Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebru Sanatı Temasının Dökme Taş Teknolojisinde Uygulanabilirliğinin Araştırılması

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 2, 759 - 768, 30.06.2019
https://doi.org/10.29137/umagd.567539

Öz

Türk sanatları arasında önemli bir yere sahip
olan Ebru sanatının görsel teması günümüzde bir çok sektörde kullanılarak geniş
bir kullanıcı kitlesine hitap etmekte ve beğenisini kazanmaktadır. Bu çalışmada
Ebru sanatının görselliği, yüzey dokusu ve sınırsız renk ahenginin oluşturduğu
muazzam temasının, dökme taş yüzeylerinde uygulanabilirliği
araştırılmıştır.  Dökme taşların
üretiminde Ebru sanatının temasının yansıtılması için uygulanan yöntem yüzey
boyaması şeklinde olmayıp, üretim sırasında uygulan ve geliştirilen döküm teknikleri
ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada mermer tozu, nano kalsit,  çimento, kuvars, polimerler, lif, su ve
polikarboksilat esaslı katkı ile toz pigmentler kullanılmıştır. Ebrulu dökme
taş üretiminde polikarboksilat esaslı akışkanlaştırıcı katkı kullanılarak
kendiliğinden yerleşen kıvam da beton kalıplara dökülerek istenilen boyutta
örnekler hazırlanmıştır. Yayılma kıvamının akıcı olmasına rağmen kullanılan toz
malzemelerinin ( >200 mikron altı) miktarı 600 kg/m3 ten fazla olduğundan
ayrışma olmaksızın kalıba yerleşebilirlik sağlanmıştır. TS 10449’a göre doğal
taş olarak kullanılan hakiki mermerlerin basınç dayanımı 50 MPa ve eğilme
dayanımı 6 MPa olmalıdır. Ebrulu dökme taş ürünlerinin basınç dayanımı 64 MPa
ve eğilme dayanımı 9,6 MPa olarak bulunmuştur. Bu mekanik sonuçlar neticesinde
doğal mermerin kullanıldığı bütün alanlarda Ebrulu dökme taş ürünlerinin
rahatlıkla kullanılabileceği saptanmıştır.
Ebru sanatın görsel
teması kullanılarak, sehpa ve bahçe masası üretimi gerçekleştirilebilir.

Destekleyen Kurum

Amasya üniversitesi Mimarlık fakültesüi mimarlık bölümü

Kaynakça

  • 1. Akman M.S., Yapı Malzemelerinin Tarihsel Gelişimi, TMH - Türkiye Mühendislik Haberleri, s 426, (2003).
  • 2. Argun İ., “Ebrû Sanatı,” İstanbul İktisat Dergisi, s. 224-225, ss 42-43, (1984).
  • 3. Arıtan A.S., “Türk Ebru Sanatı ve Bugünkü Durumu,” Selçuk.Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, s.8, ss.441, (1999).
  • 4. Arıtan, A, S, “Türk Ebru Sanatı. Türkler,” Yeni Türkiye Yayınları, Konya, Türkiye, s.12. (2002)
  • 5. Baradan, B., Felekoğlu, B. “Kendiliğinden Yerleşen Betonların Mekanik Özellikleri”. Beton Kongresi, İzmir, 234-243.(2004).
  • 6. Felekoğlu B., Yardımcı M.Y.,Baradan B., ‘Kendiliğinden Yerleşen Betonların Aşınma ve Donma-Çözülme Direnci,’ 5. Ulusal Beton Kongresinde sunuldu, İstanbul, (2003)
  • 7. Kıran A., “Rengin Psikolojik Etkilerinin İncelenmesi ve Deneysel Psikoloji Yöntemi ile Ülkemiz için 18-25 Yaş Üzerinde Renk Tercihlerinin Saptanması,” Doktora tezi, Y.T.Ü, Ankara, Türkiye, (1986).
  • 8. Sungur N., “SanatveKimyaBirArada: Ebru,” BilimveTeknikDergisi, s.316, (1994).
  • 9. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, İnşaat Teknolojisi, Duvara Doğal ve Yapay Taş Kaplama, Erişim: http://megep.meb.gov.tr/, Ankara, (2012).
  • 10. TS 10449, “Mermer-Kalsiyum karbonat esaslı-Yapı ve kaplama taşı olarak kullanılan”, TürkStandartlarEnstitüsü,(2009).
  • 11. TS 12390-4, “Sertleşmiş beton deneyleri - Bölüm 4 : Basınç dayanımı - Deney makinalarının özellikleri”, Türk Standartlar Enstitüsü,(2002).
  • 12. TS 12390-5, “Sertleşmiş beton deneyleri - Bölüm 5 : Deney numunelerinin eğilme dayanımının tayini”, TürkStandartlarEnstitüsü,(2002).
  • 13. TS EN 12350-8, “Beton - Taze beton deneyleri - Bölüm 8: Kendiliğinden yerleşen beton - Çökme yayılma deneyi”, Türk Standartlar Enstitüsü,(2011).
  • 14. Yılmaz, A.D., “Yeni kuşak hiper akışkankanlaştırıcı beton katkıları” TMH - Türkiye Mühendislik Haberleri, Sayı 426, (2003).

Investigation of the Applicability of Ebru Art in Cast Stone Technology

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 2, 759 - 768, 30.06.2019
https://doi.org/10.29137/umagd.567539

Öz

The visual theme of
the art of Ebru, which has an important place among the Turkish arts, is
appealing to a wide range of users by using it in many sectors. In this study,
the visuality of the marbling art, the surface texture and the immense contact
created by the unlimited color harmony and the applicability of the cast stone
surfaces were investigated. The method used to reflect the theme of marbling
art in the production of cast stones was not as a surface painting but was carried
out by casting techniques applied during production. Marble powder,
nano-calcite, cement, quartz, polymers, fiber, water and polycarboxylate based
admixtures and powder pigments were used in the study.
Polycarboxylate based plasticizer additive was used in the production of
marbling cast stone. Although the flowing consistency is more than 600 kg / m3,
the powder materials used (> 200 microns below) have been applied to the
mold without decomposition. According to TS 10449, genuine marble used as natural
stone should have a compressive strength of 50 MPa and a bending strength of 6
MPa. The compressive strength of Ebru cast stone products was 64 MPa and its
flexural strength was 9.6 MPa. As a result of these mechanical results, it has
been determined that Ebru cast stone products can be used in all areas where
natural marble is used. Kitchen counter, coffee table and garden table can be
produced by using the visual theme of marbling art.

Kaynakça

  • 1. Akman M.S., Yapı Malzemelerinin Tarihsel Gelişimi, TMH - Türkiye Mühendislik Haberleri, s 426, (2003).
  • 2. Argun İ., “Ebrû Sanatı,” İstanbul İktisat Dergisi, s. 224-225, ss 42-43, (1984).
  • 3. Arıtan A.S., “Türk Ebru Sanatı ve Bugünkü Durumu,” Selçuk.Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, s.8, ss.441, (1999).
  • 4. Arıtan, A, S, “Türk Ebru Sanatı. Türkler,” Yeni Türkiye Yayınları, Konya, Türkiye, s.12. (2002)
  • 5. Baradan, B., Felekoğlu, B. “Kendiliğinden Yerleşen Betonların Mekanik Özellikleri”. Beton Kongresi, İzmir, 234-243.(2004).
  • 6. Felekoğlu B., Yardımcı M.Y.,Baradan B., ‘Kendiliğinden Yerleşen Betonların Aşınma ve Donma-Çözülme Direnci,’ 5. Ulusal Beton Kongresinde sunuldu, İstanbul, (2003)
  • 7. Kıran A., “Rengin Psikolojik Etkilerinin İncelenmesi ve Deneysel Psikoloji Yöntemi ile Ülkemiz için 18-25 Yaş Üzerinde Renk Tercihlerinin Saptanması,” Doktora tezi, Y.T.Ü, Ankara, Türkiye, (1986).
  • 8. Sungur N., “SanatveKimyaBirArada: Ebru,” BilimveTeknikDergisi, s.316, (1994).
  • 9. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, İnşaat Teknolojisi, Duvara Doğal ve Yapay Taş Kaplama, Erişim: http://megep.meb.gov.tr/, Ankara, (2012).
  • 10. TS 10449, “Mermer-Kalsiyum karbonat esaslı-Yapı ve kaplama taşı olarak kullanılan”, TürkStandartlarEnstitüsü,(2009).
  • 11. TS 12390-4, “Sertleşmiş beton deneyleri - Bölüm 4 : Basınç dayanımı - Deney makinalarının özellikleri”, Türk Standartlar Enstitüsü,(2002).
  • 12. TS 12390-5, “Sertleşmiş beton deneyleri - Bölüm 5 : Deney numunelerinin eğilme dayanımının tayini”, TürkStandartlarEnstitüsü,(2002).
  • 13. TS EN 12350-8, “Beton - Taze beton deneyleri - Bölüm 8: Kendiliğinden yerleşen beton - Çökme yayılma deneyi”, Türk Standartlar Enstitüsü,(2011).
  • 14. Yılmaz, A.D., “Yeni kuşak hiper akışkankanlaştırıcı beton katkıları” TMH - Türkiye Mühendislik Haberleri, Sayı 426, (2003).
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Gökçe 0000-0002-8117-0866

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 19 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gökçe, M. (2019). Ebru Sanatı Temasının Dökme Taş Teknolojisinde Uygulanabilirliğinin Araştırılması. International Journal of Engineering Research and Development, 11(2), 759-768. https://doi.org/10.29137/umagd.567539
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.