Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SELİMPAŞA ÇOCUK OYUNLARININ KÜLTÜREL AKTARIMA ETKİSİ

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 1, 66 - 74, 29.06.2024

Öz

Toplumların kültür unsurlarını tanımak, değişimlerini anlamak için pek çok kültürel unsur ve toplumun bireyleri değerlendirilebilir. Bu unsurlardan birisi de çocuklar ve çocuk oyunlarıdır. Çocuklar, yaşadıkları toplumların kültürel dinamikleri hakkında bilgiye ulaşmayı sağlayan tanıklardandır. Bu tanıklığı yaşadıkları dönemden bağımsız olmayan oyunlarıyla yapmaktadırlar. Oynadıkları oyunlar, oyunları oynarken kullandıkları sözcükler, oyunları oynama şekilleri, oyunlara koydukları kurallar gibi daha pek çok özellik çocuğun yaşadığı toplum hakkındaki ipuçlarıdır. Halk bilimi konularından biri olan çocuk oyunları, sözlü kültürün doğal taşıyıcıları olarak karşımıza çıkmaktadır. Bir toplumun kültür unsurları hakkındaki bazı bilgilere o toplumda yaşayan çocukların oynadığı oyunlara bakılarak da ulaşılabilir; çünkü toplumlarda çocuk oyunları, doğup geliştiği toplumun kültür özelliklerinden bağımsız değildir. Duyuş, yaşayış, inanç, yeme-içme, barınma gibi unsurlar oyunlarda da etkisini gösterir. Teknolojik gelişmeler her ne kadar çocukların ilgi ve oyun alanlarını etkilemiş olsa da ilkokul ve ortaokul seviyesindeki çocukların grupla ve bireysel oyunları yine de oynadıkları görülmektedir. Bu çalışma, İstanbul İli Silivri İlçesi Selimpaşa Mahallesi’ndeki çocuk oyunları hakkında hazırlanmıştır. Çalışmada Silivri ilçesi Selimpaşa Mahallesi çocuklarının oynadığı oyunlar katılımsız gözlem yoluyla incelenmiştir. Tespit edilen bu oyunlar hakkında bilgi verilmiş ve oyunlar alfabetik sıraya göre düzenlenmiştir.

Proje Numarası

1

Kaynakça

  • Akkaya, A.(2018). Çocuk ve Oyun. İstanbul: Phoenix Yayınevi.
  • Akandere, M. (2003). Eğitici Okul Oyunları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bekmezci, H. Hava Özkan. H.(2015).Oyun ve Oyuncağın Çocuk Sağlığına Etkisi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi. 5(2):81-87.
  • Huızınga, J. (2018). Homo Ludens, Oyunun Kültürel İşlevi Üzerine Bir İnceleme. İ. Mutlu (çev.) . İstanbul: Dorlion Yayınları.
  • Koçyiğit, S, Tuğluk, M. N. ve Kök, M. (2007). Çocuğun Gelişim Sürecinde Eğitsel Bir Etkinlik Olarak Oyun. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi (16), 324-342.
  • Yavuzer, H.(1993). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • URL-1: “Çocuk Haklarına Dair Sözleşme”. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/22184.pdf. (Erişim: 04.04.2024)
  • URL-2: “BM Çocuk Haklarına Dair Sözleşme”.https://www.anayasa.gov.tr/media/3626/akarca.pdf. (Erişim:30.03.2024)
  • URL-3: “Silivri Selimpaşa Tarihî Evler”. https//www.silivriliyiz.com.(Erişim: 25.03.2024)

THE EFFECT OF SELIMPASA CHILDREN'S GAMES ON CULTURAL TRANSMISSION

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 1, 66 - 74, 29.06.2024

Öz

Many cultural elements and individuals of the society can be evaluated in order to recognize the cultural elements of societies and understand their changes. One of these elements is children and children's games. Children are among the witnesses who provide access to information about the cultural dynamics of the societies in which they live. They make this testimony with their plays that are not independent of the period in which they live. Many other features such as the games they play, the words they use while playing the games, the way they play the games, the rules they set for the games are clues about the society in which the child lives. Children's games, which are one of the subjects of folk science, come across as natural carriers of oral culture. Some information about the cultural elements of a society can also be obtained by looking at the games played by children living in that society, because children's games in societies are not independent of the cultural characteristics of the society in which they were born and developed. Elements such as hearing, living, belief, eating-drinking, housing also show their influence in games. Although technological developments have affected children's interests and playgrounds, it is observed that children at the primary and secondary school levels still play group and individual games. This study was prepared about children's games in Selimpasa Neighborhood of Silivri District of Istanbul Province. In the study, the games played by the children of Selimpasa Neighborhood of Silivri district were examined by unattended observation. Information was given about these detected games and the games were arranged in alphabetical order.

Proje Numarası

1

Kaynakça

  • Akkaya, A.(2018). Çocuk ve Oyun. İstanbul: Phoenix Yayınevi.
  • Akandere, M. (2003). Eğitici Okul Oyunları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bekmezci, H. Hava Özkan. H.(2015).Oyun ve Oyuncağın Çocuk Sağlığına Etkisi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi. 5(2):81-87.
  • Huızınga, J. (2018). Homo Ludens, Oyunun Kültürel İşlevi Üzerine Bir İnceleme. İ. Mutlu (çev.) . İstanbul: Dorlion Yayınları.
  • Koçyiğit, S, Tuğluk, M. N. ve Kök, M. (2007). Çocuğun Gelişim Sürecinde Eğitsel Bir Etkinlik Olarak Oyun. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi (16), 324-342.
  • Yavuzer, H.(1993). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • URL-1: “Çocuk Haklarına Dair Sözleşme”. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/22184.pdf. (Erişim: 04.04.2024)
  • URL-2: “BM Çocuk Haklarına Dair Sözleşme”.https://www.anayasa.gov.tr/media/3626/akarca.pdf. (Erişim:30.03.2024)
  • URL-3: “Silivri Selimpaşa Tarihî Evler”. https//www.silivriliyiz.com.(Erişim: 25.03.2024)
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültür, Temsil ve Kimlik
Bölüm İnceleme Makalesi
Yazarlar

Kader Şahin 0009-0002-1476-1882

Proje Numarası 1
Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2024
Kabul Tarihi 28 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin, K. (2024). SELİMPAŞA ÇOCUK OYUNLARININ KÜLTÜREL AKTARIMA ETKİSİ. UMAY Sanat Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 66-74.