Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REGGIO EMILIA IN PRE-SCHOOL ENVIRONMENT: DEVELOPING PEDAGOGICAL DOCUMENTATION FROM THE PERSPECTIVES OF PARENTS, TEACHERS AND CHILDREN

Yıl 2022, Cilt: 35 Sayı: 1, 181 - 199, 28.04.2022
https://doi.org/10.19171/uefad.939639

Öz

The aim of this study was to thoroughly investigate the effect of the Reggio Emilia-based pedagogical documentation method on teaching and learning processes from the perspective of teachers, parents and children at a kindergarten. Action research design was used. The research was carried out in a public kindergarten affiliated with the Ministry of National Education and Culture in the Famagusta district of the Turkish Republic of Northern Cyprus. The research lasted for 3 months. The working group of this study consisted of 17 preschool children aged four, two preschool teachers and 17 parents. Six different activities were applied, and the data were collected through reflective journals, teacher interviews and parent interviews. The data collected were then cross coded by the researcher and supervisor and analyzed using content analysis. The validity and reliability of the coding were calculated. Close examination and analysis of the findings revealed that the aim of raising awareness among teachers and parents about the pedagogical documentation method, had been achieved successfully. Moreover, the children’s learning had been made visible and children had successfully taken an active role in the learning processes. Therefore, it was concluded that the pedagogical documentation method clearly increased school-family interaction and that parents had access to detailed information about their children’s development and learning experiences.

Kaynakça

  • Buldu, M. (2010). Making learning visible in kindergarten classrooms: Pedagogical documentation as a formative assessment technique. Teaching and Teacher Education, 26, 1439-1449.
  • Buldu, M., Şahin, F. ve Yılmaz, A. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarının gelişim ve öğrenmelerinin desteklenmesinde pedagojik dokümantasyonun katkısının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1444-1462.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cutcher, A. (2013). Art spoken here: Reggio Emilia for the big kids. International Journal of Art & Design Education, 32(3), 318–330.
  • Çelik, M. (2013). Learning That Grows With Child: The Waldorf Approach Early Childhood Education. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2) , 39-51.
  • Deniz, M. E. (2017). Erken çocukluk döneminde gelişim (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Emilson, A. ve Pramling- Samuelsson, I. (2014). Documentation and communication in Swedish preschools. Early Years, 34(2), 175-187.
  • Ezmeci, F. ve Akman, B. (2016). Erken çocukluk döneminde düşünme becerileri Reggio Emilia yaklaşımı ve High/Scope programı. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 1-13.
  • Fetihi, L. (2000). Okulöncesi eğitiminde High/Scope program kalite belirlemesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (12) , 167-176.
  • Fleck, B., Richmond, A. S., Sanderson, J. ve Yacovetta, S. (2015). Does pedagogical documentation support maternal reminiscing conversations. Cogent Education, 2, 1-18.
  • Giamminuti, S. (2011). The 'value of locality' in early childhood settings: pedagogical documentation in the Reggio Emilia educational project. Canadian Children. 36 (2), 4- 10.
  • Güneş, G. (2018). Erken çocukluk eğitiminde pedagojik dokümantasyonun aile katılımına katkısının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi/ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İnan, H. Z. (2017). Reggio Emilia yaklaşımı ve proje yaklaşımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaya, D. ve Gündüz, M. (2015). Alternatif eğitim ve toplumsal değişim üzerindeki etkisi: “Waldorf okulları örneği”. Milli Eğitim Dergisi, 45 (205) , 5-25.
  • Kayılı, G., Koçyiğit, S. ve Erbay, F. (2010). Montessori yönteminin beş-altı yaş çocuklarının alıcı dil gelişimine etkisinin incelenmesi. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 26, 347-355.
  • Koca, C. ve Ünal, F. (2018). Türkiye'deki bir Waldorf anaokulunun misyon, vizyon ve diğer anaokullarından farklı yönlerine ilişkin görüşlerin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6 (3) , 185-206.
  • Koca, C. ve Ünal, F. (2019). Waldorf anaokulu eğitimcileri ile bu okula devam eden çocukların ebeveynlerinin eğitimle ilgili kavramlara ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2) , 534-554.
  • Kotaman, A. (2009). Rudolf Steiner ve Waldorf okulu. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1) , 174-194.
  • Kotaman, H. (2009). Okul öncesi eğitimde High Scope modeli. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (26) , 31-41.
  • Kuşçu, G., Bozdaş, Y. ve Yıldırım-Doğru, S. (2014). Montessori eğitiminin çocuklarda sorumluluk alma, sırasını bekleme, başladığı işi bitirme becerisine etkisinin değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 12 (27), 307-322.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Miles, M, B. ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • Murris, K. (2017). Reading two rhizomatic pedagogies diffractively through one another: A Reggio inspired philosophy with children for the postdevelopmental child. Pedagogy, Culture and Society, 25(4), 531-550.
  • Özmert, E. N. (2006). Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi - III: aile. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 49: 256-273.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi
  • Seitz, H. ve Bartholomew, C. (2008). Powerful portfolios for young children. Early Childhood Education Journal, 36, 63–68.
  • Sevey, L. A. (2010). The role of pedagogical documentation in developing young children's thinking processes. Yayınlanmamış doktora tezi, University of RhodeIsland and Rhode Island College.
  • Wien, C. A., Guyevskey, V. ve Berdoussis, N. (2011). Learning to document in Reggioinspired education. Early Childhood Research and Practice, 13 (2).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. Yücesan, Y. ve Özyürek, A. (2017). Montessori eğitimi alan ve almayan okul öncesi dönem çocuklarının problem ve davranışlarının incelenmesi. LAÜ Sosyal Dergisi, 8(2), 215- 226.

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ORTAMINDA REGGIO EMILIA: ANA/BABA ÖĞRETMEN VE ÇOCUKLARIN BAKIŞAÇISIYLA PEDAGOJİK DOKÜMANTASYON UYGULAMALARININ GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2022, Cilt: 35 Sayı: 1, 181 - 199, 28.04.2022
https://doi.org/10.19171/uefad.939639

Öz

Bu araştırmada, Reggio Emilia temelli pedagojik dokümantasyon yönteminin seçilen anaokulunda öğrenme ve öğretme süreçlerine etkisinin öğretmen, anne/baba ve çocuk bakış açısına göre incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması deseninde yürütülen bu araştırma Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’na bağlı Gazimağusa ilçesinde yer alan bir devlet anaokulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı Bahar döneminde 6 Mayıs–31 Temmuz 2019 tarihleri arasında haftanın 2 günü araştırmacının uygulama okulunda bulunması ile toplam 3 ay sürmüştür. Çalışma grubu, 4 yaş sınıfında eğitim gören 17 çocuk, 2 okul öncesi öğretmeni ve 17 anne/babadan oluşmaktadır. Araştırma, katılımcıların gönüllülük esasına bağlı kalınarak yürütülmüştür. Araştırma kapsamında 6 farklı etkinlik uygulanmış ve veriler yansıtıcı günlük, öğretmen görüşmeleri, anne/baba görüşmeleri yolu ile toplanmıştır. Elde edilen verilere araştırmacılar tarafından paralel kodlama yapılarak içerik analizi uygulanmıştır. Verilerin geçerlik güvenirlik hesaplaması Miles ve Huberman’ın (1994) güvenirlik formülü ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, araştırmanın öğretmenler ve anne/babalarda pedagojik dokümantasyon yöntemine ilişkin farkındalık oluşturma amacının gerçekleştiği sonucunu göstermiştir. Pedagojik dokümantasyon yönteminin okul-aile etkileşimini arttırdığı, anne/babaların çocuklarının gelişimleri ve öğrenme yaşantıları hakkında pedagojik dokümantasyon yöntemi yolu ile detaylı bilgi sahibi olmaya başladıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Buldu, M. (2010). Making learning visible in kindergarten classrooms: Pedagogical documentation as a formative assessment technique. Teaching and Teacher Education, 26, 1439-1449.
  • Buldu, M., Şahin, F. ve Yılmaz, A. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarının gelişim ve öğrenmelerinin desteklenmesinde pedagojik dokümantasyonun katkısının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1444-1462.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cutcher, A. (2013). Art spoken here: Reggio Emilia for the big kids. International Journal of Art & Design Education, 32(3), 318–330.
  • Çelik, M. (2013). Learning That Grows With Child: The Waldorf Approach Early Childhood Education. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2) , 39-51.
  • Deniz, M. E. (2017). Erken çocukluk döneminde gelişim (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Emilson, A. ve Pramling- Samuelsson, I. (2014). Documentation and communication in Swedish preschools. Early Years, 34(2), 175-187.
  • Ezmeci, F. ve Akman, B. (2016). Erken çocukluk döneminde düşünme becerileri Reggio Emilia yaklaşımı ve High/Scope programı. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 1-13.
  • Fetihi, L. (2000). Okulöncesi eğitiminde High/Scope program kalite belirlemesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (12) , 167-176.
  • Fleck, B., Richmond, A. S., Sanderson, J. ve Yacovetta, S. (2015). Does pedagogical documentation support maternal reminiscing conversations. Cogent Education, 2, 1-18.
  • Giamminuti, S. (2011). The 'value of locality' in early childhood settings: pedagogical documentation in the Reggio Emilia educational project. Canadian Children. 36 (2), 4- 10.
  • Güneş, G. (2018). Erken çocukluk eğitiminde pedagojik dokümantasyonun aile katılımına katkısının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi/ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İnan, H. Z. (2017). Reggio Emilia yaklaşımı ve proje yaklaşımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaya, D. ve Gündüz, M. (2015). Alternatif eğitim ve toplumsal değişim üzerindeki etkisi: “Waldorf okulları örneği”. Milli Eğitim Dergisi, 45 (205) , 5-25.
  • Kayılı, G., Koçyiğit, S. ve Erbay, F. (2010). Montessori yönteminin beş-altı yaş çocuklarının alıcı dil gelişimine etkisinin incelenmesi. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 26, 347-355.
  • Koca, C. ve Ünal, F. (2018). Türkiye'deki bir Waldorf anaokulunun misyon, vizyon ve diğer anaokullarından farklı yönlerine ilişkin görüşlerin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6 (3) , 185-206.
  • Koca, C. ve Ünal, F. (2019). Waldorf anaokulu eğitimcileri ile bu okula devam eden çocukların ebeveynlerinin eğitimle ilgili kavramlara ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2) , 534-554.
  • Kotaman, A. (2009). Rudolf Steiner ve Waldorf okulu. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1) , 174-194.
  • Kotaman, H. (2009). Okul öncesi eğitimde High Scope modeli. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (26) , 31-41.
  • Kuşçu, G., Bozdaş, Y. ve Yıldırım-Doğru, S. (2014). Montessori eğitiminin çocuklarda sorumluluk alma, sırasını bekleme, başladığı işi bitirme becerisine etkisinin değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 12 (27), 307-322.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Miles, M, B. ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • Murris, K. (2017). Reading two rhizomatic pedagogies diffractively through one another: A Reggio inspired philosophy with children for the postdevelopmental child. Pedagogy, Culture and Society, 25(4), 531-550.
  • Özmert, E. N. (2006). Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi - III: aile. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 49: 256-273.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi
  • Seitz, H. ve Bartholomew, C. (2008). Powerful portfolios for young children. Early Childhood Education Journal, 36, 63–68.
  • Sevey, L. A. (2010). The role of pedagogical documentation in developing young children's thinking processes. Yayınlanmamış doktora tezi, University of RhodeIsland and Rhode Island College.
  • Wien, C. A., Guyevskey, V. ve Berdoussis, N. (2011). Learning to document in Reggioinspired education. Early Childhood Research and Practice, 13 (2).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. Yücesan, Y. ve Özyürek, A. (2017). Montessori eğitimi alan ve almayan okul öncesi dönem çocuklarının problem ve davranışlarının incelenmesi. LAÜ Sosyal Dergisi, 8(2), 215- 226.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Esra Özenç 0000-0001-5339-2114

Eda Kargi 0000-0002-6412-4729

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 19 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 35 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özenç, E. E., & Kargi, E. (2022). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ORTAMINDA REGGIO EMILIA: ANA/BABA ÖĞRETMEN VE ÇOCUKLARIN BAKIŞAÇISIYLA PEDAGOJİK DOKÜMANTASYON UYGULAMALARININ GELİŞTİRİLMESİ. Journal of Uludag University Faculty of Education, 35(1), 181-199. https://doi.org/10.19171/uefad.939639