BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINATION KEY PERFORMANCE INDICATORS FOR IMPROVING PERFORMANS IN TURKISH AIRLINES

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 4, 45 - 64, 30.12.2021
https://doi.org/10.5281/zenodo.5810232

Öz

In this study, Key Performance Indicators KPIs have been investigated by using balanced scorecard model in aviaton sector with example of Turkish Airlines. First part, the Concept of Key Performance Indicators and Performance Measurement, Elements and Feature of KPIs and Balanced Scorecard Models are discussed. Second Part, Secondary data used for obtaining information for creating balanced scorecard models for KPIs. Turkish Airlines was choosed as an example for creating KPIs. As a result of the analysis of the information obtained, the availability of KPIs in aviation performance measurement has been observed with the example of Turkish Airlines. Consequently, Turkish Airlines has been compared to competitors and forward performance targets have been determined.

Kaynakça

  • Akal, Z 2000 . İşletmelerde Performans Ölçümü ve Denetimi. Ankara: M.P.M. Yayınları, Yayın No:473.
  • Badawy, M., Abd El-Aziz, A. A., Idress, A. M., Hefny, H., & Hossam, S 2016 . A survey on exploring key performance indicators. Future Computing and Informatics Journal, 1 1-2 , 47-52.
  • Carney, K 1999 . Successful performance measurement: A checklist. Harvard Management Update, 11, 4-5.
  • ÇALIK, T 2003 . Performans yönetimi.
  • Eckerson, W. W 2009 . Performance management strategies. Business Intelligence Journal, 14 1 , 24-27.
  • Gabcanova, I 2012 . Human resources key performance indicators. Journal of competitiveness.
  • HELVACI, M. A 2002 . Performans yönetimi sürecinde performans değerlendirmenin önemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 1-2 , 155-169.
  • HORNGREN, Charles T. SRİKANT M. Datar, FOSTER George 2003 . Cost Accounting: A Managerial Emphasis, New Jersey, Prentice Hall International.
  • Kaplan, R. S., & Norton, D. P 2004 . Measuring the strategic readiness of intangible assets. Harvard business review, 82 2 , 52-63.
  • Kaya, T 2008 . Temel performans göstergeleri ve işgücü performansının ölçülmesine yönelik olarak geliştirilen bir model Doctoral dissertation, Fen Bilimleri Enstitüsü .
  • Kaynar, Yusuf 2010 , “Muhasebe Bilgi Sisteminde Üretilen Temel Performans Göstergelerinin Karar Verme Süreçlerinde Kullanılması”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Klein, A. L., Delaney, J. G., & Fuller, J. J 1999 . Driving performance through pay: A roadmap for selecting the right reward program. The Journal of Total Rewards, 8 2 , 22.
  • Krause, H. U., & Arora, D 2019 . Key Performance Indicators for Sustainable Management. In Key Performance Indicators for Sustainable Management. De Gruyter Oldenbourg.
  • Lloyd, G. F., Bajorek, B., Barclay, P., & Goh, S 2015 . Narrative review: status of key performance indicators in contemporary hospital pharmacy practice. Journal of Pharmacy Practice and Research, 45 4 , 396-403.
  • MacStravic, S 1999 . A really balanced scorecard. In Health Forum Journal Vol. 42, No. 3, pp. 64-67 .
  • Mark L. Frigo 2001 . 2001 CMG survey on performance measurement: Trends, and challenges in performance measurement, Cost Management Update, No: 115, pp.1-3.
  • Neely, A., Mills, J., Platts, K., Gregory, M., & Richards, H 1996 . Performance measurement system design: should process based approaches be adopted. International journal of production economics, 46, 423-431.
  • Parmenter, D 2015 . Key performance indicators: developing, implementing, and using winning KPIs. John Wiley & Sons.
  • Peterson, E. T 2006 . The big book of key performance indicators pp. 8-10 . Web analytics demystified.
  • Presthus, W., & Canales, C. A 2015 . Business intelligence dashboard design. a case study of a large logistics company. In Norsk konferanse for organisasjoners bruk av IT Vol. 23, No. 1 .
  • UYGUR, Akyay 2009 . Çok Boyutlu Performans Değerleme Modeli Olarak Dengeli Başarı Göstergesi Uygulaması, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10 1 , pp. 148-159.
  • Weber, A., & Thomas, R 2005 . Key performance indicators. Measuring and Managing the Maintenance Function, Ivara Corporation, Burlington.
  • Williams Richard S 1998 . Performance Management: Perspectives on Employer Performance. International Thomson Bussines Press, 1998.
  • Yüncü, H. R 2002 . Bir Performans Değerleme Modeli Olan 360 Derece Geribildirim Sürecinin Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Uygulama Denemesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi.
  • Zaim, Selim 2002 . Hedeflerle Yönetim, Balanced Scorecard ve Stratejik Kalite Yönetimi, Akademik Arastırmalar Dergisi, C:III, No:12, pp.189-201.

TÜRK HAVA YOLLARINDA PERFORMANS GELİŞİMİ İÇİN TEMEL PERFORMANS GÖSTERGELERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 4, 45 - 64, 30.12.2021
https://doi.org/10.5281/zenodo.5810232

Öz

Bu çalışmada Türk Hava Yolları örneği ile havacılık sektöründe dengeli karne modeli kullanılarak Temel Performans Göstergeleri KPI'lar araştırılmıştır. İlk bölümde Temel Performans Göstergeleri ve Performans Ölçümü Kavramı ve bu kavramlara ek olarak KPI'ların Unsurları ve Özelliği ile Dengeli Karne Modelleri tartışılmaktadır. İkinci Bölümde ise ikincil veriler kullanılarak KPI'lar için dengeli karne modeli oluşturulmuştur. Türk Hava Yolları KPI'lar oluşturmak için örnek hava yolu şirketi olarak seçilmiştir. Elde edilen bilgilerin analizi sonucunda KPI'ların havacılık performans ölçümünde kullanılabilirliği Türk Hava Yolları örneği ile gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, Türk Hava Yolları’nın rakipleri ile KPI yöntemi ile performansı karşılaştırılmış ve ileriye yönelik hedef olarak performans değerleri belirlenmiştir

Kaynakça

  • Akal, Z 2000 . İşletmelerde Performans Ölçümü ve Denetimi. Ankara: M.P.M. Yayınları, Yayın No:473.
  • Badawy, M., Abd El-Aziz, A. A., Idress, A. M., Hefny, H., & Hossam, S 2016 . A survey on exploring key performance indicators. Future Computing and Informatics Journal, 1 1-2 , 47-52.
  • Carney, K 1999 . Successful performance measurement: A checklist. Harvard Management Update, 11, 4-5.
  • ÇALIK, T 2003 . Performans yönetimi.
  • Eckerson, W. W 2009 . Performance management strategies. Business Intelligence Journal, 14 1 , 24-27.
  • Gabcanova, I 2012 . Human resources key performance indicators. Journal of competitiveness.
  • HELVACI, M. A 2002 . Performans yönetimi sürecinde performans değerlendirmenin önemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 1-2 , 155-169.
  • HORNGREN, Charles T. SRİKANT M. Datar, FOSTER George 2003 . Cost Accounting: A Managerial Emphasis, New Jersey, Prentice Hall International.
  • Kaplan, R. S., & Norton, D. P 2004 . Measuring the strategic readiness of intangible assets. Harvard business review, 82 2 , 52-63.
  • Kaya, T 2008 . Temel performans göstergeleri ve işgücü performansının ölçülmesine yönelik olarak geliştirilen bir model Doctoral dissertation, Fen Bilimleri Enstitüsü .
  • Kaynar, Yusuf 2010 , “Muhasebe Bilgi Sisteminde Üretilen Temel Performans Göstergelerinin Karar Verme Süreçlerinde Kullanılması”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Klein, A. L., Delaney, J. G., & Fuller, J. J 1999 . Driving performance through pay: A roadmap for selecting the right reward program. The Journal of Total Rewards, 8 2 , 22.
  • Krause, H. U., & Arora, D 2019 . Key Performance Indicators for Sustainable Management. In Key Performance Indicators for Sustainable Management. De Gruyter Oldenbourg.
  • Lloyd, G. F., Bajorek, B., Barclay, P., & Goh, S 2015 . Narrative review: status of key performance indicators in contemporary hospital pharmacy practice. Journal of Pharmacy Practice and Research, 45 4 , 396-403.
  • MacStravic, S 1999 . A really balanced scorecard. In Health Forum Journal Vol. 42, No. 3, pp. 64-67 .
  • Mark L. Frigo 2001 . 2001 CMG survey on performance measurement: Trends, and challenges in performance measurement, Cost Management Update, No: 115, pp.1-3.
  • Neely, A., Mills, J., Platts, K., Gregory, M., & Richards, H 1996 . Performance measurement system design: should process based approaches be adopted. International journal of production economics, 46, 423-431.
  • Parmenter, D 2015 . Key performance indicators: developing, implementing, and using winning KPIs. John Wiley & Sons.
  • Peterson, E. T 2006 . The big book of key performance indicators pp. 8-10 . Web analytics demystified.
  • Presthus, W., & Canales, C. A 2015 . Business intelligence dashboard design. a case study of a large logistics company. In Norsk konferanse for organisasjoners bruk av IT Vol. 23, No. 1 .
  • UYGUR, Akyay 2009 . Çok Boyutlu Performans Değerleme Modeli Olarak Dengeli Başarı Göstergesi Uygulaması, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10 1 , pp. 148-159.
  • Weber, A., & Thomas, R 2005 . Key performance indicators. Measuring and Managing the Maintenance Function, Ivara Corporation, Burlington.
  • Williams Richard S 1998 . Performance Management: Perspectives on Employer Performance. International Thomson Bussines Press, 1998.
  • Yüncü, H. R 2002 . Bir Performans Değerleme Modeli Olan 360 Derece Geribildirim Sürecinin Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Uygulama Denemesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi.
  • Zaim, Selim 2002 . Hedeflerle Yönetim, Balanced Scorecard ve Stratejik Kalite Yönetimi, Akademik Arastırmalar Dergisi, C:III, No:12, pp.189-201.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynep Özdemir Bu kişi benim

Recep Ali Küçükçolak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özdemir, Z., & Küçükçolak, R. A. (2021). DETERMINATION KEY PERFORMANCE INDICATORS FOR IMPROVING PERFORMANS IN TURKISH AIRLINES. Working Paper Series, 2(4), 45-64. https://doi.org/10.5281/zenodo.5810232