Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REKLAM MÜZİĞİNİN MARKA BİLİNİRLİĞİ VE SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ / The Effect of Advertising Music on Brand Awareness and Purchase Intention

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 136 - 155, 30.04.2021
https://doi.org/10.29216/ueip.895845

Öz

Müzik günlük hayatta ve televizyon reklamlarında önemli bir yere sahiptir. Televizyon reklamlarında kullanılan müzikler hem psikolojik hem de fizyolojik etkileri vardır. Reklamlarda kullanılan müzik, dinleyicisinde eğlence, süreklilik ve hatırlatmada etkili bir değişkendir. Bu çalışmada, reklam müziğinin marka bilinirliği oluşturması ve tüketici satın alma niyeti üzerine etkisi araştırılmıştır. Araştırma için ihtiyaç duyulan veriler çevrimiçi anket ile toplanmıştır. Araştırmacılar hazırlanan çevrimiçi anket formu linkini kartopu örneklemi ile çevresindekilerle paylaşmışlardır. Araştırma 400 katılımcının anket formunu eksiksiz doldurması ile tamamlanmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 22 programı kullanılmıştır. Çalışmaya katılanların dinledikleri müzik türleri sırasıyla pop, türkü ve yabancı müziktir. Çalışma sonuçlarına göre, reklam müziği etkisi hem marka bilinirliğinde hem de satın alma niyetinde etkili olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Aeker, D. (1996). Measuring Brand Equity Across Products and Markets. California Management Review, 38(3), 102-120.
  • Akay, A. Oral, M. Akpınar, M. Gül M, (2016). Reklamların Marka Bilinirliği Açısından Değerlendirilmesi: Meyve Suyu Ürünleri Örneği. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 8(15), 199-210.
  • Alexomanolaki, M. Kennett, C. Loveday, C. (2010). Music as First-Order and Second-Order Conditioning in TV Commercials. Music and the Moving Image, 3(2), 39-50. Angı, Ç. E. (2013). Müzik Kavramı ve Türkiye’de Dinlenen Bazı Müzik Türleri. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 2(10), 59-81.
  • Aytekin, N. (2012). Reklam Müziğinde Kültürel Motiflerin Kullanımı ve Marka Kişiliğinin Sunumu. İletişim Fakültesi Dergisi,18-35.
  • Başdeğirmen, A. Tunca, M. Z. (2018). Mağaza Atmosferi ve Müziğin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerine Yönelik Bir Literatür Araştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(4), 1305-1326.
  • Batı, U. (2010). Hedef kitle davranışını etkileyen bir unsur olarak reklamlarda müzik kullanımı konusundaki yazının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 778-808.
  • Bircan, B. (2019). Dijital pazarlamada internet reklamcılığının marka bilinirliğine etkisi üzerine bir araştırma: Google adwords (Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Bruner, G. C. (1990). Music, Mood, and Marketing. Journal of Marketing, 94-104.
  • Çağlıyan, V. Işıklar, Z. E. Hassan, S. A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Satın Alma Davranışlarında Sosyal Medya Reklamlarının Etkisi: Selçuk Üniversitesi’nde Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 11, 43-56.
  • Çevikbaş, E. (2007). Marka Bilinirliğinin Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerine Etkileri ve Elektrikli Küçük Ev Aletleri Tüketicileri Üzerine Bir Uygulama (Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Clow, E. Baack, D. (2016). Bütünleşik Reklam, Tutundurma ve Pazarlama İletişimi. (Çev. Öztürk, G.). 7. Baskı. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Çuhadar, H. (2016). Müzik ve Müzik Eğitimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 217-230.
  • Dunbar, D. (1990). Music, and Advertising. International Journal of Advertising, 9(3), 197-203.
  • Elmasoğlu, K. (2016). Marka Kimlik Öğesi Olarak Logoların Marka İletişimi Açısından İncelenmesi: “Google Doodles” Örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 4(4), 82-102.
  • Gökaliler, E. Arslan, Z. (2015). Geçmişle Bağ Kuran Bir Pazarlama Yaklaşımı: Retro Pazarlama Perspektifinden Tüketicilerin Marka Kimliği ve Marka İmajına Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Global Media Journal TR Edition, 6 (11), 240-260.
  • Güler, H. (2015). Reklamlarda Tüketiciyi İkna Etmek İçin Kullanılan Stratejiler ve Reklam Örnekleri. Sosyal ve Beşerî Bilimleri Dergisi, 7(1), 66-77.
  • Huron, D. (1989). Music in Advertising: An Analytic Paradigm. The Musical Quarterly, 73(4), 557-574.
  • İnce, M. Uygurtürk H. (2019) Marka Kimliği, Marka Kişiliği, Marka İmajı ve Marka Konumlandırma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İnceleme. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (1), 224-240.
  • Köse, G. (2018). Reklam Müzikleri Aracılığıyla Marka Kimliğinde Yaşanan Revizyon: Atasay ve Pınar Televizyon Reklamlarına Yönelik Bir Araştırma. Global Media Journal, 8(16), 303-327.
  • Kutlay, E. (2007). Müziğin Bir Pazarlama Elementi Olarak Tüketici Üzerinde Duygusal, Algısal ve Davranışsal Etkileri. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzikoloji Anabilim Dalı, İstanbul
  • North, A. C., Mackenzie, L. C., Law, R. M., & Hargreaves, D. J. (2004). The Effects of Musical and Voice “Fit” on Responses to Advertisements 1. Journal of Applied Social Psychology, 34(8), 1675-1708.
  • Özer, E. (2015). Marka Konumlandırmada Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Etkisi: İstanbul İlindeki Zincir Restoran İşletmelerinde Bir Araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, İzmir.
  • Park, C. W. Young, S. M. 1986. Consumer Response to Television Commercials: The Impact of Involvement and Background Music on Brand Attitude Formation. Journal of Marketing Research, 73, 11-24.
  • Singh, K. Islam, A. (2017). Validating An İnstrument For Measuring Brand Equity Of CSR Driven Organizations İn Malaysia. Management & Marketing, 12(2), 237-251.
  • Solak, B. 2016. Televizyon Reklamlarında Ünlü Kullanımının Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi: Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 254-276.
  • Turgut, E. Akyol, A. Giray, S. (2016). Sosyal Medya Reklamlarında Tüketici Algılamaları ile Satın Alma Niyeti ve Ağızdan Ağıza İletişim Arasındaki İlişki. Journal of Life Economics, 3(2), 55-74.
  • Uğur, İ. (2011). Televizyon Reklamlarında Müzik ve Reklam İlişkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 2(1), 2-18.
  • Wheeler, A. (2009). Designing Brand Identity. 3. Baskı. New Jersey: John Wiley&Sons. www.jinglestop.com/jingelden-dogan-marka-bilinirligi
  • Yalch, R. F. 1991. Memory in a Jingle Jungle: Music as a Mnemonic Device in Communicating Advertising Slogans. Journal of Applied Psychology, 76(2), 268–275.

THE EFFECT OF ADVERTISING MUSIC ON BRAND AWARENESS AND PURCHASE INTENTION / Reklam Müziğinin Marka Bilinirliği ve Satın Alma Niyetine Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 136 - 155, 30.04.2021
https://doi.org/10.29216/ueip.895845

Öz

Music has an important place in daily life and television advertisements. The music used in television advertisements has both psychological and physiological effects. The music used in advertisements is an effective variable in entertainment, continuity and reminder in the listener. In this study, the effect of commercial music on creating brand awareness and consumer purchase intention was researched. The data needed for the research were collected through an online questionnaire. The researchers shared the link of the online questionnaire form with the people around with a snowball sample. The research was completed with 400 participants completing the questionnaire completely. SPSS 22 program was used to analyze the obtained data. The music genres listened to by the participants in the research are pop, folk and foreign music, respectively. According to the results of the study, it is seen that the advertisement music effect is effective in both brand awareness and purchase intention.

Kaynakça

  • Aeker, D. (1996). Measuring Brand Equity Across Products and Markets. California Management Review, 38(3), 102-120.
  • Akay, A. Oral, M. Akpınar, M. Gül M, (2016). Reklamların Marka Bilinirliği Açısından Değerlendirilmesi: Meyve Suyu Ürünleri Örneği. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 8(15), 199-210.
  • Alexomanolaki, M. Kennett, C. Loveday, C. (2010). Music as First-Order and Second-Order Conditioning in TV Commercials. Music and the Moving Image, 3(2), 39-50. Angı, Ç. E. (2013). Müzik Kavramı ve Türkiye’de Dinlenen Bazı Müzik Türleri. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 2(10), 59-81.
  • Aytekin, N. (2012). Reklam Müziğinde Kültürel Motiflerin Kullanımı ve Marka Kişiliğinin Sunumu. İletişim Fakültesi Dergisi,18-35.
  • Başdeğirmen, A. Tunca, M. Z. (2018). Mağaza Atmosferi ve Müziğin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerine Yönelik Bir Literatür Araştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(4), 1305-1326.
  • Batı, U. (2010). Hedef kitle davranışını etkileyen bir unsur olarak reklamlarda müzik kullanımı konusundaki yazının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 778-808.
  • Bircan, B. (2019). Dijital pazarlamada internet reklamcılığının marka bilinirliğine etkisi üzerine bir araştırma: Google adwords (Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Bruner, G. C. (1990). Music, Mood, and Marketing. Journal of Marketing, 94-104.
  • Çağlıyan, V. Işıklar, Z. E. Hassan, S. A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Satın Alma Davranışlarında Sosyal Medya Reklamlarının Etkisi: Selçuk Üniversitesi’nde Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 11, 43-56.
  • Çevikbaş, E. (2007). Marka Bilinirliğinin Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerine Etkileri ve Elektrikli Küçük Ev Aletleri Tüketicileri Üzerine Bir Uygulama (Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Clow, E. Baack, D. (2016). Bütünleşik Reklam, Tutundurma ve Pazarlama İletişimi. (Çev. Öztürk, G.). 7. Baskı. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Çuhadar, H. (2016). Müzik ve Müzik Eğitimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 217-230.
  • Dunbar, D. (1990). Music, and Advertising. International Journal of Advertising, 9(3), 197-203.
  • Elmasoğlu, K. (2016). Marka Kimlik Öğesi Olarak Logoların Marka İletişimi Açısından İncelenmesi: “Google Doodles” Örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 4(4), 82-102.
  • Gökaliler, E. Arslan, Z. (2015). Geçmişle Bağ Kuran Bir Pazarlama Yaklaşımı: Retro Pazarlama Perspektifinden Tüketicilerin Marka Kimliği ve Marka İmajına Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Global Media Journal TR Edition, 6 (11), 240-260.
  • Güler, H. (2015). Reklamlarda Tüketiciyi İkna Etmek İçin Kullanılan Stratejiler ve Reklam Örnekleri. Sosyal ve Beşerî Bilimleri Dergisi, 7(1), 66-77.
  • Huron, D. (1989). Music in Advertising: An Analytic Paradigm. The Musical Quarterly, 73(4), 557-574.
  • İnce, M. Uygurtürk H. (2019) Marka Kimliği, Marka Kişiliği, Marka İmajı ve Marka Konumlandırma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İnceleme. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (1), 224-240.
  • Köse, G. (2018). Reklam Müzikleri Aracılığıyla Marka Kimliğinde Yaşanan Revizyon: Atasay ve Pınar Televizyon Reklamlarına Yönelik Bir Araştırma. Global Media Journal, 8(16), 303-327.
  • Kutlay, E. (2007). Müziğin Bir Pazarlama Elementi Olarak Tüketici Üzerinde Duygusal, Algısal ve Davranışsal Etkileri. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzikoloji Anabilim Dalı, İstanbul
  • North, A. C., Mackenzie, L. C., Law, R. M., & Hargreaves, D. J. (2004). The Effects of Musical and Voice “Fit” on Responses to Advertisements 1. Journal of Applied Social Psychology, 34(8), 1675-1708.
  • Özer, E. (2015). Marka Konumlandırmada Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Etkisi: İstanbul İlindeki Zincir Restoran İşletmelerinde Bir Araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, İzmir.
  • Park, C. W. Young, S. M. 1986. Consumer Response to Television Commercials: The Impact of Involvement and Background Music on Brand Attitude Formation. Journal of Marketing Research, 73, 11-24.
  • Singh, K. Islam, A. (2017). Validating An İnstrument For Measuring Brand Equity Of CSR Driven Organizations İn Malaysia. Management & Marketing, 12(2), 237-251.
  • Solak, B. 2016. Televizyon Reklamlarında Ünlü Kullanımının Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi: Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 254-276.
  • Turgut, E. Akyol, A. Giray, S. (2016). Sosyal Medya Reklamlarında Tüketici Algılamaları ile Satın Alma Niyeti ve Ağızdan Ağıza İletişim Arasındaki İlişki. Journal of Life Economics, 3(2), 55-74.
  • Uğur, İ. (2011). Televizyon Reklamlarında Müzik ve Reklam İlişkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 2(1), 2-18.
  • Wheeler, A. (2009). Designing Brand Identity. 3. Baskı. New Jersey: John Wiley&Sons. www.jinglestop.com/jingelden-dogan-marka-bilinirligi
  • Yalch, R. F. 1991. Memory in a Jingle Jungle: Music as a Mnemonic Device in Communicating Advertising Slogans. Journal of Applied Psychology, 76(2), 268–275.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Abdülkadir Öztürk 0000-0002-1855-8892

Betül Balyaş Bu kişi benim 0000-0002-5000-1584

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, A., & Balyaş, B. (2021). REKLAM MÜZİĞİNİN MARKA BİLİNİRLİĞİ VE SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ / The Effect of Advertising Music on Brand Awareness and Purchase Intention. Uluslararası Ekonomi İşletme Ve Politika Dergisi, 5(1), 136-155. https://doi.org/10.29216/ueip.895845

Uluslararası Ekonomi, İşletme ve Politika Dergisi

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
İktisat Bölümü
RİZE / TÜRKİYE