Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE PLACE AND IMPORTANCE OF MUSEUM TRIPS IN LIFE AND SOCIAL STUDIES TEACHING

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 62 - 73, 22.12.2022

Öz

Life Studies and Social Studies courses are defined as interdisciplinary and multidisciplinary courses, the subject of which is the individual and individual life. It is important that these two courses reach citizen competencies, which are their two essential qualities, and that they are a holistic, interdisciplinary field. In life studies and social studies teaching, which adopts a constructivist approach, it is aimed to develop historical comprehension and historical thinking abilities of students rather than memorizing ancient times and historical events in teaching history subjects. Museums are shown as one of the alternative learning areas that can contribute to achieving these goals and benefit from teaching social studies subjects. Today, the possibilities offered by the internet make it simple to access information. However, there are difficulties in accessing the right information as well as difficulties in accessing museums. The difference in visiting places and hours of museums is effective in this. Museums provide visual support to education. In addition, historical sites are detailed in museums. That is why it is stated that museums are important for social studies teachers. With this study, it is expected that the contribution of museums to education can be understood more effectively. In addition, it is pointed out in the study that museums do not see the value they deserve. In this study, a literature review on this subject was carried out. Different museums were mentioned and some results were obtained.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2000). Müze Pedagojisinin Türkiye’deki Yansımaları ve Müzelerdeki Yaratıcı Drama Uygulamaları. Üçüncü Uluslararası Tarih Kongresi Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar; Küreselleşme ve Yerelleşme (s.130-143). İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.
  • Akyüz, Y. (2008). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aktekin, S. (2008). Müze Uzmanlarının Okulların Eğitim Amaçlı Müze Ziyaretlerine İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 103-111.
  • Aydın, M., Dündar, R. ve Kaya, F. (2016). Yerel tarih Etkinlikleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ed. R. Sever, M. Aydın, & E. Koçoğlu. Alternatif yaklaşımlarla sosyal bilgiler öğretimi içinde (s.524-534).
  • Baysal, Z. N. ve Öztürk, C. (2006). Hayat Bilgisi: Toplumsal ve Doğal Yaşama Bütüncül Bir Bakış. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bektaş, M., Dündar, H., Horzum, M. B., İnal, S., Karabağ, G. ve Öztürk, E. (2009). Hayat Bilgisi Dersinin Dünü Bugünü: İlköğretim Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bilgili, A. (2009). Sosyal Bilgilerin Temelleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Basımevi.
  • Buyurgan, S. ve Mercin, L. (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. İstanbul: Varan Matbaacılık.
  • Çetin, Y. (2002). Çağdaş Eğitimde Müze Eğitiminin Rolü ve Önemi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 0(8), 67-61.
  • Demir, M. K. (2016). Hayat Bilgisi Öğretim Programının Değiştirilmesi Gerekçelerine Dair Öğretmen Adayı Görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 47, 157-171.
  • Dündar, H. (2003). İlköğretim Okullarında Öğrenci Yaratıcılığını Geliştirmede Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ilgaz, S. ve Örten, H. (2015). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Tarihi ve Sanatsal Mekânlara Dayalı Öğrenme Ortamları. Ed. E. Koçoğlu ve R. Sever, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Mekânsal Öğrenme Ortamları içinde (285-308), Ankara: Pegem akademi Yayıncılık.
  • Karabağ, Ş. (2009). Hayat Bilgisi Dersinin Tarihçesi. Ed. T. Bayram, Hayat Bilgisi Öğretimi içinde (s.3-20), Ankara: Maya Akademi.
  • Kaymakçı, S. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında İlişkilendirmeler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 273-305.
  • Meydan, A. ve Akkuş, A. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Müze Gezilerinin Tarihi ve Kültürel Değerlerin Kazandırılmasındaki Önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 0(29), 402-422.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Öztekin, O. A. (2014). Müze Kavramı ve Müze Yapılarının İç Mekanlarının İstanbul’dan Örneklerle İncelenmesi. Haliç Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2002). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programları. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (47-81), Ankara: Pegem Yayınları.
  • Paykoç, F. ve Baykal, S. (2000). Müze Pedagojisi: Kültür, İletişim ve Aktif Öğrenme Ortamı Olarak Müzelerin Etkinliğine İlişkin Bir Çalışma. Müzecilikte yeni Yaklaşımlar Küreselleşme ve Yerelleşme. 3. Uluslararası Tarih Kongresi, (s. 102-113), İstanbul: Numune.
  • Sade, F. Ö. (2005). Türkiye'de Tasarlanmış Müze Yapıları. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Ana Bilim Dalı Mimarlık Tarihi ve Kuramı Bilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sarkan Tosun, O. (2009). Müze İncelemelerinin İlköğretim Okullarındaki Görsel Sanatlar Eğitimine Katkısı (Bolu İli Örneği). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tosun, HB (2015). Hayat Bilgisi Dersinde Müze Uygulamaları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tuncel, G. ve Dolanbay, H. (2016). Sınıf Dışı Öğretim Teknikleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ed. R. Sever, M. Aydın ve E. Koçoğlu, Alternatif Yaklaşımlarla Sosyal Bilgiler Eğitimi içinde (s. 358-418). Ankara: Pegem Akademi.
  • Turan, İ. ve Karabacak, N. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretmen Kılavuz Kitaplarının Öğretimdeki Yansımaları. Milli Eğitim, 0(177), 138-152.
  • Ustaoğlu, A. (2012). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Türk Tarihine Yolculuk Ünitesinde Sanal Müzelerin Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Vural, F. S. (2014). Çocukta Kişilik Oluşumu ve Başarı. İstanbul: Mendirek Yayıncılık.
  • Yavuzer, H. (2016). Okul Çağı Çocuğu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeşilbursa, C. C. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihi Yerlerin Kullanımı. TÜBAR, XXIII, Bahar, 209-222.

HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE MÜZE GEZİLERİNİN YERİ VE ÖNEMİ

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 62 - 73, 22.12.2022

Öz

Hayat Bilgisi ve Sosyal bilgiler dersleri, konusu birey ve birey hayatı olan disiplinler arası ve çok disiplinli dersler olarak belirtilmektedir. Bu iki dersin iki esas niteliği olan vatandaş yeterliklerine erişmesi ve bütüncül, disiplinler arası bir alan olması önem arz etmektedir. Yapılandırmacı anlayışı benimseyen hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretiminde, tarih konularının öğretilmesinde öğrencilerin eski zamanları ve tarihi olayları ezberlemelerinden ziyade tarihsel kavrama ve tarihsel düşünme yetilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçlara ulaşılmasına katkı sağlayabilecek ve sosyal bilgiler konularının öğretilmesinde faydalanabilecek alternatif öğrenme alanlarından birisi olarak müzeler gösterilmektedir. Günümüzde internetin sunduğu olanaklar bilgiye ulaşmayı basit hale getirmektedir. Ancak doğru bilgiye ulaşmanın da zor olduğu kadar müzelere erişimde de zorluklar bulunmaktadır. Bunda müzelerin ziyaret yerleri ve saatleri farklılık göstermesi etkili olmaktadır. Müzeler eğitime görsel destek sağlamaktadır. Ayrıca, tarihi bölgeler müzelerde detaylandırılmıştır. Bu yüzden müzelerin sosyal bilgiler öğretmenleri için önemli olduğu ifade edilmektedir. Bu çalışma ile müzelerin eğitime katkısının daha etkili bir şekilde anlaşılabileceği öngörülmektedir. Ayrıca çalışmada müzelerin hak ettiği değeri görmediğine de dikkat çekilmektedir. Bu çalışmada bu konuyla ilgili literatür taraması gerçekleştirilmiştir. Farklı müzelere değinilmiş ve bazı sonuçlar elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2000). Müze Pedagojisinin Türkiye’deki Yansımaları ve Müzelerdeki Yaratıcı Drama Uygulamaları. Üçüncü Uluslararası Tarih Kongresi Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar; Küreselleşme ve Yerelleşme (s.130-143). İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.
  • Akyüz, Y. (2008). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aktekin, S. (2008). Müze Uzmanlarının Okulların Eğitim Amaçlı Müze Ziyaretlerine İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 103-111.
  • Aydın, M., Dündar, R. ve Kaya, F. (2016). Yerel tarih Etkinlikleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ed. R. Sever, M. Aydın, & E. Koçoğlu. Alternatif yaklaşımlarla sosyal bilgiler öğretimi içinde (s.524-534).
  • Baysal, Z. N. ve Öztürk, C. (2006). Hayat Bilgisi: Toplumsal ve Doğal Yaşama Bütüncül Bir Bakış. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bektaş, M., Dündar, H., Horzum, M. B., İnal, S., Karabağ, G. ve Öztürk, E. (2009). Hayat Bilgisi Dersinin Dünü Bugünü: İlköğretim Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bilgili, A. (2009). Sosyal Bilgilerin Temelleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Basımevi.
  • Buyurgan, S. ve Mercin, L. (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. İstanbul: Varan Matbaacılık.
  • Çetin, Y. (2002). Çağdaş Eğitimde Müze Eğitiminin Rolü ve Önemi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 0(8), 67-61.
  • Demir, M. K. (2016). Hayat Bilgisi Öğretim Programının Değiştirilmesi Gerekçelerine Dair Öğretmen Adayı Görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 47, 157-171.
  • Dündar, H. (2003). İlköğretim Okullarında Öğrenci Yaratıcılığını Geliştirmede Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ilgaz, S. ve Örten, H. (2015). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Tarihi ve Sanatsal Mekânlara Dayalı Öğrenme Ortamları. Ed. E. Koçoğlu ve R. Sever, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Mekânsal Öğrenme Ortamları içinde (285-308), Ankara: Pegem akademi Yayıncılık.
  • Karabağ, Ş. (2009). Hayat Bilgisi Dersinin Tarihçesi. Ed. T. Bayram, Hayat Bilgisi Öğretimi içinde (s.3-20), Ankara: Maya Akademi.
  • Kaymakçı, S. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında İlişkilendirmeler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 273-305.
  • Meydan, A. ve Akkuş, A. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Müze Gezilerinin Tarihi ve Kültürel Değerlerin Kazandırılmasındaki Önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 0(29), 402-422.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Öztekin, O. A. (2014). Müze Kavramı ve Müze Yapılarının İç Mekanlarının İstanbul’dan Örneklerle İncelenmesi. Haliç Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2002). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programları. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (47-81), Ankara: Pegem Yayınları.
  • Paykoç, F. ve Baykal, S. (2000). Müze Pedagojisi: Kültür, İletişim ve Aktif Öğrenme Ortamı Olarak Müzelerin Etkinliğine İlişkin Bir Çalışma. Müzecilikte yeni Yaklaşımlar Küreselleşme ve Yerelleşme. 3. Uluslararası Tarih Kongresi, (s. 102-113), İstanbul: Numune.
  • Sade, F. Ö. (2005). Türkiye'de Tasarlanmış Müze Yapıları. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Ana Bilim Dalı Mimarlık Tarihi ve Kuramı Bilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sarkan Tosun, O. (2009). Müze İncelemelerinin İlköğretim Okullarındaki Görsel Sanatlar Eğitimine Katkısı (Bolu İli Örneği). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tosun, HB (2015). Hayat Bilgisi Dersinde Müze Uygulamaları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tuncel, G. ve Dolanbay, H. (2016). Sınıf Dışı Öğretim Teknikleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ed. R. Sever, M. Aydın ve E. Koçoğlu, Alternatif Yaklaşımlarla Sosyal Bilgiler Eğitimi içinde (s. 358-418). Ankara: Pegem Akademi.
  • Turan, İ. ve Karabacak, N. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretmen Kılavuz Kitaplarının Öğretimdeki Yansımaları. Milli Eğitim, 0(177), 138-152.
  • Ustaoğlu, A. (2012). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Türk Tarihine Yolculuk Ünitesinde Sanal Müzelerin Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Vural, F. S. (2014). Çocukta Kişilik Oluşumu ve Başarı. İstanbul: Mendirek Yayıncılık.
  • Yavuzer, H. (2016). Okul Çağı Çocuğu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeşilbursa, C. C. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihi Yerlerin Kullanımı. TÜBAR, XXIII, Bahar, 209-222.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Hizmetler (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burcu Ekinci 0000-0002-2475-3256

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ekinci, B. (2022). HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE MÜZE GEZİLERİNİN YERİ VE ÖNEMİ. Journal of Karabuk University Faculty of Economics and Administrative Sciences, 2(2), 62-73.