Purpose: The aim of this study is to perform two distinct cross-country evaluations including European Union (EU) countries and Türkiye, focusing on Sustainable Development Goal 9 (SDG 9): Industry, innovation and infrastructure. The study aims to obtain rankings that display the relative standings of countries and identify areas for potential enhancement.
Methodology: An integrated objective criteria weighting, VIKOR, and MAIRCA based Multi-Criteria Decision Making (MCDM) approach has been employed.
Findings: Based on the first analysis, high speed internet coverage (HSI) and the share of rail and inland waterways in inland freight transport (SRI) were prominent criteria, and in the MCDM analysis, Sweden displayed the highest performance, while Greece and Croatia showed the lowest performance. In the second analysis, which included Türkiye, tertiary educational attainment (TEA) criteria stood out; while, Sweden maintained its leading position. Türkiye initially had poor performance in the early years but later improved, reaching a mid-level position among 26 countries by 2020. However, a significant decline in performance was observed in the last two years. In addition, during the handled period Türkiye witnessed a decline in both the number of patent applications and the share of buses and trains in inland passenger transport. Thereby, novel policies and incentives could be formulated to overcome these issues.
Originality: Two distinct cross-country analyses were conducted in accordance with the SDG 9 by adopting the most recent data and an integrated methodology. Within this context, EU countries were compared both among themselves and with Türkiye, and valuable findings were presented.
Sustainable Development Goals SDG 9 Objective Criteria Weighting VIKOR MAIRCA
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Avrupa Birliği ülkeleri ve Türkiye için iki farklı değerlendirme yapmak ve Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi 9 (SKH 9): Sanayi, inovasyon (yenilikçilik) ve altyapı üzerinde odaklanarak ülkelerin göreceli performanslarını ve potansiyel iyileştirme alanlarını sergileyen sıralamalar elde etmektir.
Yöntem: Bu çalışmada bütünleşik nesnel kriter ağırlıklandırma, VIKOR ve MAIRCA temelli Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) yaklaşımı benimsenmiştir.
Bulgular: İlk analizde yüksek hızlı internet kapsamı ile kara taşımacılığında demiryolları ve su yollarının payı öne çıkan kriterler olarak belirlenirken, ÇKKV analizinde İsveç’in en yüksek performansı, Yunanistan ve Hırvatistan’ın ise en düşük performansı gösteren ülkeler olduğu görülmüştür. İkinci analizde Yükseköğrenim Eğitim Düzeyi en önemli kriter olarak belirlenirken, yine İsveç lider konumunu korumuştur. Ele alınan dönemin ilk yıllarında kötü bir performans gösteren Türkiye, sonrasında ilerleme kaydetmiş, 2020 yılında 26 ülke arasında orta düzeyde bir konuma ulaşmıştır. Öte yandan son iki yılda Türkiye’nin genel performansı ve patent başvurularının sayısı ile karayolu ve demiryolu taşımacılığındaki otobüs ve tren payında bir düşüş yaşandığı görülmüş olup, bu doğrultuda yeni politika ve teşvikler geliştirilebilir.
Özgünlük: Çalışmada en güncel veriler ve bütünleşik bir metodoloji benimsenerek 9. sürdürülebilir kalkınma hedefi doğrultusunda iki ayrı ülkeler arası analiz yapılmış, bu bağlamda Avrupa Birliği ülkeleri hem kendi içinde hem Türkiye ile karşılaştırılmış ve elde edilen önemli bulgular paylaşılmıştır.
Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri SKH 9 Objektif Kriter Ağırlıklandırma VIKOR MAIRCA
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sürdürülebilir Kalkınma, Çok Ölçütlü Karar Verme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.