Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Yönelik Görüşleri: Boylamsal Bir Çalışma

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 14, 30.04.2025

Öz

Bu çalışmanın temel amacı, 2012 ve 2022 yıllarındaki fen bilimleri öğretmenlerinin yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dair sınıf içi uygulamalarını karşılaştırmaktır. Araştırma, 2012'de Diyarbakır'da görev yapan 30 öğretmen ile 2022'de aynı öğretmenlerden ulaşılan 22 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmış ve betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, 2012'de yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının uygulanmasını engelleyen başlıca faktörler; fiziki koşullardaki eksiklikler, öğrencilerin düşük hazır bulunuşluk düzeyleri, coğrafi etkenler, veli ilgisizliği ve öğretmenlerin deneyim yetersizliğidir. 2022'de ise uzaktan eğitimle ilgili yeni zorluklar, zaman yönetimi sorunları, etkileşim sınırlamaları ve müfredat yoğunluğu gibi problemlere yol açmıştır. 2012'de öğretmenler, kalabalık sınıflar ve düşük hazır bulunuşluk düzeyleri nedeniyle genellikle düz anlatım yöntemini kullanmışlardır. Ancak, 2022'de öğretmenlerin öğretim yöntemlerini çeşitlendirmeye çalıştıkları görülmüştür. Laboratuvar kullanımı konusunda 2012'de yetersiz olanaklar ve öğrenci kontrolü zorlukları varken, 2022'de laboratuvar malzemelerine erişimde çeşitlilik gözlemlenmiştir. Ölçme araçları konusunda ise, 2012'de yazılı sınavlar tercih edilirken, 2022'de öğretmenlerin değerlendirme yöntemlerinde çeşitlilik artmıştır.

Kaynakça

  • Bada, M., & Kırpık, C. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşıma dair öz yeterlik algıları ve buna etki eden faktörlere ilişkin görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 462-480. https://doi.org/10.21733/ibad.846169
  • Buluş Kırıkkaya, E. (2009). İlköğretim okullarındaki fen öğretmenlerinin fen ve teknoloji programına ilişkin görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(1), 133-148. http://tused.org/index.php/tused/article/view/113 adresinden erişilmiştir.
  • Creswell, J. W. (2005). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Doğan, Y. (2010). Fen ve Teknoloji Dersi Programının Uygulanması Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 86-106.

Science Teachers' Opinions On The Constructive Learning Approach: A Longitudinal Qualitative Study

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 14, 30.04.2025

Öz

The primary aim of this study is to compare the classroom practices of science teachers regarding the constructivist learning approach in 2012 and 2022. The research involved 30 teachers working in Diyarbakır in 2012 and 22 of the same teachers reached in 2022. Data were collected through semi-structured interview forms and analyzed using descriptive analysis. According to the analysis results, the main factors hindering the implementation of the constructivist learning approach in 2012 were inadequate physical conditions, low student readiness levels, geographical factors, lack of parental interest, and insufficient teacher experience. In 2022, new challenges related to distance education, time management issues, interaction limitations, and curriculum density emerged. In 2012, teachers primarily used lecture methods due to large class sizes and low student readiness levels. However, in 2022, efforts to diversify teaching methods were observed. Regarding laboratory use, 2012 saw inadequate facilities and difficulties in student control, whereas in 2022, there was greater access to laboratory materials. In terms of assessment tools, written exams were preferred in 2012, while in 2022, there was increased diversity in teachers' assessment methods.

Kaynakça

  • Bada, M., & Kırpık, C. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşıma dair öz yeterlik algıları ve buna etki eden faktörlere ilişkin görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 462-480. https://doi.org/10.21733/ibad.846169
  • Buluş Kırıkkaya, E. (2009). İlköğretim okullarındaki fen öğretmenlerinin fen ve teknoloji programına ilişkin görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(1), 133-148. http://tused.org/index.php/tused/article/view/113 adresinden erişilmiştir.
  • Creswell, J. W. (2005). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Doğan, Y. (2010). Fen ve Teknoloji Dersi Programının Uygulanması Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 86-106.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Ali Pınar 0000-0002-7209-1998

Esin Kaya 0000-0001-7057-4745

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 26 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 6 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Pınar, M. A., & Kaya, E. (2025). Science Teachers’ Opinions On The Constructive Learning Approach: A Longitudinal Qualitative Study. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 8(1), 1-14.
AMA Pınar MA, Kaya E. Science Teachers’ Opinions On The Constructive Learning Approach: A Longitudinal Qualitative Study. UBED. Nisan 2025;8(1):1-14.
Chicago Pınar, Mehmet Ali, ve Esin Kaya. “Science Teachers’ Opinions On The Constructive Learning Approach: A Longitudinal Qualitative Study”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 8, sy. 1 (Nisan 2025): 1-14.
EndNote Pınar MA, Kaya E (01 Nisan 2025) Science Teachers’ Opinions On The Constructive Learning Approach: A Longitudinal Qualitative Study. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 8 1 1–14.
IEEE M. A. Pınar ve E. Kaya, “Science Teachers’ Opinions On The Constructive Learning Approach: A Longitudinal Qualitative Study”, UBED, c. 8, sy. 1, ss. 1–14, 2025.
ISNAD Pınar, Mehmet Ali - Kaya, Esin. “Science Teachers’ Opinions On The Constructive Learning Approach: A Longitudinal Qualitative Study”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 8/1 (Nisan2025), 1-14.
JAMA Pınar MA, Kaya E. Science Teachers’ Opinions On The Constructive Learning Approach: A Longitudinal Qualitative Study. UBED. 2025;8:1–14.
MLA Pınar, Mehmet Ali ve Esin Kaya. “Science Teachers’ Opinions On The Constructive Learning Approach: A Longitudinal Qualitative Study”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, c. 8, sy. 1, 2025, ss. 1-14.
Vancouver Pınar MA, Kaya E. Science Teachers’ Opinions On The Constructive Learning Approach: A Longitudinal Qualitative Study. UBED. 2025;8(1):1-14.