Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Principle of Legality of Taxes and Exceptions in the 1982 Constitution

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 46 - 54, 23.12.2024

Öz

Tax is the most important public financing tool and source of income of states. The fact that tax can be levied on individuals makes tax an unlimited power and therefore renders the fundamental rights and freedoms of individuals, especially the right to property, open to interference. The principle of legality of taxation is a principle that explains how the legislature, which has the power of taxation, will use this power.
In this study, the principle of legality of taxation is analysed with the articles in the 1982 Constitution within the framework of taxation authority. The existence of exceptions to the principle of the legality of taxation in the Constitution and the lack of limits in these exceptions means a violation of the principle and undermines people's confidence in the legal system. For this reason, the study emphasised the lack of clarity of the exceptions related to the application of the principle of legality of the tax and made a suggestion to the legislator to make the principle more clear.

Kaynakça

  • Aliefendioğlu, Y. (1983). Vergilendirme Yetkisi ve 1980 Sonrası Türk Vergi Politikası. Danıştay Dergisi, 13(50-51), 60-80.
  • Arıkan, Z. (1996/1997). Vergilendirme Yetkisi ve Kullanımı. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Maliye Araştırmaları Konferansları, (37), 269-281.
  • Avcı, O. (2020). Anayasa Mahkemesi Kararları Işığında Vergilerin Kanuniliği İlkesinin Değerlendirilmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, (42) 67-93.
  • Başaran Yavaşlar, F. (2015). Hukuki Güvenlik İlkesinin Bir Alt İlkesi Olarak Vergi Hukukunda Yasallık İlkesi. Göztepe, E. (Ed.). “Kamu Hukukçuları Platformu: Hukuk Güvenliği” içinde. Ankara: Türkiye Barolar Birliği Yayınları Yayın No:277, 189-238.
  • Çağan, N. (1982). Vergilendirme Yetkisi. İstanbul: Kazancı Hukuk Yayınları.
  • Doğrusöz, A.B. (1985). Vergilendirme Yetkisinin Yasama ve Yürütme Organları Arasında Bölüşümü. İdare Hukuku ve İlimleri Dergisi, 6(1-3), 65-76.
  • Doğrusöz, A.B. (2012). Mükellef Hakları ve Anayasal Beklentiler: Gelecek İçin Birkaç Not. Feridun Yenisey, Gülsen Güneş ve Z. Ertunç Şirin (Dü.), “Anayasadan Mali ve Vergisel Beklentiler” içinde. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık, 316-323.
  • Güneş, G. (2011). Verginin Yasallığı İlkesi (3. Baskı). İstanbul: On İki Levha Yayıncılık A.Ş.
  • Karakoç, Y. (2013). Anayasal Vergileme İlkeleri Üzerine Bir Değerlendirme. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 15(Özel Sayı), 1259-1308.
  • Kaya, A. (2020). Vergilendirme Yetkisi ve Verginin Yasallığı. “Prof. Dr. Nami Çağan Anısına Armağan” içinde. Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları Yayın No:63, 383-388.
  • Kaneti, S. (1986/1987). Vergi Hukuku. İstanbul: Özdem Kardeşler Matbaası.
  • Öz, E. (2004). Tarihi Perspektiften Osmanlı'da Vergi. Mevzuat Dergisi, 7(84), https://www.mevzuatdergisi.com/2004/12a/08.html , (Erişim Tarihi: 26 Nisan 2024).
  • Saraçoğlu, F. (2003). Vergilendirme Yetkisi ve Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri, Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, (3), 175-189.
  • Şişman, G. (2014). Katma Değer Vergisinde Vergiyi Doğuran Olay. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Taylar, Y. (2021). Vergi Hukukunda Vergiyi Doğuran Olay. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık A.Ş.

1982 Anayasası'nda Verginin Yasallığı İlkesi ve İstisnaları

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 46 - 54, 23.12.2024

Öz

Vergi, devletlerin en önemli kamu finansman aracı ve gelir kaynağıdır. Verginin kişilerden alınabilmesi vergiyi sınırsız bir güç haline getirmekte ve bu sebeple kişilerin mülkiyet hakkı başta olmak üzere temel hak ve özgürlüklerini müdahaleye açık hale getirmektedir. Verginin yasallığı ilkesi vergilendirme yetkisine sahip olan yasama organının bu yetkiyi nasıl kullanacağını açıklayan bir ilke konumundadır.
Çalışmada; verginin yasallığı ilkesi, vergilendirme yetkisi çerçevesinde 1982 Anayasası’nda yazan maddeler ile incelenmiştir. Anayasa’da verginin yasallığı ilkesinin istisnalarının bulunması ve bu istisnalarda sınırların belirlenmemesi ilkenin ihlali anlamına gelmekte ve kişilerin hukuk sistemine olan güvenini sarsmaktadır. Bu sebepten çalışma ile; verginin yasallığı ilkesinin uygulanması ile ilgili istisnaların belirgin olmaması vurgulanmış ve yasa koyucuya ilkenin daha belirgin hale gelmesi ile ilgili öneride bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aliefendioğlu, Y. (1983). Vergilendirme Yetkisi ve 1980 Sonrası Türk Vergi Politikası. Danıştay Dergisi, 13(50-51), 60-80.
  • Arıkan, Z. (1996/1997). Vergilendirme Yetkisi ve Kullanımı. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Maliye Araştırmaları Konferansları, (37), 269-281.
  • Avcı, O. (2020). Anayasa Mahkemesi Kararları Işığında Vergilerin Kanuniliği İlkesinin Değerlendirilmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, (42) 67-93.
  • Başaran Yavaşlar, F. (2015). Hukuki Güvenlik İlkesinin Bir Alt İlkesi Olarak Vergi Hukukunda Yasallık İlkesi. Göztepe, E. (Ed.). “Kamu Hukukçuları Platformu: Hukuk Güvenliği” içinde. Ankara: Türkiye Barolar Birliği Yayınları Yayın No:277, 189-238.
  • Çağan, N. (1982). Vergilendirme Yetkisi. İstanbul: Kazancı Hukuk Yayınları.
  • Doğrusöz, A.B. (1985). Vergilendirme Yetkisinin Yasama ve Yürütme Organları Arasında Bölüşümü. İdare Hukuku ve İlimleri Dergisi, 6(1-3), 65-76.
  • Doğrusöz, A.B. (2012). Mükellef Hakları ve Anayasal Beklentiler: Gelecek İçin Birkaç Not. Feridun Yenisey, Gülsen Güneş ve Z. Ertunç Şirin (Dü.), “Anayasadan Mali ve Vergisel Beklentiler” içinde. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık, 316-323.
  • Güneş, G. (2011). Verginin Yasallığı İlkesi (3. Baskı). İstanbul: On İki Levha Yayıncılık A.Ş.
  • Karakoç, Y. (2013). Anayasal Vergileme İlkeleri Üzerine Bir Değerlendirme. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 15(Özel Sayı), 1259-1308.
  • Kaya, A. (2020). Vergilendirme Yetkisi ve Verginin Yasallığı. “Prof. Dr. Nami Çağan Anısına Armağan” içinde. Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları Yayın No:63, 383-388.
  • Kaneti, S. (1986/1987). Vergi Hukuku. İstanbul: Özdem Kardeşler Matbaası.
  • Öz, E. (2004). Tarihi Perspektiften Osmanlı'da Vergi. Mevzuat Dergisi, 7(84), https://www.mevzuatdergisi.com/2004/12a/08.html , (Erişim Tarihi: 26 Nisan 2024).
  • Saraçoğlu, F. (2003). Vergilendirme Yetkisi ve Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri, Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, (3), 175-189.
  • Şişman, G. (2014). Katma Değer Vergisinde Vergiyi Doğuran Olay. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Taylar, Y. (2021). Vergi Hukukunda Vergiyi Doğuran Olay. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık A.Ş.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk ve İktisat
Bölüm Cilt: 6 Sayı: 2
Yazarlar

Erdinç Alp 0000-0002-9287-6223

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2024
Kabul Tarihi 2 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Alp, E. (2024). 1982 Anayasası’nda Verginin Yasallığı İlkesi ve İstisnaları. Ünye İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 46-54.

Publication Principles
1. Manuscripts submitted to The Journal of Ünye Faculty of Economics and Administrative Sciences must not have been published anywhere before and should not have been submitted for publication.
2. Articles written in either Turkish or English languages are published in the journal. The scientific and linguistic responsibility of the studies published in the journal belongs to the author(s).
3. In our journal, not only studies coming from academicians but also studies coming from researchers will be evaluated.
4. Studies that had been presented at conferences before and have not been published in full text, only had been published abstracts, can be accepted into the publication evaluation process provided that it is stated in the study.
5. Articles should be submitted to our journal electronically. To submissions of articles online through the website and follow the stage of the article in the referee evaluation process, it is necessary to be a member and log in to the Journal. The personal information entered on the journal's website will only be used for the stated purposes of the journal and will not be accessible for any other purpose or to any party.
6. The authors are informed about the refereeing process of the articles submitted to The Journal of Ünye Faculty of Economics and Administrative Sciences through the system and the evaluation reports can be easily followed by them via the system.
7. When applying, an article file without author information will be uploaded to the system.
8. The journal is based on the blind peer-review process. In the articles to be sent to the referee, the confidentiality of the information regarding the author's identity is ensured.
9. The articles submitted to the journal are sent to at least two referees after the preliminary examination in terms of form and content. Manuscripts that receive positive feedback from the referees are included in the publication process. If one positive and one negative report is received from the referees, the study is sent to a third referee by the Journal Editor.
10. It is aimed that the articles submitted to the journal will complete the referee process within two months. However, the authors of the articles for which corrections are requested must make the relevant corrections within one month and send them to the editorial board.
11. In line with the reports from the referees, it is decided to publish the article, to request revisions, additional information and abbreviations from the authors within the framework of the report, or not to publish it, and this decision is announced to the authors through the system. The authors are answerable for making all changes requested by the referees. Studies will not be published without constructing the desired changes.
12. The articles whose evaluation process is completed are queued by the journal editorial office and published in the relevant issue of the journal.
13. Manuscripts that do not comply with the journal's subject, spelling or grammar rules are returned to the authors after the preliminary review without being sent to the referees. All kinds of changes in form and content may be requested from the authors of the manuscripts received for preliminary evaluation.
14. All publication rights of the articles accepted and published in the journal in written and electronic media belong to The Journal of Ünye Faculty of Economics and Administrative Sciences.
15. No royalties are paid to the authors for the works published in the journal and the author does not have any claim rights.
16. The opinions in the articles published in the journal are subject to the responsibility of the corresponding authors.
17. In line with the reports received from the referees, it is decided to publish the article, to request corrections, additional information and abbreviations from the authors within the framework of the report, or not to publish the article, and this decision is notified to the authors via the system. Authors are obliged to make all changes requested by the referees. The manuscripts are not published until the requested changes are made.
18. All publication rights of the articles accepted and published in the journal in written and electronic media belong to The Journal of Ünye Faculty of Economics and Administrative Sciences.
19. No royalties are paid to the authors for the works published in the journal and the author does not have any claim rights.
20. The opinions in the articles published in the journal are subject to the responsibility of the relevant authors.
21. Articles accepted for publication cannot be reproduced and published in any way without the written permission of The Journal of Ünye Faculty of Economics and Administrative Sciences. However, it can be quoted provided that the source is cited.
22. If a research study has been supported by any institution or produced from the thesis, this should be indicated as a footnote on the same page by placing (*) on the last word of the title of the work.