Bu çalışma, OECD ülkelerinde, özellikle Türkiye'ye odaklanarak, Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) ihracatı ile demiryolu lojistik altyapısı arasındaki yapısal ilişkiyi araştırmaktadır. Uluslararası ticaret teorisi ve lojistik performans modellerinden yararlanarak, güçlü dijital ihracat kapasitesine sahip ekonomilerin demiryolu yük altyapısına orantılı yatırım yapıp yapmadığını araştırmaktadır. 2022 OECD BİT ihracat istatistiklerini konteyner taşımacılığı (TEU), dökme yük taşımacılığı (ton-kilometre) ve TÜİK ile Türkiye Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'ndan alınan ulusal verilerle entegre ederek kapsamlı bir veri seti oluşturulmuştur. Ampirik analiz, BİT ihracatı ile konteyner demiryolu taşımacılığı arasında zayıf pozitif bir korelasyon (r ≈ 0,30) ortaya koyarken, dökme yük taşımacılığı ile anlamlı bir ilişki olmadığını (r ≈ 0,00) ortaya koymaktadır. Bu bulgular, yüksek katma değerli dijital ihracatın ağır yük taşımacılığı altyapısına yapılan yatırımlar üzerinde sınırlı bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Aykırı değer analizi, farklı ulusal stratejileri vurgulamaktadır: Hollanda, mütevazı yük kapasitesine rağmen yüksek BİT ihracat seviyelerine ulaşırken, Kanada tam tersi bir model göstermektedir. 38,5 milyar ton/kilometre dökme yük ve 442.000 TEU konteyner hacmiyle Türkiye, Avrasya ulaştırma koridorunun stratejik bir orta noktasında yer almaktadır. Çalışma, ticaret kapasitesi ile lojistik altyapısı arasında yapısal bir asimetri tespit ederek, yüksek küresel faiz oranlarının sermaye yoğun demiryolu yatırımlarını nasıl kısıtlayabileceğini vurgulamaktadır. Ticaret, ulaştırma ve makroekonomik değişkenleri entegre ederek araştırma, gelişmekte olan ekonomilerde lojistik-ticaret uyumunu artırmayı amaçlayan politika geliştirme için bütünsel bir çerçeve ve stratejik fikirler sunmaktadır.
BİT İhracatı Demiryolu Lojistiği Uluslararası Ticaret Konteyner Taşımacılığı Yük Altyapısı
This study investigates the structural relationship between Information and Communication Technologies (ICT) exports and railway logistics infrastructure across OECD countries, with a particular focus on Türkiye. Drawing on international trade theory and logistics performance models, it explores whether economies with strong digital export capacity invest proportionately in railway freight infrastructure. A comprehensive dataset was constructed by integrating 2022 OECD ICT export statistics with container transport (TEU), bulk cargo transport (tonne-kilometer), and national data from TÜİK and Türkiye’s Ministry of Transport and Infrastructure. Empirical analysis reveals a weak positive correlation between ICT exports and container railway transport (r ≈ 0.30), but no significant relationship with bulk cargo transport (r ≈ 0.00). These findings suggest that high value-added digital exports exert limited influence on investments in heavy-lift transport infrastructure. Outlier identification points to differentiated trajectories in national planning: the Netherlands achieves high ICT export levels despite modest freight capacity, while Canada shows the opposite pattern. Türkiye, with 38.5 billion tonne-kilometers of bulk cargo and 442,000 TEU in container volume, occupies a strategic midpoint in the Eurasian transport corridor. The study identifies a structural asymmetry between trade capacity and logistics infrastructure, emphasizing how high global interest rates may constrain capital-intensive railway investments. By integrating trade, transport, and macroeconomic variables, the research offers a holistic framework and strategic insights for policy development aimed at enhancing logistics–trade alignment in emerging economies.
ICT Exports Rail Logistics International Trade Container Transport Freight Infrastructure.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Dış Ticaret |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 13 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 21 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2 |
Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, Açık Erişimli bir dergidir ve yayımladığı içeriği doğrudan açık erişime sunar. Dergi, yayımladığı içerikle bilimin Açık Erişim politikasıyla desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Okurlar, ticari amaç haricinde, yayıncı ya da yazardan izin almadan dergi makalelerinin tam metnini okuyabilir, indirebilir, kopyalayabilir, arayabilir ve link sağlayabilir. Derginin tüm içeriği okura ya da okurun dahil olduğu kuruma ücretsiz olarak sunulur. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile yayınlanmaktadır. Dergi, Libre Açık Erişim sağlama politikasını benimsemiştir. Ayrıca Budapeşte Açık Erişim Deklarasyonunu (BOAI) imzalamıştır (Tıklayınız). Yalova Sosyal Bilimler Dergisi Committee on Publication Ethics (COPE) ve World Association of Medical Editors (WAME) yayın etiği ilkelerini benimsemiştir.