Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmeye Yönelik Tutumlarına İlişkin Ölçek Geliştirme Çalışması

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 99 - 119, 29.04.2023
https://doi.org/10.47477/ubed.1273706

Öz

Ortaöğretim öğrencilerinin ikinci yabancı dil olarak Almanca öğrenmeye yönelik tutumlarını belirleye bilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Çalışmanın örneklemini 2019-2020 eğitim öğretim yılında ikinci yabancı dil olarak Almanca dersi alan 386 ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Faktör analizi öncesinde veri uygunluğu KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) değeri ile belirlenmiş olup, KMO değeri .934 olarak bulunmuştur. Cronbach-Alpha katsayısı ise .890 olarak belirlenmiştir. Ölçek altı faktörden oluşmaktadır ve faktörler ilgi, ilgisizlik, güven yoksunluğu, güven, sebat ve korku olarak adlandırılmıştır. Ölçeğin her bir alt boyutunun Cronbach-Alpha katsayısı İlgi (0.96), İlgisizlik (0.90), Güven Yoksunluğu (0.86), Güven (0.87), Sebat (0.85), Korku (0.69) olarak bulunmuştur. Veri analizinde madde toplam analizi, t testi ve faktörler arası korelasyon analizi uygulanmış ve bu analizlerin sonuçlarının anlamlı olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Ölçeğin toplam varyansın % 62,218’ni açıkladığı belirlenmiştir. 41 maddeli 6 faktörlü ölçeğin doğrulayıcı faktör analizi ile yapı geçerliliği test edilmiştir. Çalışmada Ortaöğretim öğrencilerinin ikinci yabancı dil olarak Almanca öğrenmeye yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Allen, M. (2017). The sage encyclopedia of communication research methods (Vols. 1-4). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. DOI: 10.4135/9781483381411.
  • Alyaz, Y. (2011). Alman dili eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin dilsel seviyeleri ve Almancaya ilişkin tutumları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (24), 503-525.
  • Anderson, L. & Çıkrıkçı, N. (2019). Tutumların ölçülmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 24 (1) , 241-250. DOI: 10.1501/Egifak_0000000734
  • Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480. https://doi.org/10.1037//0003-066X.55.5.469
  • Aydoğmuş, M. & Kurnaz, A. (2017). Ortaokul İngilizce dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 14-24. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ebtad/issue/35400/393168
  • Bayraktaroğlu, S., Coşkun, R., Yıldırım, E. & Altunışık, R. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. (7. baskı). Sakarya Yayıncılık
  • Bilgin, F. (2006). Mesleki ve teknik lise öğrencilerinin ingilizce derslerine yönelik tutumları (Doctoral dissertation, Bursa Uludag University (Turkey).
  • Boyacıoğlu, F. (2015). The historical development of the foreign language education in Ottoman Empire. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 651 – 657. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.597
  • Börner, W. & Vogel, K. (2004), Emotion und Kognition im Fremdsprachenunterricht,Tübingen: Gunter Narr Verlag.
  • Büyüköztürk, G. (2018). Veri Analizi El Kitabı (Yirmi Dördüncü Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (14. baskı). Pegem Yayınları.
  • Can, E. ve Can Işık C., (2014). Türkiye’de ikinci yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 43-63.

A Scale Development Study on Secondary School Students' Attitudes Towards Learning German as a Second Foreign Language

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 99 - 119, 29.04.2023
https://doi.org/10.47477/ubed.1273706

Öz

The aim is to develop a valid and reliable scale that can determine secondary school students' attitudes towards learning German as a second foreign language. The sample of the study consists of 386 secondary school students who took German as a second foreign language in the 2019-2020 academic year. Before the factor analysis, the data suitability was determined by the KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) value, and the KMO value was found to be .934. The Cronbach-Alpha coefficient was determined as .890. The scale consists of six factors and the factors are named as interest, indifference, lack of confidence, trust, persistence and fear. The Cronbach-Alpha coefficient of each sub-dimension of the scale was found as Interest (0.96), Indifference (0.90), Lack of Confidence (0.86), Confidence (0.87), Persistence (0.85), Fear (0.69). In the data analysis, item total analysis, t test and correlation analysis between factors were applied and it was found that the results of these analyzes were significant. It was determined that the scale explained 62,218% of the total variance. Construct validity was tested by confirmatory factor analysis of the 41-item, 6-factor scale. In the study, a valid and reliable scale was developed in order to determine the attitudes of secondary school students towards learning German as a second foreign language.

Kaynakça

  • Allen, M. (2017). The sage encyclopedia of communication research methods (Vols. 1-4). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. DOI: 10.4135/9781483381411.
  • Alyaz, Y. (2011). Alman dili eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin dilsel seviyeleri ve Almancaya ilişkin tutumları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (24), 503-525.
  • Anderson, L. & Çıkrıkçı, N. (2019). Tutumların ölçülmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 24 (1) , 241-250. DOI: 10.1501/Egifak_0000000734
  • Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480. https://doi.org/10.1037//0003-066X.55.5.469
  • Aydoğmuş, M. & Kurnaz, A. (2017). Ortaokul İngilizce dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 14-24. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ebtad/issue/35400/393168
  • Bayraktaroğlu, S., Coşkun, R., Yıldırım, E. & Altunışık, R. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. (7. baskı). Sakarya Yayıncılık
  • Bilgin, F. (2006). Mesleki ve teknik lise öğrencilerinin ingilizce derslerine yönelik tutumları (Doctoral dissertation, Bursa Uludag University (Turkey).
  • Boyacıoğlu, F. (2015). The historical development of the foreign language education in Ottoman Empire. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 651 – 657. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.597
  • Börner, W. & Vogel, K. (2004), Emotion und Kognition im Fremdsprachenunterricht,Tübingen: Gunter Narr Verlag.
  • Büyüköztürk, G. (2018). Veri Analizi El Kitabı (Yirmi Dördüncü Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (14. baskı). Pegem Yayınları.
  • Can, E. ve Can Işık C., (2014). Türkiye’de ikinci yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 43-63.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kadir Türk 0000-0001-9202-7208

Gürbüz Ocak

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Türk, K., & Ocak, G. (2023). Ortaöğretim Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmeye Yönelik Tutumlarına İlişkin Ölçek Geliştirme Çalışması. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 6(1), 99-119. https://doi.org/10.47477/ubed.1273706
AMA Türk K, Ocak G. Ortaöğretim Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmeye Yönelik Tutumlarına İlişkin Ölçek Geliştirme Çalışması. UBED. Nisan 2023;6(1):99-119. doi:10.47477/ubed.1273706
Chicago Türk, Kadir, ve Gürbüz Ocak. “Ortaöğretim Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmeye Yönelik Tutumlarına İlişkin Ölçek Geliştirme Çalışması”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi 6, sy. 1 (Nisan 2023): 99-119. https://doi.org/10.47477/ubed.1273706.
EndNote Türk K, Ocak G (01 Nisan 2023) Ortaöğretim Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmeye Yönelik Tutumlarına İlişkin Ölçek Geliştirme Çalışması. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 6 1 99–119.
IEEE K. Türk ve G. Ocak, “Ortaöğretim Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmeye Yönelik Tutumlarına İlişkin Ölçek Geliştirme Çalışması”, UBED, c. 6, sy. 1, ss. 99–119, 2023, doi: 10.47477/ubed.1273706.
ISNAD Türk, Kadir - Ocak, Gürbüz. “Ortaöğretim Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmeye Yönelik Tutumlarına İlişkin Ölçek Geliştirme Çalışması”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 6/1 (Nisan 2023), 99-119. https://doi.org/10.47477/ubed.1273706.
JAMA Türk K, Ocak G. Ortaöğretim Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmeye Yönelik Tutumlarına İlişkin Ölçek Geliştirme Çalışması. UBED. 2023;6:99–119.
MLA Türk, Kadir ve Gürbüz Ocak. “Ortaöğretim Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmeye Yönelik Tutumlarına İlişkin Ölçek Geliştirme Çalışması”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, c. 6, sy. 1, 2023, ss. 99-119, doi:10.47477/ubed.1273706.
Vancouver Türk K, Ocak G. Ortaöğretim Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmeye Yönelik Tutumlarına İlişkin Ölçek Geliştirme Çalışması. UBED. 2023;6(1):99-119.