Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Life Sciences Course According to X, Y, Z Generation Primary School Teachers

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 1, 19 - 36, 29.04.2025
https://doi.org/10.29065/usakead.1632682

Öz

This study, which was conducted to examine the views of primary school teachers from generations X, Y and Z on the Life Sciences course, a case study design was used. The study group of the study consisted of 30 primary school teachers working in the province of Yozgat. Convenient sampling technique was used when determining the participants of the study. A semi-structured interview form prepared by the researchers was used as a data collection tool in the study. The data obtained were analyzed using the descriptive analysis technique. As a result of the study, it was concluded that the views of teachers from all three generations on the Life Sciences course, the methods/techniques they used in the course, materials, technological tools and equipment, their studies on values education, priority skills that should be taught to students, and their studies on certain days and weeks were generally similar. In addition, it was observed that the problems teachers encountered in the Life Sciences course and their suggestions for a more effective Life Sciences course were generally similar according to the views of teachers across generations. For an effective Life Sciences course teaching, it may be recommended that teachers use different materials other than textbooks and smart boards along with an interactive and practical learning process.

Kaynakça

  • Acun, İ., Yücel, C., Önder, A. ve Tarman, B. (2013). Değerler: Kim ne kadar değer veriyor? Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 191-206.
  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z., ve Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve Y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: Mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (19), 165-182.
  • Aka, B. (2018). Bebek patlaması, X ve Y kuşağı yöneticilerin örgütsel bağlılık düzeylerinin kamu ve özel sektör farklılıklarına göre incelenmesi: Bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9 (20), 118-135.
  • Akbaş, O. (2009). İlköğretim okullarında görevli branş öğretmenlerinin değer öğretimi yaparken kullandıkları etkinlikler: 2004 ve 2007 yıllarına ilişkin bir karşılaştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 403-414.
  • Akpınar, B. ve Özdaş, F. (2013). İlköğretimde değerler eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir analiz. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 105-113.
  • Altun, T. ve Güler, T. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yenilenen hayat bilgisi programı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 54-78. https://doi.org/10.33711/yyuefd.671854
  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Aslan, R. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerleri kazanma düzeyleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Avcı, G. (2021). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde kullandıkları strateji, yöntem ve teknikler: nitel bir araştırma. Öğretmen Eğitiminde Yenilikçi Araştırmalar Dergisi, 2(2), 164-177. https://doi.org/10.29329/jirte.2021.372.5
  • Aydın, Y. (2022). Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre hayat bilgisi dersi konularının öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Sınıf Öğretmenliği Araştırmaları Dergisi (SÖAD), 2(2), 80-91.
  • Aykaç, N. (2011). Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi Sinop ili örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 113-126.
  • Bahçe, A. (2010). Hayat bilgisi öğretiminde değerlerin kazandırılma düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Bal, Ö. ve Anılan, H. (2019). Hayat bilgisi dersi değer eğitiminde örnek olay yönteminin kullanılması: Bir eylem araştırması. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 177-202.
  • Balcı, F. A. ve Yelken, T. Y. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 195-213.
  • Bastık, U. ve Şimşek, N. (2022). Hayat bilgisinde yaşam becerileri eğitimine yönelik bir analiz: Öğretmen görüşleri. International Journal of New Approaches in Social Studies, 6(1), 20-35. https://doi.org/110.38015/sbyy.1089072
  • Batmaz, O. (2021). İlkokul öğrencilerinin hayat bilgisi dersinde eğlenme düzeyleri ile derse yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(3), 1535-1547.
  • Batmaz, O. (2022a). Sınıf öğretmenlerinin gözüyle hayat bilgisi dersi. S. Karabatak (Ed.), Eğitim & Bilim 2022-III içinde (s. 167-188). Efeakademi Yayınları.
  • Batmaz, O. (2022b). Sınıf öğretmenlerinin gözünden hayat bilgisi ders kitapları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(2), 342-367. https://doi.org/10.37217/tebd.1047431
  • Baysal, Z. N., Tezcan, Ö. ve Demirbaş-Nemli, B. (2017). Hayat bilgisi ders bütünlüğünün ve gerekliliğinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 476-492.
  • Baysal-Berkup, S. (2014). Working with generations X and y in generation Z period: Management of different generations in business life. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(19), 218-229.
  • Bektaş, M. (2007). Hayat bilgisi dersinde ailelerin çoklu zekâ kuramı hakkında bilgilendirilme biçimlerinin öğrencilerin proje başarıları ve tutumlarına etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 5(14), 9-28.
  • Bektaş, M. (2009). Hayat bilgisi dersinin dünü bugünü. İlköğretim Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen El Kitabı (ss. 13-29). Ankara, Pegem Akademi.
  • Bil, E. (2013). The effect of creative drama method in in-service trainings. Journal of Education and Future, 1(3), 79-96.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., &Turner L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. (A. Aypay, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Crumpacker, M. ve Crumpacker, M. J. (2007). Succession planning and generational stereotypes: Should hr consider agebased values and attitudes a relevant factor or a passing fad?. Public Personnel Management, 36(4), 349-369. https://doi.org/10.1177/009102600703600405
  • Çanak, S. (2019). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersinde öğrencilere demokratik değerlerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Demir, M. K. (2016). Hayat bilgisi öğretim programının değiştirilmesi gerekçelerine dair öğretmen adayı görüşleri. International Journal of Social Science, 47, 157-171. https://doi.org/10.9761/JASSS3543.
  • Deveci H. ve Selanik-Ay, T. (2009). İlköğretim öğrencilerinin günlüklerine göre günlük yaşamda değerler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 167-181.
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayınları.
  • Ekmen, M. ve Demir, M. K. (2019). Hayat bilgisi öğretim programı kazanımlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Jass Studies- The Journal of Academic Social Science Studies, 77, 35-57. https://doi.org/10.29228/JASSS.39581
  • Ekşili, N. ve Antalyalı, Ö. L. (2017). Türkiye’de Y kuşağı özelliklerini belirlemeye yönelik bir çalışma: Okul yöneticileri üzerine bir araştırma. Humanities Science (NWSAHS), 12(3), 90-111.
  • Erbaş, A. A. ve Başkurt, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi derslerinde kullandıkları değerler eğitimi yaklaşımları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 926-941. https://doi.org/10.17679/inuefd.704600
  • Erbaş, A. A., ve Başkurt, İ. (2022). Hayat bilgisi dersindeki değerler eğitimine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 159-185.
  • Erdoğan, M. (2019). X-Y-Z kuşakları ve siyasal katılımda rol oynayan faktörler. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
  • Ersoy, F. ve T. Şahin. (2012). Sosyal bilgiler ders kitaplarının değerler eğitimi yaklaşımları açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1535-1558.
  • Fahyuni, E. F., & Bandono, A. (2017). The use of value clarification technique-based- picture story media as an alternative media to value education in primary school. Harmonia: Journal of Arts Research And Education, 17(1), 68-74. https://doi.org/10.15294/harmonia.v17i1.7469
  • Gözel, Ü. (2018). Hayat bilgisi dersi öğretim programının değerler eğitimi açısından öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Gültekin, M. ve Çögenli, A. G. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi dersine ilişkin metaforik algıları. Cukurova University Faculty of Education Journal, 43(1), 1-18.
  • Gümüş, M. ve Aykaç, N. (2012). Hayat bilgisi dersi öğretim programının değerlendirme ögesinin öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(40), 59-68.
  • Gündoğan, A. (2020). İlkokul öğrencilerinin gözünden hayat bilgisi dersi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1), 31-53.
  • Güney, C., Ocakcı, E., Kahraman, F., Gögce, K. ve Han, N. (2024). Hayat bilgisi dersinde infografiklere dayalı güvenli teknoloji kullanımı eğitimi ve etkililiği. Trakya Eğitim Dergisi, 14 (Özel Sayı), 276-291.
  • Gür, Ç., Koçak, N., Şirin, N., Şafak, M. ve Demircan, A. (2015). İlköğretim öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin görüşleri ve karşılaştıkları güçlüklerin incelenmesi: Ankara örneği. Asya Öğretim Dergisi, 3(1), 78-91.
  • Gürbüz, S. (2015). Kuşak farklılıkları: Mit mi, gerçek mi. İş ve İnsan Dergisi, 2(1), 39-57.
  • Gürdoğan-Bayır, Ö., Çengelci-Köse, T., ve Deveci, H. (2016). Value education in elementary schools from the perspective of pre-service elementary teachers, Journal of Kırşehir Education Faculty, 17(3), 317-339.
  • Güzel-Candan, D. ve Ergen, G. (2014). 3. sınıf hayat bilgisi ders kitaplarının temel evrensel değerleri içermesi bakımından incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 134-161.
  • Hancock, D. R. ve Algonzzine, B. (2006). A practical guide for beginning researchers doing case sstudy research. New York: Teachers College Press.
  • Igel, C., ve Urquhart, V. (2012). Generation Z, meet cooperative learning: Properly implemented cooperative learning strategies can increase student engagement and achievement. Middle School Journal, 43(4), 16-21.
  • İlhan, T. T. (2018). Sosyal medya kullanımında gösteriş tüketimi eğiliminin X, Y ve Z kuşakları açısından değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • İnce, F. (2018). Z Kuşağının girişimcilik eğilimi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 105-113.
  • Jianrui, J. (2011). The Y factor: Managing the new generation of soldiers. Journal of The Singapore Armed Forces, 39(4), 53-59.
  • Karabağ, G. (2009). Hayat bilgisi dersinin tarihçesi. B. Tay (Ed.), Hayat bilgisi öğretimi içinde (1-20). Ankara: Maya.
  • Karabörk, T. (2020). İlkokul 1. sınıf hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Karakoç-Öztürk, B. (2014). Türkçe öğretmenlerinin belirli gün ve haftalara yönelik görüşleri: Nitel bir araştırma. Journal of Research in Education and Teaching, 3(4), 8-20.
  • Karaman, P. (2019). Hayat bilgisi öğretim programındaki öğelerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (17), 347-368.
  • Karaosmanoğlu, G. ve Adıgüzel, Ö. (2021). An overview of the creative drama experience in the information technologies and software course from the students’ perspective. Journal of Qualitative Research in Education, 26, 1-22. https://doi.org/10.14689/enad.26.1
  • Karaosmanoğlu, G., Adıgüzel, Ö. ve Özdemir-Şimşek, P. (2022). Understanding high school students' strategies for coping with cyberbullying through creative drama. Education and Science, 47(209), 207-237. https://doi.org/10.15390/EB.2022.10368
  • Keskin, H. ve Kuru, G. (2018). The primary teachers’ views about special days and weeks that are celebrated or commemorated in life sciences course. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 19(2), 226-239. https://doi.org/10.17679/inuefd.342632
  • Kılıç, Z. ve Gültekin, M. (2015). Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin yaşam becerilerinin geliştirilmesinde etkin öğrenme uygulamaları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 261-281.
  • Kurtdede-Fidan, N. (2017). Views of the classroom teachers about the contributions of certain days and weeks to value education. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 7(2), 287-312, https://doi.org/10.14527/pegegog.2017.011
  • Kyles, D. (2005). Managing your multigenerational workforce. Strategic Finance, 87(6), 53-55.
  • Lower, J. (2008). Brace yourself here comes generation Y. Crit Care Nurse, 28(5), 80–84.
  • McCrindle, M. ve Fell, A. (2020). Understanding generation alpha. Norwest: McCrindle Research Pty.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications.
  • Metin, S. ve Kızıldağ, D. (2017). X ve Y kuşaklarının kariyer beklentilerinin farklılaşması: Otomotiv sektöründe bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(40), 340-363
  • Meydan, A. ve Bahçe, A. (2010). Hayat bilgisi öğretiminde değerlerin kazandırılma düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. International Journal Of Eurasia Social Sciences, (1), 20-37.
  • Ocak, G. ve Beydoğan, H. Ö. (2005). İlköğretim okulları 3. sınıf hayat bilgisi dersi içerik standartlarının öğretmen görüşlerine göre bazı değişkenler açısından yeterlilik düzeyi (Standart Belirleme-Erzurum Örneği). Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6(1), 109-135.
  • Özkan, G. (2024). Üçüncü sınıf hayat bilgisi dersinde belirli gün ve haftalara ilişkin etkinliklerin sınıf öğretmenleri görüşleri ve ders kitabı bağlamında incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yozgat Bozok Üniversitesi, Yozgat.
  • Öztürk, B. (2021). Türkiye’de kuşaklar arasındaki siyasi iletişim algılarının farkları; kültür ve liderlik perspektifinden bir değerlendirme. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 9(26), 331-346.
  • Öztürk, T. ve Kalafatçı, Ö. (2016). İlkokul hayat bilgisi öğretim programının uygulanabilirliğinin öğretmen görüşlerin göre değerlendirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 01-17.
  • Peker, R. (2024). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersinde karşılaştıkları sorunlar. Uluslararasi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(33), 182-200. https://doi.org/10.52096/usbd.8.33.13
  • Reeves, T. C. ve Oh, E. (2008). Generational differences, J. M. Spector, M. D. Merrill, J. V. Merrienboer ve M. P. Driscoll (Ed.), In Handbook of Research on Educational Communication and Technology (p. 295-303). Athens: Georgia.
  • Sağlam, M., Babayiğit, Ö., Gökçe, A. ve Yılmaz, Ö. (2019). 2017 yılı hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 38-52.
  • Sever, B. (2015). İlkokul üçüncü sınıf hayat bilgisi programındaki değerlerin öğretmen ve veli görüşlerine göre incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Steinbronn, P. E. ve Merideth, E. M. (2008). Perceived utility of methods and instructional strategies used in online and face-to-face teaching environments. Innovative High Education, 32, 265-278.
  • Stern, J. (2003). Involving parents. Bloomsbury Publishing
  • Strauss, W. ve Howe, N. (1991) Generations. Quill, William Morrow.
  • Taş, H. Y. ve Kaçar, S. (2019). X, Y ve Z kuşağı çalışanlarının yönetim tarzları ve bir işletme örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 643-675.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan Z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 1031-1048.
  • Tay, B. (2017). Hayat bilgisi: Hayatın bilgisi. Tay, B. (Ed.), Etkinlik örnekleriyle hayat bilgisi öğretimi içinde (1-42). Ankara: Pegem.
  • Tay, B., Ocakcı, E. ve Çoban, E. (2024). Okuma-yazma öncesi hayat bilgisi öğretimi: Sınıf öğretmeni adaylarının değerlendirmeleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [PAUEFD], 61, 266-295. https://doi.org/10.9779/pauefd.1352509
  • Toruntay, H. (2011). Takım rolleri çalışması: X ve Y kuşağı üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Tunç-Şahin, C., Turan, S. ve Karadeniz, O. (2021). X, Y ve Z kuşaklarının eğitim, öğretmen, öğrenci algıları. OPUS International Journal of Society Researches, 18(43), 6295-6327. https://doi.org/10.26466/opus.948789
  • Türköz, A. (2018). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersinde yararlandıkları öğretim materyalleri, strateji, yöntem ve tekniklerine ilişkin kullanma durumları ve görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Uzunkol, E. (2014). Hayat bilgisi öğretiminde uygulanan değerler eğitimi programının öğrencilerin özsaygı düzeyleri, sosyal problem çözme becerileri ve empati düzeylerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Uzunkol, E. ve Yel, S. (2016). Effect of value education program applied in life studies lesson on self-esteem, social problem-solving skills and empathy levels of students. Education and Science, 41(183), 267-292 https://doi.org/10.15390/EB.2016.5550
  • Ünlü, G. ve Çiçek, H. (2019). Z kuşağının kariyer beklentileri: Lise öğrencileri üzerinde bir uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(2), 447458.
  • Ütkür, N. (2018). Sınıf öğretmeni adayları hayat bilgisi derslerinin öğretimine yönelik neler düşünüyor?. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 189-203.
  • Vajargah, K. F., Abolghasemi, M. & Sabzian, F. (2009). The place of life skills education in Irainan primary school curricula. World Applied Science Journal, 7(4), 432-439.
  • Warnock, S. H., Boykin, N. J., & Tung, W. C. (2011). Assessment of the impact of smart board technology system use on student learning, satisfaction, and performance. Journal of Research in Education, 21(1), 1-20.
  • Yaldız-Selbi, Y. (2019). Hayat bilgisi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Mersin ili örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Yapıcı, M. ve Yapıcı, Ş. (2013). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyona ilişkin metaforları. Turkish Studies, 8(8), 1421-1429.
  • Yaşaroğlu, C. (2018). Öğretim programlarında değerler: Hayat Bilgisi dersi örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(5), 725-733.
  • Yeşil, S. ve Aslan, M. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi dersindeki sınıf içi öğretim uygulamaları. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 764-777.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, G. (2020). İlkokul düzeyinde öğrencilere kazandırılması gerekli temel yaşam becerilerinin hayat bilgisi dersi bağlamında analizi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, G. (2021a). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi dersine yönelik görüşleri: Gazi Üniversitesi Örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10 (1), 568-589.
  • Yıldırım, G. (2021b). Temel yaşam becerileri hakkında sınıf öğretmenlerinin görüşleri: Bilgi, ihtiyaç ve öncelikler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 1199-1222. https://doi.org/10.37217/tebd.937637
  • Yıldız, A. (2013). Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin dönüşümü: İdealist öğretmenden sınava hazırlayıcı teknisyen öğretmene. Eleştirel Pedagoji Dergisi, 5(27), 43-50.
  • Yurtbakan, E. ve Altun, T. (2019). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi öğretimi tutumu ve uygulamaları ile karşılaştırılması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1160-1176.

X, Y, Z Kuşağı Sınıf Öğretmenlerine Göre Hayat Bilgisi Dersi

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 1, 19 - 36, 29.04.2025
https://doi.org/10.29065/usakead.1632682

Öz

X, Y, Z kuşağı sınıf öğretmenlerinin Hayat Bilgisi dersine yönelik görüşlerinin incelenmesi amacıyla yapılan bu çalışmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Yozgat ilinde görev yapan 30 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın katılımcıları belirlenirken uygun örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda üç kuşakta yer alan öğretmenlerin de Hayat Bilgisi dersine, derste kullandıkları yöntem/tekniklere, materyallere, teknolojik araç-gereçlere, değerler eğitimiyle ilgili yaptıkları çalışmalara, öğrencilere kazandırılması gereken öncelikli becerilere, belirli gün ve haftalarla ilgili yaptıkları çalışmalara yönelik görüşlerinin genellikle benzerlik gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin Hayat Bilgisi dersinde karşılaştıkları sorunlarının ve daha etkili bir Hayat Bilgisi dersi öğretimi için ortaya koydukları önerilerinin de kuşaklar arasındaki öğretmen görüşlerine göre genellikle benzer olduğu görülmüştür. Etkili bir Hayat Bilgisi dersi öğretimi için öğretmenlerin etkileşimli ve uygulamalı öğrenme süreciyle birlikte ders kitapları ve akıllı tahta dışında da farklı materyalleri kullanmaları önerilebilir.

Kaynakça

  • Acun, İ., Yücel, C., Önder, A. ve Tarman, B. (2013). Değerler: Kim ne kadar değer veriyor? Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 191-206.
  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z., ve Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve Y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: Mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (19), 165-182.
  • Aka, B. (2018). Bebek patlaması, X ve Y kuşağı yöneticilerin örgütsel bağlılık düzeylerinin kamu ve özel sektör farklılıklarına göre incelenmesi: Bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9 (20), 118-135.
  • Akbaş, O. (2009). İlköğretim okullarında görevli branş öğretmenlerinin değer öğretimi yaparken kullandıkları etkinlikler: 2004 ve 2007 yıllarına ilişkin bir karşılaştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 403-414.
  • Akpınar, B. ve Özdaş, F. (2013). İlköğretimde değerler eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir analiz. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 105-113.
  • Altun, T. ve Güler, T. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yenilenen hayat bilgisi programı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 54-78. https://doi.org/10.33711/yyuefd.671854
  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Aslan, R. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerleri kazanma düzeyleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Avcı, G. (2021). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde kullandıkları strateji, yöntem ve teknikler: nitel bir araştırma. Öğretmen Eğitiminde Yenilikçi Araştırmalar Dergisi, 2(2), 164-177. https://doi.org/10.29329/jirte.2021.372.5
  • Aydın, Y. (2022). Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre hayat bilgisi dersi konularının öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Sınıf Öğretmenliği Araştırmaları Dergisi (SÖAD), 2(2), 80-91.
  • Aykaç, N. (2011). Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi Sinop ili örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 113-126.
  • Bahçe, A. (2010). Hayat bilgisi öğretiminde değerlerin kazandırılma düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Bal, Ö. ve Anılan, H. (2019). Hayat bilgisi dersi değer eğitiminde örnek olay yönteminin kullanılması: Bir eylem araştırması. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 177-202.
  • Balcı, F. A. ve Yelken, T. Y. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 195-213.
  • Bastık, U. ve Şimşek, N. (2022). Hayat bilgisinde yaşam becerileri eğitimine yönelik bir analiz: Öğretmen görüşleri. International Journal of New Approaches in Social Studies, 6(1), 20-35. https://doi.org/110.38015/sbyy.1089072
  • Batmaz, O. (2021). İlkokul öğrencilerinin hayat bilgisi dersinde eğlenme düzeyleri ile derse yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(3), 1535-1547.
  • Batmaz, O. (2022a). Sınıf öğretmenlerinin gözüyle hayat bilgisi dersi. S. Karabatak (Ed.), Eğitim & Bilim 2022-III içinde (s. 167-188). Efeakademi Yayınları.
  • Batmaz, O. (2022b). Sınıf öğretmenlerinin gözünden hayat bilgisi ders kitapları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(2), 342-367. https://doi.org/10.37217/tebd.1047431
  • Baysal, Z. N., Tezcan, Ö. ve Demirbaş-Nemli, B. (2017). Hayat bilgisi ders bütünlüğünün ve gerekliliğinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 476-492.
  • Baysal-Berkup, S. (2014). Working with generations X and y in generation Z period: Management of different generations in business life. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(19), 218-229.
  • Bektaş, M. (2007). Hayat bilgisi dersinde ailelerin çoklu zekâ kuramı hakkında bilgilendirilme biçimlerinin öğrencilerin proje başarıları ve tutumlarına etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 5(14), 9-28.
  • Bektaş, M. (2009). Hayat bilgisi dersinin dünü bugünü. İlköğretim Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen El Kitabı (ss. 13-29). Ankara, Pegem Akademi.
  • Bil, E. (2013). The effect of creative drama method in in-service trainings. Journal of Education and Future, 1(3), 79-96.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., &Turner L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. (A. Aypay, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Crumpacker, M. ve Crumpacker, M. J. (2007). Succession planning and generational stereotypes: Should hr consider agebased values and attitudes a relevant factor or a passing fad?. Public Personnel Management, 36(4), 349-369. https://doi.org/10.1177/009102600703600405
  • Çanak, S. (2019). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersinde öğrencilere demokratik değerlerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Demir, M. K. (2016). Hayat bilgisi öğretim programının değiştirilmesi gerekçelerine dair öğretmen adayı görüşleri. International Journal of Social Science, 47, 157-171. https://doi.org/10.9761/JASSS3543.
  • Deveci H. ve Selanik-Ay, T. (2009). İlköğretim öğrencilerinin günlüklerine göre günlük yaşamda değerler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 167-181.
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayınları.
  • Ekmen, M. ve Demir, M. K. (2019). Hayat bilgisi öğretim programı kazanımlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Jass Studies- The Journal of Academic Social Science Studies, 77, 35-57. https://doi.org/10.29228/JASSS.39581
  • Ekşili, N. ve Antalyalı, Ö. L. (2017). Türkiye’de Y kuşağı özelliklerini belirlemeye yönelik bir çalışma: Okul yöneticileri üzerine bir araştırma. Humanities Science (NWSAHS), 12(3), 90-111.
  • Erbaş, A. A. ve Başkurt, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi derslerinde kullandıkları değerler eğitimi yaklaşımları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 926-941. https://doi.org/10.17679/inuefd.704600
  • Erbaş, A. A., ve Başkurt, İ. (2022). Hayat bilgisi dersindeki değerler eğitimine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 159-185.
  • Erdoğan, M. (2019). X-Y-Z kuşakları ve siyasal katılımda rol oynayan faktörler. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
  • Ersoy, F. ve T. Şahin. (2012). Sosyal bilgiler ders kitaplarının değerler eğitimi yaklaşımları açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1535-1558.
  • Fahyuni, E. F., & Bandono, A. (2017). The use of value clarification technique-based- picture story media as an alternative media to value education in primary school. Harmonia: Journal of Arts Research And Education, 17(1), 68-74. https://doi.org/10.15294/harmonia.v17i1.7469
  • Gözel, Ü. (2018). Hayat bilgisi dersi öğretim programının değerler eğitimi açısından öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Gültekin, M. ve Çögenli, A. G. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi dersine ilişkin metaforik algıları. Cukurova University Faculty of Education Journal, 43(1), 1-18.
  • Gümüş, M. ve Aykaç, N. (2012). Hayat bilgisi dersi öğretim programının değerlendirme ögesinin öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(40), 59-68.
  • Gündoğan, A. (2020). İlkokul öğrencilerinin gözünden hayat bilgisi dersi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1), 31-53.
  • Güney, C., Ocakcı, E., Kahraman, F., Gögce, K. ve Han, N. (2024). Hayat bilgisi dersinde infografiklere dayalı güvenli teknoloji kullanımı eğitimi ve etkililiği. Trakya Eğitim Dergisi, 14 (Özel Sayı), 276-291.
  • Gür, Ç., Koçak, N., Şirin, N., Şafak, M. ve Demircan, A. (2015). İlköğretim öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin görüşleri ve karşılaştıkları güçlüklerin incelenmesi: Ankara örneği. Asya Öğretim Dergisi, 3(1), 78-91.
  • Gürbüz, S. (2015). Kuşak farklılıkları: Mit mi, gerçek mi. İş ve İnsan Dergisi, 2(1), 39-57.
  • Gürdoğan-Bayır, Ö., Çengelci-Köse, T., ve Deveci, H. (2016). Value education in elementary schools from the perspective of pre-service elementary teachers, Journal of Kırşehir Education Faculty, 17(3), 317-339.
  • Güzel-Candan, D. ve Ergen, G. (2014). 3. sınıf hayat bilgisi ders kitaplarının temel evrensel değerleri içermesi bakımından incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 134-161.
  • Hancock, D. R. ve Algonzzine, B. (2006). A practical guide for beginning researchers doing case sstudy research. New York: Teachers College Press.
  • Igel, C., ve Urquhart, V. (2012). Generation Z, meet cooperative learning: Properly implemented cooperative learning strategies can increase student engagement and achievement. Middle School Journal, 43(4), 16-21.
  • İlhan, T. T. (2018). Sosyal medya kullanımında gösteriş tüketimi eğiliminin X, Y ve Z kuşakları açısından değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • İnce, F. (2018). Z Kuşağının girişimcilik eğilimi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 105-113.
  • Jianrui, J. (2011). The Y factor: Managing the new generation of soldiers. Journal of The Singapore Armed Forces, 39(4), 53-59.
  • Karabağ, G. (2009). Hayat bilgisi dersinin tarihçesi. B. Tay (Ed.), Hayat bilgisi öğretimi içinde (1-20). Ankara: Maya.
  • Karabörk, T. (2020). İlkokul 1. sınıf hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Karakoç-Öztürk, B. (2014). Türkçe öğretmenlerinin belirli gün ve haftalara yönelik görüşleri: Nitel bir araştırma. Journal of Research in Education and Teaching, 3(4), 8-20.
  • Karaman, P. (2019). Hayat bilgisi öğretim programındaki öğelerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (17), 347-368.
  • Karaosmanoğlu, G. ve Adıgüzel, Ö. (2021). An overview of the creative drama experience in the information technologies and software course from the students’ perspective. Journal of Qualitative Research in Education, 26, 1-22. https://doi.org/10.14689/enad.26.1
  • Karaosmanoğlu, G., Adıgüzel, Ö. ve Özdemir-Şimşek, P. (2022). Understanding high school students' strategies for coping with cyberbullying through creative drama. Education and Science, 47(209), 207-237. https://doi.org/10.15390/EB.2022.10368
  • Keskin, H. ve Kuru, G. (2018). The primary teachers’ views about special days and weeks that are celebrated or commemorated in life sciences course. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 19(2), 226-239. https://doi.org/10.17679/inuefd.342632
  • Kılıç, Z. ve Gültekin, M. (2015). Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin yaşam becerilerinin geliştirilmesinde etkin öğrenme uygulamaları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 261-281.
  • Kurtdede-Fidan, N. (2017). Views of the classroom teachers about the contributions of certain days and weeks to value education. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 7(2), 287-312, https://doi.org/10.14527/pegegog.2017.011
  • Kyles, D. (2005). Managing your multigenerational workforce. Strategic Finance, 87(6), 53-55.
  • Lower, J. (2008). Brace yourself here comes generation Y. Crit Care Nurse, 28(5), 80–84.
  • McCrindle, M. ve Fell, A. (2020). Understanding generation alpha. Norwest: McCrindle Research Pty.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications.
  • Metin, S. ve Kızıldağ, D. (2017). X ve Y kuşaklarının kariyer beklentilerinin farklılaşması: Otomotiv sektöründe bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(40), 340-363
  • Meydan, A. ve Bahçe, A. (2010). Hayat bilgisi öğretiminde değerlerin kazandırılma düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. International Journal Of Eurasia Social Sciences, (1), 20-37.
  • Ocak, G. ve Beydoğan, H. Ö. (2005). İlköğretim okulları 3. sınıf hayat bilgisi dersi içerik standartlarının öğretmen görüşlerine göre bazı değişkenler açısından yeterlilik düzeyi (Standart Belirleme-Erzurum Örneği). Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6(1), 109-135.
  • Özkan, G. (2024). Üçüncü sınıf hayat bilgisi dersinde belirli gün ve haftalara ilişkin etkinliklerin sınıf öğretmenleri görüşleri ve ders kitabı bağlamında incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yozgat Bozok Üniversitesi, Yozgat.
  • Öztürk, B. (2021). Türkiye’de kuşaklar arasındaki siyasi iletişim algılarının farkları; kültür ve liderlik perspektifinden bir değerlendirme. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 9(26), 331-346.
  • Öztürk, T. ve Kalafatçı, Ö. (2016). İlkokul hayat bilgisi öğretim programının uygulanabilirliğinin öğretmen görüşlerin göre değerlendirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 01-17.
  • Peker, R. (2024). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersinde karşılaştıkları sorunlar. Uluslararasi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(33), 182-200. https://doi.org/10.52096/usbd.8.33.13
  • Reeves, T. C. ve Oh, E. (2008). Generational differences, J. M. Spector, M. D. Merrill, J. V. Merrienboer ve M. P. Driscoll (Ed.), In Handbook of Research on Educational Communication and Technology (p. 295-303). Athens: Georgia.
  • Sağlam, M., Babayiğit, Ö., Gökçe, A. ve Yılmaz, Ö. (2019). 2017 yılı hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 38-52.
  • Sever, B. (2015). İlkokul üçüncü sınıf hayat bilgisi programındaki değerlerin öğretmen ve veli görüşlerine göre incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Steinbronn, P. E. ve Merideth, E. M. (2008). Perceived utility of methods and instructional strategies used in online and face-to-face teaching environments. Innovative High Education, 32, 265-278.
  • Stern, J. (2003). Involving parents. Bloomsbury Publishing
  • Strauss, W. ve Howe, N. (1991) Generations. Quill, William Morrow.
  • Taş, H. Y. ve Kaçar, S. (2019). X, Y ve Z kuşağı çalışanlarının yönetim tarzları ve bir işletme örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 643-675.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan Z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 1031-1048.
  • Tay, B. (2017). Hayat bilgisi: Hayatın bilgisi. Tay, B. (Ed.), Etkinlik örnekleriyle hayat bilgisi öğretimi içinde (1-42). Ankara: Pegem.
  • Tay, B., Ocakcı, E. ve Çoban, E. (2024). Okuma-yazma öncesi hayat bilgisi öğretimi: Sınıf öğretmeni adaylarının değerlendirmeleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [PAUEFD], 61, 266-295. https://doi.org/10.9779/pauefd.1352509
  • Toruntay, H. (2011). Takım rolleri çalışması: X ve Y kuşağı üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Tunç-Şahin, C., Turan, S. ve Karadeniz, O. (2021). X, Y ve Z kuşaklarının eğitim, öğretmen, öğrenci algıları. OPUS International Journal of Society Researches, 18(43), 6295-6327. https://doi.org/10.26466/opus.948789
  • Türköz, A. (2018). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersinde yararlandıkları öğretim materyalleri, strateji, yöntem ve tekniklerine ilişkin kullanma durumları ve görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Uzunkol, E. (2014). Hayat bilgisi öğretiminde uygulanan değerler eğitimi programının öğrencilerin özsaygı düzeyleri, sosyal problem çözme becerileri ve empati düzeylerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Uzunkol, E. ve Yel, S. (2016). Effect of value education program applied in life studies lesson on self-esteem, social problem-solving skills and empathy levels of students. Education and Science, 41(183), 267-292 https://doi.org/10.15390/EB.2016.5550
  • Ünlü, G. ve Çiçek, H. (2019). Z kuşağının kariyer beklentileri: Lise öğrencileri üzerinde bir uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(2), 447458.
  • Ütkür, N. (2018). Sınıf öğretmeni adayları hayat bilgisi derslerinin öğretimine yönelik neler düşünüyor?. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 189-203.
  • Vajargah, K. F., Abolghasemi, M. & Sabzian, F. (2009). The place of life skills education in Irainan primary school curricula. World Applied Science Journal, 7(4), 432-439.
  • Warnock, S. H., Boykin, N. J., & Tung, W. C. (2011). Assessment of the impact of smart board technology system use on student learning, satisfaction, and performance. Journal of Research in Education, 21(1), 1-20.
  • Yaldız-Selbi, Y. (2019). Hayat bilgisi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Mersin ili örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Yapıcı, M. ve Yapıcı, Ş. (2013). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyona ilişkin metaforları. Turkish Studies, 8(8), 1421-1429.
  • Yaşaroğlu, C. (2018). Öğretim programlarında değerler: Hayat Bilgisi dersi örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(5), 725-733.
  • Yeşil, S. ve Aslan, M. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi dersindeki sınıf içi öğretim uygulamaları. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 764-777.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, G. (2020). İlkokul düzeyinde öğrencilere kazandırılması gerekli temel yaşam becerilerinin hayat bilgisi dersi bağlamında analizi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, G. (2021a). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi dersine yönelik görüşleri: Gazi Üniversitesi Örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10 (1), 568-589.
  • Yıldırım, G. (2021b). Temel yaşam becerileri hakkında sınıf öğretmenlerinin görüşleri: Bilgi, ihtiyaç ve öncelikler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 1199-1222. https://doi.org/10.37217/tebd.937637
  • Yıldız, A. (2013). Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin dönüşümü: İdealist öğretmenden sınava hazırlayıcı teknisyen öğretmene. Eleştirel Pedagoji Dergisi, 5(27), 43-50.
  • Yurtbakan, E. ve Altun, T. (2019). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi öğretimi tutumu ve uygulamaları ile karşılaştırılması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1160-1176.
Toplam 99 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nesibe Vildan Saydam 0009-0001-0312-6659

Onur Batmaz 0000-0001-9208-2645

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 3 Şubat 2025
Kabul Tarihi 11 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Saydam, N. V., & Batmaz, O. (2025). X, Y, Z Kuşağı Sınıf Öğretmenlerine Göre Hayat Bilgisi Dersi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(1), 19-36. https://doi.org/10.29065/usakead.1632682

open-access-logo-png-transparent.png  by.png     wilson-1024x270.png

Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.