Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYA UYGULAMALARINDA HEYKEL SERGİLEME PRATİĞİ: ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 13, 30.12.2022

Öz

Geçmişten günümüze ihtiyaçlardan dolayı sürekli olarak gelişen teknolojiyle beraber dünya her geçen gün başka bir yöne doğru dönüşmektedir. Mobil cihazlar, bilgisayarlar ve internetin hayatımıza girmesiyle insanlar sanal dünyalarda daha fazla vakit geçirmeye başlamaktadır. Sanal dünyalar sosyal ağlar olarak ön plana çıkmasıyla uzak toplumlar birbiriyle iletişim kurma fırsatı bulmakta ve dünyanın bir ucundan diğer ucuna haberdar olabilmektedir. Artırılmış gerçeklik teknolojisinin gelişmesiyle birçok disiplin bu teknolojiden faydalanmaya çalışmaktadır. Zamanla AR teknolojisi sosyal medya uygulamalarında yaygınlaşmasıyla kullanım alanı daha da zenginleşmektedir. Bu etki sanat alanında da değişim yaratmakta ve sanatı başka bir boyuta taşımaktadır. Sanatçıya tanınırlık yönünde olumlu etkiler sağlamakta ve sanatçı fiziki gerçeklikte konum değiştirmeden dijital dünyada sanatını icra edebilmektedir. Fiziki zahmeti en aza indirerek ekonomik olarak da faydalar sağlamaktadır. Sosyal ağlar üzerinde gerçekleştirilen etkinliklerde istatistiksel verilerle değerlendirmeler yapılması mümkün olmaktadır. Sanatçılar sosyal ağları kullanarak eserlerini sergileyebilmekte ve daha fazla kitleye erişim sağlayabilmektedir. Sosyal ağların sunmakta olduğu AR desteğiyle ise eserlerini sergilemekte olan sanatçılar kullanıcılarla eserleri arasında etkileşimi üst düzeye çıkartma fırsatı yakalayabilmektedir.

Etik Beyan

Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm. Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.

Kaynakça

  • Alem. (2020). alem: https://www.alem.com.tr/sanat/contemporary-istanbulun-15-edisyonu-hem-fiziksel-hem-de-dijital-olarak-basliyor-1073498 adresinden alındı
  • Dijitalles. (2019). dijitalles: https://www.dijitalles.com/blog/kavramlar/nesnelerin-interneti-ne-demek-iot/ adresinden alındı
  • Erkılıç, G. (2017, Ekim 4). Dijitalajanslar. Dijitalajanslar: https://www.dijitalajanslar.com/snapchat-dunyanin-farkli-yerlerine-sanal-gerceklik-heykeli-gizledi/ adresinden alındı
  • Kahraman, H. (2016). endustri40. endustri40: https://www.endustri40.com/artirilmis-gerceklik-augmented-reality/ adresinden alındı
  • Okumuş, F. K. (2020). Arttv. Arttv: https://www.arttv.com.tr/yazi/sanatta-artrlms-gerceklik-yazan-fulden-karayel-okumus adresinden alındı
  • Şahin, S. (2015). Dijital çağ ve sanatta yarattığı dönüşümler. Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 44.
  • Wikipedia. (2019, Aralık 16). Wikipedia: https://tr.wikipedia.org/wiki/Artırılmış_gerçeklik adresinden alındı
  • Wikipedia. (2021). wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Social_media adresinden alındı
  • Williams, L. (2020). yeeply. yeeply: https://en.yeeply.com/blog/augmented-reality-apps-examples/#:~:text=AR%20or%20augmented%20reality%20is,media%20apps%20in%20recent%20years.&text=Social%20media%20has%20made%20the,colleagues%2C%20families%20around%20the%20world. adresinden alındı
  • Yenioğlu, Z. A. (2021, Mayıs 18). Matematiksel. Matematiksel: https://www.matematiksel.org/yakin-gelecekte-tum-nesneler-birbirleriyle-iletisim-kuracak-nesnelerin-interneti-internet-of-things/ adresinden alındı
  • Yıldırım, Özgen. (2010) “Yeni Medya ve Dijital Sanatlar” Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Ankara, Sanat Yazıları Dergisi, Sayı 22. S.59. Görsel Kaynakça
  • Resim 1: Contemporary İstanbul 15. Edisyonu sanal mekân sergisi. Mayıs 18, 2022 tarihinde https://www.contemporaryistanbul.com/wp-content/uploads/2020/12/news-press-17122020-1536x1025.jpg adresinden alındı.
  • Resim 2: Artırılmış gerçekliğin kullanıldığı cihaz örneği. Mayıs 18, 2022 tarihinde
  • http://www.oblgazeta.ru/media/article_photos/2e51cdb22616bafe4b92fbd444925c4fded6a203086d727333e88ce8.png.1024x0_q85.jpg adresinden alındı.
  • Resim 3: Artivive. Mayıs 18, 2022 tarihinde https://fast.artivive.com/assets/uploads/2022/01/e4419ff9293be720c9a9e64dcffcf00d.jpg adresinden alındı.
  • Resim 4: 2012-2022 küresel boyutta sosyal ağ kullanıcılarının sayısı. Mayıs 18, 2022 tarihinde https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ adresinden alındı.
  • Resim 5: 2022, kullanıcı sayısına göre sıralanan küresel boyutta sosyal ağlar. Mayıs 18, 2022 tarihinde https://www.statista.com/statistics/433871/daily-social-media-usage-worldwide/ adresinden alındı.
  • Resim 6: Sema Tecen. Zamansız İstanbul sergisi. Mayıs 18, 2022 tarihinde https://foto.arttv.com.tr/temp/repo/8643.jpeg adresinden alındı.
  • Resim 7: Jeff Koons. AR heykel. Snapchat. Mayıs 18, 2022 tarihinde https://www.pazarlamasyon.com/wp-content/uploads/2017/10/Snapchat-Art-2.jpg adresinden alındı.
  • Resim 8: Jeff Koons. AR heykel. Snapchat. Mayıs 18, 2022 tarihinde https://www.dunyahalleri.com/wp-content/uploads/2017/10/https-2F2Fblueprint-api-production.s3.amazonaws.com2Fuploads2Fcard2Fimage2F6095712F94a67431-d257-4256-aec0-6d224c395f65.jpg adresinden alındı.
  • Resim 9: Federico Clapis. Apparition. (2021). Mayıs 18, 2022 tarihinde https://www.İnstagram.com/ adresinden alındı
  • Resim 10: Federico Clapis. Prison Home. (2021). Mayıs 18, 2022 tarihinde https://www.İnstagram.com/ adresinden alındı.
  • Resim 11: Spark Ar Stüdyo. Mayıs 18, 2022 tarihinde https://sparkar.facebook.com/ar-studio/ adresinden alındı.
  • Resim 12: Spark Ar Stüdyo. Mayıs 18, 2022 tarihinde https://sparkar.facebook.com/ar-studio/ adresinden alındı.
  • Resim 13: Ubeydullah Bayrak, Plastic Age, (2021). Mayıs 18, 2022 tarihinde https://www.İnstagram.com/ adresinden alındı.
  • Resim 14: Spark Ar Stüdyo. Mayıs 18, 2022 tarihinde https://sparkar.facebook.com/ar-studio/ adresinden alındı.
  • Resim 15: Ubeydullah Bayrak, Plastic Age II, (2021). Mayıs 18, 2022 tarihinde https://www.İnstagram.com/ adresinden alındı.
  • Resim 16: Spark Ar Stüdyo. Haziran 25, 2022 tarihinde https://sparkar.facebook.com/ar-studio/ adresinden alındı.
  • Resim 17: Spark Ar Stüdyo. Haziran 25, 2022 tarihinde https://sparkar.facebook.com/ar-studio/ adresinden alındı.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ubeydullah Bayrak 0000-0002-5121-1903

Önder Yağmur

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bayrak, U., & Yağmur, Ö. (2022). SOSYAL MEDYA UYGULAMALARINDA HEYKEL SERGİLEME PRATİĞİ: ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK. Uluslararası Gelişim Akademi Dergisi, 1(1), 1-13.