Sözlü tarih, geçmişte yaşanmış olayların, bu olaylara tanıklık eden bireylerle yapılan görüşmeler yoluyla kaydedilmesi ve yorumlanması sürecini ifade eden bir araştırma yöntemidir. Tarih yazımında resmi belgelerin ve yazılı kaynakların ötesine geçerek bireysel deneyimlere odaklanan sözlü tarih, tarihsel bilgiye alternatif bir bakış açısı sunar. Bu araştırma, tarihçilerin sözlü tarihe yönelik bakış açılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında, farklı üniversitelerde görev yapan 15 tarihçi akademisyen ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bulgular, akademisyenlerin sözlü tarihin tarih yazımındaki yeri, güvenilirlik tartışmaları, sözlü tarihin öğrencilere kazandırdığı beceriler, sözlü tarih yönteminin avantaj ve sınırlılıkları hakkındaki düşüncelerini ortaya koymaktadır. Ayrıca, katılımcıların çoğu, sözlü tarihin akademik kabul görme sürecinde çeşitli zorluklar yaşadığını belirtmiştir. Araştırma, tarih disiplininde sözlü tarihin kabul görmesi için öneriler sunmakta ve bu yöntemin tarihsel bilgi üretimine katkılarını tartışmaktadır. Bu çalışma, tarih yazımında farklı yöntemlere olan ihtiyaç ve sözlü tarihin potansiyelleri konusundaki tartışmalara katkı sağlamayı hedeflemektedir.
Oral history is a research method that refers to the process of recording and interpreting past events through interviews with individuals who witnessed these events. Oral history, which goes beyond official documents and written sources in historiography and focuses on individual experiences, offers an alternative perspective to historical knowledge. This research aims to analyse historians' perspectives on oral history. Basic qualitative research method, one of the qualitative research methods, was used in the study. Within the scope of the study, semi-structured interviews were conducted with 15 historians in different universities. The data obtained were analysed by content analysis method. The findings reveal the opinions of academics about the place of oral history in historiography, reliability debates, the skills that oral history provides students, the advantages and limitations of the oral history method. In addition, most of the participants stated that oral history has experienced various difficulties in the process of academic acceptance. The study offers suggestions for the acceptance of oral history in the discipline of history and discusses the contributions of this method to the production of historical knowledge.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Küresel ve Dünya Tarihi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 4 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 2 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: Vakanüvis 10. Yıl Özel Sayısı |
Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.