Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muzaffer Buyrukçu’nun Bulanık Resimler ve Kavga Adlı Öykü Kitapları Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 2, 116 - 138, 30.12.2020

Öz

Muzaffer Buyrukçu, 1950’li yıllarda başladığı yazı hayatında, öykü, roman, günlük, anı, şiir gibi birçok türde eserler vermiş üretken bir yazardır. Türk edebiyatı dünyasında ise daha çok öykücü kimliğiyle tanınmıştır. 2006 senesinde hayata veda edene kadar toplam 21 öykü kitabı kaleme alırken, aynı zamanda vefatının ardından tek öykü barındıran bir kitabı daha yayımlanmıştır. Eserleri, kendi yaşamından derin izler taşımakla birlikte genellikle zor şartlar altında hayat mücadelesi veren insanları aktarır. Zira fakir bir ailenin çocuğu olan ve yaşamı boyunca maddi sıkıntılarla uğraşan Buyrukçu, öykülerinde de orta ve alt katmandaki bireylerin hallerini işlemiştir. Yaşanılan II. Dünya Savaşı sonrasında ülkeye hâkim olan yoksulluğun etkileriyle öykülerini kaleme alırken, aktardığı bireylerin gelir seviyesinin düşük olması da kaçınılmaz olur. Dönemin atmosferine uygun olarak göç olgusunu ve buna bağlı göçmenlerin yaşadıkları zorlukları da işlediği öyküleri mevcuttur. Ayrıca bireyi ön plana alarak, bireylerin yaşadıkları karşısında verdikleri tepkileri ve duygu durumlarını aktarır. Bununla birlikte toplumsal hayatı önemsemiş ve öykülerin arka planına dönemini yansıtan olayları, durumları koyarak yaşamdan kopmayan öyküler meydana getirmiştir. Buyrukçu’nun öykülerinde cinsellik, iç konuşma, düşsel ve fantastik unsurlar ön plandadır. Erkek kadın ilişkileri başta olmak üzere, toplumun kadına olan bakışını, bastırılmaya çalışılan duyguları, bireylerin çeşitli durumlardaki mücadelelerini de öykülerde ön plana çıkan unsurlar arasında sıralayabiliriz. Çalışmamıza Muzaffer Buyrukçu’nun hayatından bahsederek başlanmıştır. Devamında çeşitli ödüller almış olan Bulanık Resimler ve Kavga kitapları tematik açıdan incelenmiş ve Buyrukçu’nun öykülerinde ön plana çıkan unsurlar saptanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akbal, O. (1986, 4 Mayıs). ‘Anıları Yaşatmak’. Cumhuriyet Gazetesi.
  • Aktaş, Ş. (2000). Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Andaç, F. (2004). Muzaffer Buyrukçu’nun Öykü Evreninden Yansıyanlar. İstanbul: Dünya Kitapları. Buyrukçu, M. (1962). Kuyularda. İstanbul: Çan Yayınları.
  • Buyrukçu, M. (1976). ‘Muzaffer Buyrukçu Anlatıyor Kendini’ , Öykü Dergisi.
  • Buyrukçu, M. (1991). Kavga. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Buyrukçu, M. (1997). Bulanık Resimler. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Buyrukçu, M. (1994). Yüzün Yarısı Gece. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Çetin, N. (2006). Roman Çözümleme Yöntemi. Ankara: Edebiyat Otağı Yayınları.
  • İleri, S. (1975). Türk Öykücülüğünün Genel Çizgileri. Türk Dili Dergisi, Türk Öykücülüğü ÖzelSayısı, 1975.
  • Kaya, S. (2012). Muzaffer Buyrukçu’nun Hayatı, Sanatı ve Eserleri. (Yüksek Lisans Tezi).Bozok Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yozgat.
  • Lekesiz, Ö. (1999). Yeni Türk Edebiyatında Öykü. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Necatigil, B. (2016). Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Öksüz, N.A. (2019) Muzaffer Buyrukçu’nun Öykücülüğü. (Yüksek Lisans Tezi). Kahramanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Karaman. Tekin, M. (2011). Roman Sanatı. İstanbul: Ötüken Yayınları.

A Study On Muzaffer Buyrukçu’s Story Books Blurry Pıctures And The Struggle

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 2, 116 - 138, 30.12.2020

Öz

Muzaffer Buyrukçu is a prolific writer who has authored many works in different genres; including short-stories, novels, diaries, memories, poems, through his literary life since1950’s. In the world of Turkish literature, he is mostly known with his identity as a “story writer”. While he wrote 21 story books in total until his death in 2006, also there is another book containing a single story published after his death. His works carry deep traces of his own life, although they usually contain people who struggle for life under harsh conditions. Buyrukçu, covers the state of individuals in the middle and lower layers in his stories because he was a child of a poor family and dealing with financial difficulties throughout his life. While writing his stories with the effects of the poverty that prevailed in the country after the Second World War, it is inevitable that the income level of the individuals he narrated is low. In accordance with the atmosphere of the period, there are stories about immigrants and the difficulties experienced by them, that the covers in his works. Also he puts the individuals in the forefront and conveys their reactions and emotional states about what they experienced. In addition, he found social life important and created stories that do not break away from life by putting events and situations that reflect his period. In the stories of Buyrukçu’s, sexuality, inner speech and fantastic elements are in the foreground. Especially male-female relations, we can list the society’s attitude towards women, the feelings that are tried to be suppressed, and the struggles of individuals in various situations, among the prominent elements in the stories. We will start our work by talking about the life of Muzaffer Buyrukçu. Next, we’ll examine “Bulanık Resimler” and “Kavga” then touch on the themes that come to the foreground of Buyrukçu’s stories.

Kaynakça

  • Akbal, O. (1986, 4 Mayıs). ‘Anıları Yaşatmak’. Cumhuriyet Gazetesi.
  • Aktaş, Ş. (2000). Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Andaç, F. (2004). Muzaffer Buyrukçu’nun Öykü Evreninden Yansıyanlar. İstanbul: Dünya Kitapları. Buyrukçu, M. (1962). Kuyularda. İstanbul: Çan Yayınları.
  • Buyrukçu, M. (1976). ‘Muzaffer Buyrukçu Anlatıyor Kendini’ , Öykü Dergisi.
  • Buyrukçu, M. (1991). Kavga. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Buyrukçu, M. (1997). Bulanık Resimler. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Buyrukçu, M. (1994). Yüzün Yarısı Gece. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Çetin, N. (2006). Roman Çözümleme Yöntemi. Ankara: Edebiyat Otağı Yayınları.
  • İleri, S. (1975). Türk Öykücülüğünün Genel Çizgileri. Türk Dili Dergisi, Türk Öykücülüğü ÖzelSayısı, 1975.
  • Kaya, S. (2012). Muzaffer Buyrukçu’nun Hayatı, Sanatı ve Eserleri. (Yüksek Lisans Tezi).Bozok Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yozgat.
  • Lekesiz, Ö. (1999). Yeni Türk Edebiyatında Öykü. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Necatigil, B. (2016). Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Öksüz, N.A. (2019) Muzaffer Buyrukçu’nun Öykücülüğü. (Yüksek Lisans Tezi). Kahramanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Karaman. Tekin, M. (2011). Roman Sanatı. İstanbul: Ötüken Yayınları.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Derya Çoban Bu kişi benim 0000-0003-0539-8524

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 22 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çoban, D. (2020). Muzaffer Buyrukçu’nun Bulanık Resimler ve Kavga Adlı Öykü Kitapları Üzerine Bir İnceleme. Dünya Dilleri, Edebiyatları Ve Çeviri Çalışmaları Dergisi, 1(2), 116-138.