeyeni öğrenmeye çalışmıştır. Bilinmeyeni
öğrenmek için ise üniversiteler tercih edilen ilk kaynaklardan birisi olmuştur.
Zaman içerisinde üniversitelere artan talep, üniversite sayısının artması ve üniversitelerin
hacimlerinin büyümesi ile sonuçlanmıştır. Bu durum ise üniversitelere aktarılan
finansmanın artması sonucunu doğurmuştur. Gerekli olan finansman kaynaklarının
uygulamada tek tiplik arz etmediği ve çeşitlendiği görülmüştür.
Bu çalışmada
Türkiye’de devlet tarafından finanse edilen üniversitelerin harcamaları ile
öğrenci sayıları arasındaki bir ilişkinin varlığı tespit edilmeye çalışmıştır.
Bu amaçla 2006 öncesi kurulan 53 devlet üniversitesi incelemeye alınmıştır.
Zaman dilimi olarak 2006-2016 yılları arası belirlenmiştir. Yıllık olarak ön
lisans, lisans, yüksek lisans, doktora öğrenci sayıları ve üniversite
harcamaları temel değişkenler olarak tanımlanmıştır. Analiz olarak sabit
etkiler modelinden yararlanılarak panel veri analizi kullanılmıştır.
Yapılan
analiz sonucunda öğrenci sayıları ile harcamalar arasında pozitif yönlü
doğrusal ve güçlü bir ilişki tespit edilmiştir. Öğrenci sayılarının artmasının
dolaylı etkileri sebebi ile devlet üniversitelerinde yapılan harcamaların
arttığı tezi öne sürülmüştür.
Yüksek Öğretim Harcamaları Yüksek Öğretim Öğrenci Sayıları Panel Veri Analizi
Humanity has
tried to learn unknown from the first man to today. Universities have been one
of the first sources of preference to learn the unknown. Over time, increasing
demand for universities has resulted in the proliferation and growth of
universities. This has resulted in increased funding to the universities. It
has been seen that the necessary funding sources of the universities are
unified and diversified.
In this
study, the existence of a relationship between spending and student numbers at
universities funded by the government in Turkey has tried to be determined. For
this purpose, 53 state universities that were established before 2006 were
examined. The time frame was set between 2006 and 2016. Associate, bachelor,
master, doctoral student numbers and university expenditures are defined as the
main variables. Panel data analysis was performed using the fixed effect model
as an analysis.
As a result
of the analysis made, a positive, linear and strong relation was found between
student numbers and expenditures. It has been determined that expenditures made
in state universities have increased due to the indirect effects of the
increase in student numbers.
Higher Education Expenditures Number of Students in Higher Education Panel Data Analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .