For many years, literacy has been one of the focal points of academic studies. A review of the literature reveals that literacy is defined as the ability to identify, interpret, assemble, communicate and compute using a variety of written sources and contemporary materials. The increasing use of information technologies once again emphasizes the importance of this area. Over time, the process of adaptation to digital devices and platforms has accelerated and the use of technological devices in daily life has increased significantly. This increase has led to the creation of large data sets and the concept of big data, as well as the concept of data literacy. This study aims to present the definitions, different aspects and skill set of data literacy, which is one of the popular topics of recent years. In addition, the study discusses the growth of data, includes studies on the data management process and tries to present a conceptual framework with different approaches to data literacy through a literature review. Finally, studies on open data in Turkey are also mentioned, conclusions are drawn and recommendations are presented.
Uzun yıllardır, okuryazarlık akademik çalışmaların odak noktalarından biri olmuştur. Literatür incelendiğinde, okuryazarlığın çeşitli yazılı kaynakları ve güncel materyalleri kullanarak tanımlama, yorumlama, bir araya getirme, iletişim kurma ve hesap yapma becerisi olarak tanımlandığı görülmektedir. Artan bilgi teknolojilerinin kullanımı bu alandaki önemi bir kez daha vurgulamaktadır. Zamanla, dijital cihazlara ve platformlara uyum süreci hızlanmış ve günlük yaşamda teknolojik cihaz kullanımı önemli ölçüde artmıştır. Bu artış, büyük veri setlerinin oluşmasına ve büyük veri kavramının gündeme gelmesine yol açmıştır, aynı zamanda veri okuryazarlığı kavramını da gündeme getirmiştir. Bu çalışma, son yılların popüler konularından biri olan veri okuryazarlığının tanımlarını, farklı yönlerini ve beceri setini ortaya koymayı hedeflemektedir. Ayrıca, çalışma kapsamında verinin artışı tartışılmış, veri yönetimi sürecine ilişkin çalışmalara yer verilmiş ve literatür taraması yapılarak veri okuryazarlığına dair farklı yaklaşımlarla kavramsal bir çerçeve sunulmaya çalışılmıştır. Son olarak, Türkiye'de açık veri ile ilgili yapılan çalışmalara da değinilerek sonuçlar çıkarılmış ve öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Büyük Veri |
Bölüm | Derleme Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 5 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 27 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |