In this study, Key Performance Indicators KPIs have been investigated by using balanced scorecard model in aviaton sector with example of Turkish Airlines. First part, the Concept of Key Performance Indicators and Performance Measurement, Elements and Feature of KPIs and Balanced Scorecard Models are discussed. Second Part, Secondary data used for obtaining information for creating balanced scorecard models for KPIs. Turkish Airlines was choosed as an example for creating KPIs. As a result of the analysis of the information obtained, the availability of KPIs in aviation performance measurement has been observed with the example of Turkish Airlines. Consequently, Turkish Airlines has been compared to competitors and forward performance targets have been determined.
Key Performance Indicator Performance Measurement Key Performance Indicator in Aviation Sector
Bu çalışmada Türk Hava Yolları örneği ile havacılık sektöründe dengeli karne modeli kullanılarak Temel Performans Göstergeleri KPI'lar araştırılmıştır. İlk bölümde Temel Performans Göstergeleri ve Performans Ölçümü Kavramı ve bu kavramlara ek olarak KPI'ların Unsurları ve Özelliği ile Dengeli Karne Modelleri tartışılmaktadır. İkinci Bölümde ise ikincil veriler kullanılarak KPI'lar için dengeli karne modeli oluşturulmuştur. Türk Hava Yolları KPI'lar oluşturmak için örnek hava yolu şirketi olarak seçilmiştir. Elde edilen bilgilerin analizi sonucunda KPI'ların havacılık performans ölçümünde kullanılabilirliği Türk Hava Yolları örneği ile gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, Türk Hava Yolları’nın rakipleri ile KPI yöntemi ile performansı karşılaştırılmış ve ileriye yönelik hedef olarak performans değerleri belirlenmiştir
Temel Performans Göstergeleri Performans Ölçümü Havacılık Sektöründeki Temel Performans Göstergeleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 4 |