Aim: The aim of this study is to examine the effects of an 8-week physical activity program on motor skills in children aged 8 to 11 years.
Methods: Nineteen children (11 boys, 8 girls) voluntarily participated in the study. Participants underwent tests measuring body weight, body height, countermovement jump height, Illinois agility, sit-and-reach flexibility, flamingo balance, and 5, 10, 20, and 30-meter sprints (S5m, S10m, S20m, and S30m) tests both before and after the physical activity program. The physical activity program included exercises targeting fundamental motor skills, low-intensity activities, anaerobic exercises, dynamic warm-ups, balance and coordination exercises, and perception and reaction drills.
Results: The findings indicated statistically significant differences between pre- and post-tests in body height (p< 0.001, %Δ= 0.49, d= 0.078), body mass index (BMI, p= 0.006, %Δ= -1.93, d= -0.129), countermovement jump height (p< 0.001, %Δ= 5.02, d= 0.195), Illinois agility test (p< 0.001, %Δ= -5.07, d= -0.502), sit-and-reach flexibility test (p< 0.001, %Δ= 5.21, d= 0.227), flamingo balance test (p< 0.001, %Δ= -18.61, d= -0.461), S5m (p< 0.001, %Δ= -2.05, d= -0.273), S10m (p< 0.001, %Δ= -1.18, d= -0.193), S20m (p= 0.005, %Δ= -0.63, d= -0.083), and S30m (p= 0.011, %Δ= -0.74, d= -0.104).
Conclusion: Participation in a structured physical activity program over the designated period was found to be effective in improving jump height, agility, flexibility, balance, and sprint skills in children aged 8 to 11.
Children Physical Activity Physical Development Motor Development
Amaç: Bu araştımanın amacı, 8 haftalık fiziksel etkinlik programının 8-11 yaş arası çocuklarda motor beceriler üzerindeki etkilerini incelemektir.
Yöntem: Araştırmaya 19 çocuk (11 erkek, 8 kız) gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcılara, programın öncesinde ve sonrasında vücut ağırlığı, boy uzunluğu, aktif sıçrama yüksekliği, Illinois çeviklik, otur-uzan esneklik, flamingo denge, 5, 10, 20 ve 30m sprint (S5m, S10m, S20m ve S30m) testleri uygulanmıştır. Fiziksel etkinlik programı, temel motor becerilere yönelik egzersizler, düşük yoğunluklu aktiviteler, anaerobik çalışmalar, dinamik ısınma, denge ve koordinasyon egzersizleri, algı ve reaksiyon çalışmaları içermektedir.
Bulgular: Program sonrasında boy uzunluğu (p< 0,001, %Δ= 0,49, d= 0,078), vücut kütle indeksi (VKİ, p = 0,006, %Δ = -1,93, d= -0,129), aktif sıçrama yüksekliği (p< 0,001, %Δ= 5,02, d= 0,195), Illinois çeviklik testi (p< 0,001, %Δ= -5,07, d= -0,502), otur-uzan esneklik testi (p< 0,001, %Δ= 5,21, d= 0,227), flamingo denge testi (p< 0,001, %Δ= -18,61, d= -0,461), S5m (p< 0,001, %Δ= -2,05; d= -0,273), S10m (p< 0,001, %Δ= -1,18, d= -0,193), S20m (p= 0,005, %Δ= -0,63, d= -0,083) ve S30m (p= 0,011, %Δ= -0,74, d= -0,104) değerleri ile program öncesi değerler arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar olduğunu göstermiştir
Sonuç: Belirlenen süre boyunca yapılandırılmış fiziksel etkinlik programına katılımın 8-11 yaş arası çocukların sıçrama yüksekliği, çeviklik, esneklik, denge ve sprint becerilerini geliştirmede etkili olduğu bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fiziksel Aktivite ve Sağlık |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 23 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 4 |