Yıl 2018, Cilt 1 , Sayı 1, Sayfalar 1 - 3 2019-01-16

Anksiyete Bozukluklarında Psikososyal Bir Müdahale: Bilinçli Farkındalık Temelli Terapiler

Volkan Demir [1] , Hatice Hilal İlgaz [2]


Bilinçli farkındalık (mindfulness), dikkatin anlık yaşantılara odaklanmasını ve içsel deneyimlerin gözlemlenmesini içeren bir zihin ve beden pratiğidir. Bilinçli farkındalık (mindfulness) kavramı son yıllarda artan bir şekilde bilimsel araştırma literatürünün ilgisini çekmektedir. Bilinçli farkındalık temelli uygulamalar son 20 yılda artmış ve çoğunlukla olumlu sonuçlar alınmıştır. Yapılan çalışmalarda, bilinçli farkındalık temelli terapi uygulamalarının anksiyete tedavisi için umut verici bir yöntem olduğu rapor edilmiştir. Literatürde “farkındalık” kapsamında yapılan çalışma bulguları doğrultusunda yüksek bilinçli farkındalık düzeyine sahip bireylerin kaygı düzeylerinin düşük olduğu görülmektedir. Türkiye’de bilinçli farkındalık temelli terapilere yönelik ilginin arttığı görülmektedir ancak konu ile ilgili psikoloji literatürü bu ihtiyacı karşılayamamaktadır. Bu nedenle, mevcut derleme çalışmasında bilinçli farkındalığın ve farkındalık temelli müdahale programlarının anksiyete bozuklukları üzerindeki sonuçlarını değerlendirmek için yapılan çalışmaların incelenmesi amaçlanmıştır.

Anksiyete bozuklukları, bilinçli farkındalık, terapi
  • Arana D. The practice of mindfulness meditation to alleviate the symptoms of chronic shyness and social anxiety (Doctoral dissertation, ProQuest Information & Learning). 2006.
  • Astin JA. Stress reduction through mindfulness meditation. Psychotherapy and psychosomatics. 1997; 66(2), 97-106.
  • Baer RA. Mindfulness, assessment, and transdiagnostic processes. Psychological Inquiry. 2007; 18(4), 238-242.
  • Baer RA, Smith GT, Lykins E, Button D, Krietemeyer J, Sauer S, et al. Construct validity of the five facet mindfulness questionnaire in meditating and nonmeditating samples. Assessment. 2008; 15(3), 329-342.
  • Beauchemin J, Hutchins TL, Patterson F. Mindfulness meditation may lessen anxiety, promote social skills, and improve academic performance among adolescents with learning disabilities. Complementary Health Practice Review. 2008; 13(1), 34-45.
  • Beck AT, Emery G, Greenberg RL. Anxiety disorders and phobias: A cognitive approach. Basic, New York. 1985.
  • Bishop SR, Lau M, Shapiro S, Carlson L, Anderson ND, Carmody J, et al. Mindfulness: a proposed operational definition. Clin Psychol Sci Pract. 2004; 11:230-241.
  • Bodhi B. The connected discourses of the Buddha: a new translation of the Samyutta Nikaya. Boston, Massachusetts: Wisdom Publications. trans. 2000.
  • Brach T. Radical acceptance: Embracing your life with the heart of a Buddha. Bantam. 2003.
  • Broderick PC, Metz S. Learning to BREATHE: A pilot trial of a mindfulness curriculum for adolescents. Advances in school mental health promotion. 2009; 2(1), 35-46.
  • Brown KW, Ryan RM, Creswell JD. Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological inquiry. 2007; 18(4), 211-237.
  • Cash M, Whittingham K. What facets of mindfulness contribute to psychological well-being and depressive, anxious, and stress-related symptomatology?. Mindfulness. 2010; 1(3), 177-182.
  • Craigie MA, Rees CS, Marsh A, Nathan P. Mindfulness-based cognitive therapy for generalized anxiety disorder: A preliminary evaluation. Behavioural and Cognitive Psychotherapy. 2008; 36(5), 553-568.
  • Çatak PD, Ögel K. Farkındalık Temelli Terapiler ve Terapötik Süreçler. Klinik Psikiyatri. 2010; 13, 85-91.
  • Davidson RJ, Kabat-Zinn J, Schumacher J, Rosenkranz M, Muller D, Santorelli SF, et al. Alterations in brain and immune function produced by mindfulness meditation. Psychosomatic medicine. 2003; 65(4), 564-570.
  • Davis DM, Hayes JA. What are the benefits of mindfulness? A practice review of psychotherapy-related research. Psychotherapy. 2011; 48(2), 198.
  • Demir V, Gündoğan NA. Bilinçli Farkındalık Temelli Bilişsel Terapi Programının Üniversite Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Güçlüklerini Azaltmadaki Etkisi. Ege Eğitim Dergisi. 2018; 19(1), 46-66.
  • Demir V. Bilinçli farkındalık temelli hazırlanan eğitim programının bireylerin depresyon ve stres düzeyleri üzerine etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi. 2014.
  • Demir V. Bilinçli farkındalık temelli kognitif terapi programının bireylerin depresif belirti düzeyleri üzerine etkisi. Psikoloji Çalışmaları Dergisi. 2015; 35(1), 15-26.
  • Demir V. Görme Engellilerde Depresif Belirtilere Yönelik Bilinçli Farkındalık Temelli Bilişsel Terapi Programının Etkililiği. Nesne. 2015; 3(6), 77- 93.
  • Demir V. Bilinçli Farkındalık Temelli Bilişsel Terapi Programının Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerine Etkisi. OPUS – Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 2017; 7(12), 98-118.
  • Deniz ME, Sümer A S. Farklı özanlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim. 2010; 35(158).
  • Dugas MJ, Ladouceur R, Léger E, Freeston MH, Langolis F, Provencher MD, et al. Group cognitive-behavioral therapy for generalized anxiety disorder: Treatment outcome and long-term follow-up. Journal of consulting and clinical psychology. 2003; 71(4), 821.
  • Duncan LG, Bardacke N. Mindfulness-based childbirth and parenting education: promoting family mindfulness during the perinatal period. Journal of Child and Family Studies. 2010; 19(2), 190-202.
  • Evans S, Ferrando S, Findler M, Stowell C, Smart C, Haglin D. Mindfulness-based cognitive therapy for generalized anxiety disorder. Journal of anxiety disorders. 2008; 22(4), 716-721.
  • Germer CK. Teaching mindfulness in therapy. Mindfulness and psychotherapy. 2005; 1(2), 113-129.
  • Goldin PR, Gross JJ. Effects of mindfulness-based stress reduction (MBSR) on emotion regulation in social anxiety disorder. Emotion. 2010; 10(1), 83.
  • Gross CR, Kreitzer MJ, Thomas W, Reilly-Spong M, Cramer-Bornemann M, Nyman JA, et al. Mindfulness-based stress reduction for solid organ transplant recipients: a randomized controlled trial. Alternative therapies in health and medicine. 2010; 16(5), 30.
  • Hayes SC, Luoma JB, Bond FW, Masuda A, Lillis J. Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy. 2006; 44(1), 1-25.
  • Hinton DE, Pich V, Hofmann SG, Otto MW. Acceptance and Mindfulness Techniques as Applied to Refugee and Ethnic Minority Populations With PTSD: Examples From" Culturally Adapted CBT". Cognitive and Behavioral Practice. 2013; 20(1), 33-46.
  • Hofmann SG, Sawyer AT, Witt A. A, Oh D. The effect of mindfulness-based therapy on anxiety and depression: A meta-analytic review. Journal of consulting and clinical psychology. 2010; 78(2), 169.
  • Huppert FA, Johnson DM. A controlled trial of mindfulness training in schools: The importance of practice for an impact on well-being. The Journal of Positive Psychology. 2010; 5(4), 264-274.
  • Jacobson NS, Christensen A, Prince SE, Cordova J, Eldridge K. Integrative behavioral couple therapy: an acceptance-based, promising new treatment for couple discord. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 2000; 68(2), 351.
  • Jain S, Shapiro SL, Swanick S, Roesch SC, Mills PJ, Bell I, et al. A randomized controlled trial of mindfulness meditation versus relaxation training: effects on distress, positive states of mind, rumination, and distraction. Annals of behavioral medicine. 2007; 33(1), 11-21.
  • Kabat-Zinn J. An outpatient program in behavioral medicine for chronic pain patients based on the practice of mindfulness meditation: Theoretical considerations and preliminary results. General hospital psychiatry. 1982; 4(1), 33-47.
  • Kabat-Zinn J. Full catastrophe living: The program of the stress reduction clinic at the University of Massachusetts Medical Center. 1990.
  • Kabat‐Zinn J. Mindfulness‐based interventions in context: past, present, and future. Clinical psychology: Science and practice. 2003; 10(2), 144-156.
  • Kabat-Zinn J. Wherever you go, there you are: Mindfulness meditation in everyday life. Hachette Books. 2009.
  • Kabat-Zinn J, Lipworth L, Burney R. The clinical use of mindfulness meditation for the self-regulation of chronic pain. Journal of behavioral medicine. 1985; 8(2), 163-190.
  • Kabat-Zinn J, Wheeler E, Light T, Skillings A, Scharf MJ, Cropley TG, et al. Influence of a mindfulness meditation-based stress reduction intervention on rates of skin clearing in patients with moderate to severe psoriasis undergoing photo therapy (UVB) and photochemotherapy (PUVA). Psychosomatic medicine. 1998; 60(5), 625-632.
  • Kemper K, Bulla S, Krueger D, Ott MJ, McCool JA, et al. Nurses' experiences, expectations, and preferences for mind-body practices to reduce stress. BMC complementary and alternative medicine. 2011; 11(1), 26.
  • Kim YW, Lee SH, Choi TK, Suh SY, Kim B, Kim CM, et al. Effectiveness of mindfulness‐based cognitive therapy as an adjuvant to pharmacotherapy in patients with panic disorder or generalized anxiety disorder. Depression and anxiety. 2009; 26(7), 601-606.
  • Kristofersson GK. The effects of a mindfulness based intervention on impulsivity, symptoms of depression, anxiety, experiences and quality of life of persons suffering from substance use disorders and traumatic brain injury. University of Minnesota. 2012.
  • Lovibond P., Lovibond SH. The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour research and therapy. 1995; 33(3), 335-343.
  • Miller JJ, Fletcher K, Kabat-Zinn J. Three-year follow-up and clinical implications of a mindfulness meditation-based stress reduction intervention in the treatment of anxiety disorders. General hospital psychiatry. 1995; 17(3), 192-200.
  • Neff KD. The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity. 2003; 2(3), 223-250.Neff KD, McGehee P. Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and identity. 2010; 9(3), 225-240.Ohman A. Fear and anxiety: Evolutionary, cognitive, and clinical perspectives. New York: The Guilford Press. 2000.Özyeşil Z. Özanlayış ve Bilinçli Farkındalık. Ankara: Maya Akademi Yayıncılık. 2011.Peterson LG, Pbert L. Effectiveness of a meditation-based stress reduction program in the treatment of anxiety disorders. Am J Psychiatry. 1992; 149(7), 936-943.Praissman S. Mindfulness‐based stress reduction: A literature review and clinician’s guide. Journal of the American Association of Nurse Practitioners. 2008; 20(4), 212-216.Rinpoche TU. Repeating the Words of the Buddha. Rangjung Yeshe Publications. 2006.
  • Roemer L, Lee JK, Salters-Pedneault K, Erisman SM, Orsillo SM, Mennin DS. Mindfulness and emotion regulation difficulties in generalized anxiety disorder: preliminary evidence for independent and overlapping contributions. Behavior therapy. 2009; 40(2), 142-154.
  • Roemer L, Orsillo SM, Salters-Pedneault K. Efficacy of an acceptance-based behavior therapy for generalized anxiety disorder: Evaluation in a randomized controlled trial. Journal of consulting and clinical psychology.2008; 76(6), 1083.
  • Roemer L, Salters-Pedneault K, Orsillo SM. Incorporating Mindfulness-and Acceptance-Based Strategies in the Treatment of Generalized Anxiety Disorder-3. 2006.
  • Salmon P, Sephton S, Weissbecker I, Hoover K, Ulmer C, Studts JL. Mindfulness meditation in clinical practice. Cognitive and behavioral practice. 2004; 11(4), 434-446.
  • Schonert-Reichl KA, Lawlor MS. The effects of a mindfulness-based education program on pre-and early adolescents’ well-being and social and emotional competence. Mindfulness. 2010; 1(3), 137-151.
  • Semple RJ, Lee J, Rosa D, Miller LF. A randomized trial of mindfulness-based cognitive therapy for children: Promoting mindful attention to enhance social-emotional resiliency in children. Journal of Child and Family Studies. 2010; 19(2), 218-229.
  • Shapiro SL, Schwartz GE, Bonner G. Effects of mindfulness-based stress reduction on medical and premedical students. Journal of behavioral medicine. 1998; 21(6), 581-599.
  • Siegel RD, Germer CK, Olendzki A. Mindfulness: what is it? where did it come from?, Clinical Handbook of Mindfulness, In Clinical handbook of mindfulness (pp. 17-35). Springer, New York, NY. 2009.
  • Singh NN, Lancioni GE, Wahler R, Winton AS, Singh J. Mindfulness approaches in cognitive behavior therapy. Behavioural and Cognitive Psychotherapy. 2008; 36(6), 659-666.
  • Stahl SM. Stahl's essential psychopharmacology: neuroscientific basis and practical applications. Cambridge university press. 2013.
  • Suadiye Y, Aydın A. Anksiyete bozukluğu olan ergenlerde bilişsel hatalar. Klinik Psikiyatri Dergisi. 2009; 12(4), 172-179.
  • Tsang SCH, Mok ESB, Lam SC, Lee JKL. The benefit of mindfulness‐based stress reduction to patients with terminal cancer. Journal of clinical nursing. 2012; 21(17‐18), 2690-2696.
  • Vøllestad J, Sivertsen B, Nielsen GH. Mindfulness-based stress reduction for patients with anxiety disorders: Evaluation in a randomized controlled trial. Behaviour research and therapy. 2011; 49(4), 281-288.
  • Whitebird RR, Kreitzer MJ, O'Connor PJ. Mindfulness-based stress reduction and diabetes. Diabetes Spectrum. 2009; 22(4), 226-230.
  • Yook K, Lee SH, Ryu M, Kim KH, Choi TK, Suh SY, et al. Usefulness of mindfulness-based cognitive therapy for treating insomnia in patients with anxiety disorders: a pilot study. The Journal of nervous and mental disease. 2008; 196(6), 501-503.
  • Zeidan F, Johnson SK, Diamond BJ, David Z, Goolkasian P. Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Consciousness and cognition. 2010; 19(2), 597-605.
Birincil Dil tr
Konular Tıp
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-8148-8647
Yazar: Volkan Demir (Sorumlu Yazar)
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0003-4778-3818
Yazar: Hatice Hilal İlgaz
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 16 Ocak 2019

Bibtex @derleme { ukhtd468868, journal = {Üsküdar Üniversitesi Klinik Hipnoz ve Tamamlayıcı Tıp Dergisi}, issn = {}, address = {}, publisher = {Üsküdar Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {1}, pages = {1 - 3}, doi = {}, title = {Anksiyete Bozukluklarında Psikososyal Bir Müdahale: Bilinçli Farkındalık Temelli Terapiler}, key = {cite}, author = {Demir, Volkan and İlgaz, Hatice Hilal} }
APA Demir, V , İlgaz, H . (2019). Anksiyete Bozukluklarında Psikososyal Bir Müdahale: Bilinçli Farkındalık Temelli Terapiler. Üsküdar Üniversitesi Klinik Hipnoz ve Tamamlayıcı Tıp Dergisi , 1 (1) , 1-3 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ukhtd/issue/42571/468868
MLA Demir, V , İlgaz, H . "Anksiyete Bozukluklarında Psikososyal Bir Müdahale: Bilinçli Farkındalık Temelli Terapiler". Üsküdar Üniversitesi Klinik Hipnoz ve Tamamlayıcı Tıp Dergisi 1 (2019 ): 1-3 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/ukhtd/issue/42571/468868>
Chicago Demir, V , İlgaz, H . "Anksiyete Bozukluklarında Psikososyal Bir Müdahale: Bilinçli Farkındalık Temelli Terapiler". Üsküdar Üniversitesi Klinik Hipnoz ve Tamamlayıcı Tıp Dergisi 1 (2019 ): 1-3
RIS TY - JOUR T1 - Anksiyete Bozukluklarında Psikososyal Bir Müdahale: Bilinçli Farkındalık Temelli Terapiler AU - Volkan Demir , Hatice Hilal İlgaz Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Üsküdar Üniversitesi Klinik Hipnoz ve Tamamlayıcı Tıp Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1 EP - 3 VL - 1 IS - 1 SN - - M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Üsküdar Üniversitesi Klinik Hipnoz ve Tamamlayıcı Tıp Dergisi Anksiyete Bozukluklarında Psikososyal Bir Müdahale: Bilinçli Farkındalık Temelli Terapiler %A Volkan Demir , Hatice Hilal İlgaz %T Anksiyete Bozukluklarında Psikososyal Bir Müdahale: Bilinçli Farkındalık Temelli Terapiler %D 2019 %J Üsküdar Üniversitesi Klinik Hipnoz ve Tamamlayıcı Tıp Dergisi %P - %V 1 %N 1 %R %U
ISNAD Demir, Volkan , İlgaz, Hatice Hilal . "Anksiyete Bozukluklarında Psikososyal Bir Müdahale: Bilinçli Farkındalık Temelli Terapiler". Üsküdar Üniversitesi Klinik Hipnoz ve Tamamlayıcı Tıp Dergisi 1 / 1 (Ocak 2019): 1-3 .
AMA Demir V , İlgaz H . Anksiyete Bozukluklarında Psikososyal Bir Müdahale: Bilinçli Farkındalık Temelli Terapiler. ÜKHTD. 2019; 1(1): 1-3.
Vancouver Demir V , İlgaz H . Anksiyete Bozukluklarında Psikososyal Bir Müdahale: Bilinçli Farkındalık Temelli Terapiler. Üsküdar Üniversitesi Klinik Hipnoz ve Tamamlayıcı Tıp Dergisi. 2019; 1(1): 3-1.